۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۱۷۹۸۹
حجت‌الاسلام صالح‌مازنی:

فضای حوزه‌های علمیه نیاز به فرهنگ سازی پژوهشی دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مازنی در کارگاه روش نیازسنجی پژوهشی، گفت: فضای حوزه‌های علمیه نیاز به فرهنگ‌سازی پژوهشی دارد تا پژوهش بتواند جایگاه خود را در جامعه پیدا کند.
صالحي مازني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد صالح مازنی، مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در کارگاه روش نیازسنجی پژوهشی که صبح امروز در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه های علمیه قم برگزار شد، گفت: فضای حوزه‌های علمیه نیاز به فرهنگ‌سازی پژوهشی دارد.
 
وی افزود: امروز حوزه های علمیه، طلاب و پژوهشگران در نیازسنجی پژوهشی مشکل دارند و نیاز به فرهنگ‌سازی پژوهشی در این عرصه دارد تا پژوهش بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
 
حجت الاسلام صالح مازنی اظهار داشت: امروز یکی از چالش های پژوهش، تصمیم گیری در مورد ماهیت پژوهش است که از جمله در مورد چه چیزی پژوهش شود، چه کسانی باید در این فرآیند شرکت کنند و منابع دسترسی به اطلاعات ضروری کدامند، است.
 
مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به عدم شناخت دقیق پژوهشگران از نیازهای جامعه امروز خاطرنشان کرد: با توجه نیاز جامعه به دغدغه ها و مشکلات علمی روز ولی متأسفانه پژوهش های غیرضروری از سوی پژوهشگران تولید می شود.
 
وی ابراز داشت: نخبگان حوزه علمیه تلاش کنند تا رویکرد پژوهشی موجود در حوزه را تغییر دهند و فضای سنتی در پژوهش ها را به فضای مدیریتی و برنامه ریزی شده تبدیل کنند تا یک تحولی در عرصه پژوهش انجام دهند.
 
حجت الاسلام صالح مازنی عنوان داشت: بیشترین تمرکز حوزه علمیه در عرصه پژوهش نیازسنجی پژوهشی است که این نیازسنجی با جمع آوری اطلاعات از افراد، گروه ها و سازمان‌های مختلف بدست خواهد آمد.
 
مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، گفت: در حوزه علمیه برنامه‌ریزی پژوهش، مجموعه‌ای از مفاهیم مرتبط به هم، قابل شناسایی و تمییز است که از جمله این مفاهیم نیاز، نیازسنجی، نیازسنجی پژوهش، شناسایی نیازهای پژوهش، تعیین اولویت‌های پژوهش، تخصیص منابع پژوهش و امکان سنجی است که باید ابتدا این مفاهیم شناخته و تعریف شود.
 
وی با اشاره به اهداف نیازسنجی پژوهش، اظهار داشت: هدف اصلی نیازسنجی پژوهش مشروعیت بخشیدن به برنامه‌های مناسب جهت تحقیق این نیازها، توجیه منطقی لازم برای ایجاد تغییر در برنامه های موجود و زمینه‌سازی و برای اثربخشی و کارایی پژوهش‌ها است./1325/202/ب2
ارسال نظرات