۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۳۲۰۸۴۵
حجت الاسلام سرلک بررسی کرد؛

نقش هنر توحیدی و هنرمند ارزشی در تعالی انسان‌ها

خبرگزاری رسا ـ کارشناس عرصه دین و رسانه با اشاره به نقش هنر توحیدی و هنرمند ارزشی در تعالی انسان‌ها گفت: هنر متعهد، هنری است که انسان را با خودش روبه‌رو کند، یعنی همچون آئینه‌ای است که انسان را با حقیقت وجودی‌اش و نسبتش با خداوند متعال آشنا می‌کند.
حجت الاسلام علي سرلک، نماينده ولي فقيه در دانشگاه هنر

حجت الاسلام علی سرلک، کارشناس عرصه دین و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش هنر توحیدی و هنرمند ارزشی در تعالی انسان‌ها اظهار داشت: هنر فقط گشودن دریچه تازه به روی حقیقت و زیبایی‌ها نیست؛ بلکه هنر به نوعی خالق زیبایی نیز هست و انسان را به کشف و خلق حقایق و زیبایی‌های عالم می‌رساند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، هنر را مایه آرامش و رسیدن به خالق هنر خواند و ابراز داشت: اگر هنر از ریشه‌های حقیقت سرچشمه گرفته باشد و زمانی که هنر به عنوان یک ظرف و قاب و به عنوان یک محتوا و مظروف با حقیقت و ارزش‌ها پیوند یابد و هنرمند نیز دلش را در زلال حقایق توحیدی و قرآنی پاک کرده و از منیت‌ها، خودگویی‌ها و خودنگاری‌ها فاصله گرفته باشد؛ هنر به سریع‌ترین حادثه شکل می‌گیرد و انسان با آرامش و طمأنینه‌ به گمشده اصلی خود نزدیک‌تر می‌شود.

 

وی به شاخصه‌های هنرمند متعهد و ارزشی اشاره و خاطرنشان کرد: هنر متعهد، هنری است که انسان را با خودش روبه‌رو کند، یعنی همچون آئینه‌ای است که انسان را با حقیقت وجودی‌اش و نسبتش با خداوند متعال آشنا می‌کند؛ همان‌گونه که مولوی می‌گوید «بشنو از نی‌ چون حکایت می‌کند ـ از جدایی‌ها شکایت می‌کند».

 

حجت الاسلام سرلک افزود: هنرمند متعهد همانند نی است که از درون خود تهی شده و حنجره توان هنریش را در اختیار پژواکی از حقیقت قرار می‌دهد؛ در واقع هنرمند متعهد کاری جز سرودن از زیبایی و ستایش از پاکی، معنویت و حقیقت ندارد.

 

وی با اشاره به تعریف‌‌های مرسوم از هنر در عصر حاضر تصریح کرد: آنچه تحت عنوان هنر در دنیای امروز معروف شده، همان شعار «هنر، بنایی برای هنر»، براساس قاب، ظرف، شکل، فرم و تکنیک است که البته در جای خود مهم است؛ اما وقتی که این هنر در خدمت تعالی معنوی، روحی و معرفتی انسان نباشد؛ به صورت طبیعی نتیجه‌‌ای جز نفس‌پرستی‌ها و نفس‌نگاری‌ها نخواهد داشت؛ همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید «برخی خودشان خدای خودشان شده‌اند».

 

کارشناس عرصه دین و رسانه یادآور شد: هنر دینی و متعهد که از انسان می‌گوید؛ در مقابل هنری است که انسان را به مثابه یک موجود بی‌هدف و به تعبیر قرآن انسان‌هایی که در هر عرصه و میدان نابه‌جایی سرمی‌کشند و عمر و سرمایه‌ انسانی‌شان را تباه می‌کنند؛ این دو نوع هنر و هنرمند در مقابل و روبه‌روی هم هستند.

 

وی به ویژگی‌های هنرمند متعهد کشورمان، مرحوم سلحشور اشاره کرد و گفت: مرحوم سلحشور از هنرمندان متعهدی بود که تلاش کرد انسان را با حقیقت و گمشده خودش روبه‌رو کند و در کنار فعالیت‌های هنری‌اش، انسانی متواضع، فروتن بود و حق‌شناسی و قدرشناسی به موقع نسبت به زحمات و تلاش‌‌های دیگران داشت، تا جایی که با همه عوامل در فیلم‌ها و سریال‌هایش کریمانه برخورد می‌کرد، از جمله در حل مشکلات شخصی و مالی افراد دست‌اندرکار، متعهدانه عمل می‌کرد.

 

حجت الاسلام سرلک در پایان افزود: مرحوم سلحشور در عرصه هنر انقلابی نوعی سلحشوری و تعهد داشت و از دغدغه‌های دیگرش، ساخت فیلمی درباره حضرت موسی(ع) بود که عمرش کفاف نکرد؛ امیداواریم که انبیای الهی(ع) از ایشان تفقد کنند و روحش همواره شاد باشد./908/ت302/ی

ارسال نظرات