۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۳۲۱۳۳۶
آیت الله نوری همدانی:

حوزه باید توجه بیشتری به نهج البلاغه داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با انتقاد از سکوت برخی کشورها در برابر جنایت های داعش و عربستان در یمن گفت: روح سلطه گری و خود بزرگ بینی در دل همه این افراد رخنه کرده است.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای کنگره بین المللی نهج البلاغه با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) بیان داشت: نهج البلاغه مانند یک دریا است و در اسلام بعد از قرآن کریم کتابی به جامعیت نهج البلاغه وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در وصیت نامه خود بیان می کنند افتخار می کنیم نهج البلاغه که جامع ترین کتاب است از آن پیشوای ما امام علی(ع) است؛ این کتاب باید در حوزه علمیه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

وی با بیان این که نهج البلاغه مانند قرآن کریم نیازمند سند نیست، گفت: همان گونه قرآن کریم به جهت عظمتی که دارد نیازمند سند نیست در اعتبار نهج البلاغه نیز شکی وجود ندارد و افراد فراوانی نیز در طول تاریخ به اعتبار آن اعتراف کرده اند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر بیان داشت: این نامه که طولانی ترین نامه نهج البلاغه است اهمیت فروانی دارد؛ این نامه مهمترین دلیل بر اثبات ولایت فقیه است زیرا امام علی(ع) مالک اشتر را به حکومت می گمارد و این نکته نشان می دهد حاکم باید از سوی امام معصوم انتخاب شود.

 

وی ادامه داد: ولایت فقیه یک بحث فلسفی، تاریخی، کلامی، قرآنی، حدیثی و فقهی است و در هر کدام از این علوم دلیلی بر ولایت فقیه یافت خواهد شد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر معرفی عهدنامه مالک اشتر به جهانیان بیان داشت: این عهدنامه شیوه تشکیل قانون اساسی و شخصیت مجری قوانین اسلامی را بیان می کند؛ در این عهدنامه مبنای حکومت ولایی امروزی بیان شده بلکه امام علی(ع) بیان می کند خواص یک جامعه ملاک نیستند.

 

وی خاطرنشان کرد: درس های نهج البلاغه و اخلاق در حوزه علمیه بسیار اهمیت دارند و باید به گونه عمومی برگزار شوند تا این که همه افراد در این دورس شرکت کنند؛ برخی خطبه های نهج البلاغه دارای سطح علمی بالایی هستند به گونه ای که 4 شرح برای نهج البلاغه وجود دارد.

 

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: امام علی(ع) تمام خطبه های خود را در میدان نبرد یا در مسجد بیان کرده اند بنابراین مردم آن زمان دارای سطح بالایی بوده اند که سخنان امام علی(ع) را درک می کرده اند.

 

وی در پایان با اشاره به سخنان یکی از اعضای کنگره بین المللی نهج البلاغه مبنی بر استقبال دانشگاه ژاپن از ترجمه نهج البلاغه به زبان ژاپنی، این مساله را نشان دهنده عقلانی بودن آموزه های اسلام ناب دانست.

 

این مرجع تقلید در عین حال بیان داشت: چنین اتفاقاتی نباید موجب شوند که به نوشتن مطالب بسنده کرد بلکه باید به گونه ای عمل کرد که افراد دیگر نیز وارد میدان شوند؛ انتظار است که ژاپن جنایت های داعش، بوکوحرام همچنین جنایت های عربستان در یمن را محکوم کند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: شخصی از پاپ بسیار تعریف می کرد که بنده به او گفتم اگر چنین شخصی است که بیان می کنید به چه دلیل در برابر جنایت های صهیونیسم و عربستان در یمن سکوت کرده اند./1324/پ202/ج

ارسال نظرات