۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۳۲۱۷۷۵
مسؤول بسیج طلاب و روحانیون استان کرمان:

نهادهای فرهنگی نقش مهمی در معرفی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا دارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سنجری گفت: نهادهای فرهنگی باید تلاش کنند تا شخصیت والای حضرت زهرا را به صورت تک بعدی بیان نکنند و دریای بی کران درس های زندگی ایشان را با زبانی روان و قابل فهم برای همه بیان کنند تا حق مطلب ادا شود.
حجت الاسلام سنجري

حجت الاسلام محسن سنجری مسؤول بسیج طلاب و روحانیان استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با شاخصه های شخصیتی حضرت زهرا (س) اظهار داشت: زندگی حضرت زهرا (س) تک بعدی و تنها در عرصه ای خاص نبوده است بلکه دارای ابعاد گسترده ای است.


وی بیان داشت: یکی از مهم ترین ابعاد زندگی آن حضرت؛ مساله ولایت مداری ایشان است چنانچه شاهدیم که عمده دلیل شهادت آن حضرت دفاع در راه ولایت بود به گونه ای که حتی پس از مجروحیتشان در عرصه اجتماع حضور یافتند و در خانه خواص را می زدند و با صحبت هاشان روشنگری و از حقوق حقه امیرمومنان دفاع می‌کردند.


حجت الاسلام سنجری افزود: در این میان برخی از همین خواص آن حضرت را به دنیا طلب بودن متهم می کردند و جواب سر بالا به ایشان می دادند و آن حضرت در پاسخ می فرمودند: آیا مساله امامت و حکومت را به دنیا ربط می دهید؟


وی تصریح کرد: آن حضرت نه تنها از حمایت از ولایت دست برنداشتند بلکه با وجود جراحت در مسجد حاضر شدند و خطبه قرایی قرائت کرده و در جهت بیداری و بصیرت افزایی مردم تلاش کردند.


مسؤول بسیج طلاب و روحانیان استان کرمان در ادامه بیان کرد: در خطبه فدکیه که مشتمل بر 25 آیه است و در جهت بیداری مردم نسبت به حقوق حقه اهل بیت (ع) قرائت شد؛ آن حضرت مشخص کردند که بحث فدک، مساله ای شخصی نیست بلکه حق اهل بیت رسول خدا (ص) است که تنها بخش محدودی از آن مساله مادی است و بخش عظیمی از آن بیانگر حاکمیت اهل بیت بر جهان است.


وی خاطر نشان کرد: ابن حجر دانشمند اهل تسنن از استادش سوال می کند؛ فدک واقعا حق فاطمه بود؟ وی پاسخ می دهد: بله پیامبر آن را به دخترش هبه کرده بود؛ ابن حجر می پرسد پس چرا آن را پس ندادند؟ وی پاسخ می دهد: اگر چنین می کردند باید می پذیرفتند که ولایت حق علی است.


این مقام مسؤول همچنین اشاره کرد: هارون الرشید به امام کاظم (ع) گفت: اگر حدود فدک را بگویی آن را به تو پس خواهم داد حضرت فرمودن : به خدا چنین نمی کنی؛ اما با اصرار هارون الرشید؛ امام حدود فدک را شرح داد؛ در همین زمان هارون الرشید گفت: اینگونه که تو می گویی تمام قلمرو ما در حدود فدک است؛ امام فرمودند: بله فدک در واقع همان حکومت است.


وی ادامه داد: امام کاظم (ع) می خواستند به هارون الرشید بفهمانند؛ در زمان امام معصوم (ع) هر جا که آفتاب بر زمین می تابد باید در حاکمیت امام باشد از این رو حدود فدک نشان از حاکمیت ائمه (ع) بر مردم دارد.


حجت الاسلام سنجری با اشاره به وظایف ما در قبال آن حضرت، عنوان داشت: امروز فاطمه زهرا (س) تنها الگوی زن مسلمان نیست بلکه الگوی تمام جهان است از این رو لازم است در جهت بهتر شناساندن ایشان به عالم؛ کوشا باشیم چرا که تا الگو را نشناسند، نمی توانند از آن پیروی کنند.


وی بیان کرد: فاطمه شناسی مساله مهمی است که تنها با چاپ کتاب و مقاله و برگزاری همایش و سمینار امکان پذیر نخواهد بود؛ هر چند این امور ارزشمند و خوب است اما لازم است ایام شهادت و ولادت این بانوی بزرگوار را بهانه ای برای آشنایی بهتر و عمیق تر با سیره این بانوی بزرگوار قرار دهیم.


مسؤول بسیج طلاب و روحانیان استان کرمان تاکید کرد: باید دقت داشته باشیم که شهادت این بانو در سن نوجوانی آن هم به دلیل دفاع از ولایت؛ امر مهمی است که نشان از شخصیت تربیت یافته الهی و والای آن حضرت دارد چنانچه در عین حفظ حجاب و متانت؛ مردم را با خطبه هایشان آگاه می کنند.


وی در در پایان گفت: نهادهای فرهنگی باید تلاش کنند تا شخصیت والای آن حضرت را به صورت تک بعدی بیان نکنند و دریای بی کران درس های زندگی ایشان را با زبانی روان و قابل فهم برای همه بیان کنند تا حق مطلب ادا شود./9703/302/ب1

ارسال نظرات