۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۲۱۹۹۴
رییس کنگره بین المللی عاشورا خبر داد؛

تمدید زمان نام‌نویسی و ارسال آثار به کنگره بین المللی عاشورا

خبرگزاری رسا ـ رییس کنگره بین المللی عاشورا از تمدید مهلت ثبت نام در این کنگره خبر داد و گفت: پژوهشگران می‌توانند آثار علمی خود را تا تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه 95 به کنگره «قیام عاشورا؛ فرصت ها و چالش ها» ارسال کنند.
کنگره عاشورا

جلال خدایاری، رییس شورای عالی مهندسی فرهنگی جهان تشیع سیسکو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: ابتدا باید پیرامون متولی و برگزار کننده کنگره عاشورا مطالبی گفت تا با این کنگره آشنا شد.

 

وی افزود: در سال 1979 سازمانی دربین کشورهای اسلامی جهان شکل گرفت به نام مختصر آیسیکو که وظیفه آموزشی، علمی و فرهنگی را در کشور‌های عضو بر عهده گرفت.

 

خدایاری اظهار داشت: کارهای ارزنده ای از سوی سازمان آیسیکو انجام گرفته اما طبق آمار و ارقام این فعالیت ها بیشتر معطوف کشورهای اسلامی خاصی بود که با شیعه مناسبات خوبی نداشتند، از این رو در سال 1393 تصمیم بر آن شد در موازات این سازمان مجموعه‌ای راه‌اندازی شود که وظیفه عمده اش مهندسی فرهنگی شیعیان باشد، بنابراین شورای عالی مهندسی فرهنگی جهان تشیع متولد شد که نام آن سیسکو گذاشته شد.

 

رییس شورای عالی مهندسی فرهنگی جهان تشیع سیسکو خاطرنشان کرد: سیسکو در مهندسی فرهنگی و آموزشی علمی در 13 حوزه فعالیت می کند که از جمله آن حوزه مد و پوشش شیعی، حمایت از نوکیش مسلمان شیعه، بانک پژوهشگران و محققان شیعه و... که پایگاه همایش ها و سمینارهای جهان تشیع یکی از این حوزه‌ها است که وظیفه ذاتی آن تولید و پژوهش‌های شیعه در قالب بر پایی همایش‌ها است که در این همایش‌ها نظرات و تحقیقات اندیشمندان و فرهیختگان شیعه جمع‌آوری و چاپ و ترجمه به زبان‌های مورد نیاز شده و در محافل علمی دنیا پخش می‌شود.

 

رییس کنگره بین‌المللی عاشورا تصریح کرد: در این راستا تاکنون سه همایش بین‌المللی از جمله همایش پاسداشت مقاومت یمن، همایش ورزش و سلامتی و همچنین همایش سیره پیامبررحمت(ص) برگزار شده است.

 

وی ابراز داشت: اهداف کنگره از دو منظر قابل تبیین است، یکی عمومی که همان اهداف سیسکو است، پیرامون آن بحث شد و دومین هدف اختصاصی کنگره است؛ واضح  است که قیام عاشورا برای شیعیان یک دائره المعارف است که متشکل است از آموزش‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و حماسی است که ماندگاری جهان شیعه با وجود این همه دشمنی تا به حال مدیون و مرهون آموزه‌های عاشورایی است.

 

دکتر خدایاری ادامه داد: حال این فصل مهم از کتاب تشیع قطعا از طرف دشمنان اسلام و شیعه مصون نخواهد ماند و تاریخ ثابت کرده است که دشمنان تشیع از هر روش و منشی برای تحریف این نهضت بزرگ استفاده می کنند، پس شورای سیاست گذاری همایش ها و سمینار های سیسکو به خاطر آگاهی بخشی و مبارزه علمی و منطقی با تحریف ها و خرافه پردازی ها و بدعت آفرینی پیرامون قیام عاشورا این موضوع را انتخاب و کنگره بین المللی اهداف و دستاوردهای قیام عاشورا؛ فرصت ها و چالش ها را برنامه ریزی نمود.

 

رییس شورای عالی مهندسی فرهنگی جهان تشیع سیسکو عنوان کرد: در مقطع کنونی که دشمنان قسم خورده همیشگی شیعه با همدستی عده ای مسلمان متحجر نادان و فریب خورده علم دشمنی با شیعه را برداشتند و با بدعت‌آوری و انگلیسی کردن عاشورا و ورود اشعار تفرقه‌انگیز و منحرف در بیان مصائب عاشورا سعی در انحراف دراهداف و دستاوردهای عاشورا که همانا ظلم ستیزی و آرمان خواهی است را دارند، طرح این موضوع و برگزاری این کنگره با همکاری فرهیختگان داخلی و خارجی و اساتید نخبه‌ای با مقالات و دیدگاه‌های خود پرده از راز بزرگ قیام عاشورا بردارد و موجب رفع ابهامات و شبهات و بیان واقعیات ناب قیام عاشورا می‌شود.

 

رییس کنگره بین المللی عاشورا با اشاره به موضوعات مطرح شده در این کنگره گفت: موضوعات انتخاب شده کنگره همان طور که عرض شد بر مبنای مسائل روز و رفع دیگاه‌های انحرافی طراحی و انتخاب گردیده است که شامل اهداف وانگیزه های نهضت عاشورا، اهداف و زمینه های قیام عاشورا در کلام امام حسین(ع)، مهم ترین فلسفه قیام عاشورا، آثار و نتایج تربیتی عاشورا، نقش قیام عاشورا در شکل گیری قیام های عصر بنی امیه و عباسیان است.

 

وی ادامه داد: عاشورا در آثار مستشرقان، عاشورا در آثار نویسندگان معاصر ایرانی، عاشورا در متون ادبی، عاشورا در آثار هنری، عاشورا و دیدگاه‌های مخالف، عاشورا و اهل سنت، مسیر کلامی اهداف حرکت امام حسین(ع)، نقش سفیران امام حسین(ع) در بیان اهداف عاشورا، نقش بازماندگان عاشورا در اطلاع رسانی اهداف عاشورا، نقش تعزیه در اطلاع رسانی پیام های عاشورا، آسیب شناسی مراسمات عزاداری عاشورا، نقش وسایل ارتباط جمعی در پیام رسانی اهداف عاشورا، اهداف سیاسی قیام عاشورا از دیگر موضوعات این کنگره است.

 

خدایاری در ادامه موضوعات گفت: اهداف عاشورا و استراتژی شیعه، رابطه اهداف عاشورا با قیام امام مهدی(عج)، شناخت دلایل عزاداری در تامین اهداف عاشورا، اهداف عاشورا و نماز، قمه زنی و اهداف عاشورا، فرهنگ احیای اهداف عاشورا، رابطه عزت اسلام و اهداف عاشورا، جایگاه روحانیون و مداحان در اهداف عاشورا، بصیرت روحانیون و مداحان در اهداف عاشورا، بدعت در قیام عاشورا، جریان تکفیری و انحراف در اهداف عاشورا از موضوعات ارائه شده در کنگره بین المللی عاشورا است.

 

وی افزود: تمام اساتید، فرهیختگان، دانشجویان، طلاب و اندیشمندان علاقمندان به اهل بیت(ع) می توانند در این رویداد مهم یعنی کنگره بین المللی عاشورا شرکت و با ارائه مقالات خود در تولید علم دینی سهیم باشند.

 

رییس شورای عالی مهندسی فرهنگی جهان تشیع سیسکو تصریح کرد: کنگره بین المللی عاشورا از تاریخ پنجم بهمن ماه 1394 پذیرش مقالات را آغاز نموده و این روند قرار بود تا بیست و پنجم اسفندماه 1394 ادامه پیدا کند که به دلیل استقبال پژوهشگران و همچنین استفاده مضاعف از توان پژوهشگران و فرهیخته گان، زمان دریافت آثار تا 25 اردیبهشت ماه 1395 تمدید شد.

 

وی با بیان اینکه شیوه نامه حضور در همایش ها و سمینارها ی سیسکو در پایگاه  www.sesco-conf.ir درج شده است، تاکید کرد: ترتیبی اتخاذ شده که کمیته داوران با تلاش مضاعف نتیجه داوری مقالات را حداکثر 10 روز بعد از دریافت به اطلاعات فرهیختگان خواهند رساند که البته این منوط به ثبت نام در سایت و ارسال مقاله با شرایط مندرج در سایت است.

 

رییس کنگره بین المللی عاشورا خاطرنشان کرد: پایگاه همایش ها و سمینارهای سیسکو حامیان معنوی زیادی دارد که در کنار این پایگاه در تولید علوم دینی و جمع آوری نظرات اندیشمندان سیسکو از حمایت آن‌ها بهره خواهیم برد که در این کنگره دانشگاه قرآن و علوم و حدیث، صندوق پژوهش و فناوری کریمه، پارک علم و فناوری قم، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، دانشگاه الزهراء، دانشگاه حضرت معصومه، دانشگاه فرهنگیان، موسسه آموزش عالی سوره همکاری می کنند.

 

وی افزود: دانشگاه پیام نور، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، پژوهشکده باقر العلوم(ع)، انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی، دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشگاه علم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه ادیان و مذاهب از دیگر موسساتی هستند که در این کنگره بین المللی یاری می کنند.

 

خدایاری در پایان گفت: در مقطعی که تمام دنیا مقابل تشیع مستقیم و غیر مستقیم ایستاده اند وعده ای از بهترین جوانان و سرداران ما در خط مقدم نبرد با نادانی و تکفر می جنگند وظیفه ما اندیشمندان است که در جنگ نرم و با سلاح قلم و اندیشه به پشتیبانی نظری این جبهه مقاومت بپیوندیم و در روشن گری حقایقی که در پشت پرده جهالت و نادانی پنهان شده را آشکار و روشن گری نماییم لذا لازم است همه اهل قلم و اندیشه در کنگره شرکت فعال داشته باشند./909/302/ب2

 

ارسال نظرات