۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۳۲۴۶۰۸
استاد حوزه علمیه قزوین:

برنامه‌های اعتکاف باید پرمحتوا و جذاب باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: باید تلاش کنیم برنامه‌هایی که برای معتکفین اجرا می‌شود از محتوا و جذابیت خوبی برخوردار باشد.
آخرين روز از مراسم معنوي اعتکاف و انجام اعمال ام داود توسط معتکفين در بيرجند آخرين روز از مراسم معنوي اعتکاف و انجام اعمال ام داود توسط معتکفين در بيرجند

حجت‌السلام ابراهیم صفی‌خانی، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به برنامه معنوی اعتکاف و جایگاه آن در جامعه اسلامی گفت: اعتکاف یک عمل مستحبی است و یکی از راه‌های رسیدن انسان به کمال انجام اعمال مستحبی است.

 

وی افزود: در روایات بسیار به معتکف شدن توصیه شده است چراکه آدمی در زمان اعتکاف ارتباط تنگاتنگی با خداوند برقرار می‌کند و حلقه اتصال بنده و معبود ایجاد می‌شود تا انسان بتواند از این طریق به سعادت و قرب الهی برسد.

 

حجت‌الاسلام صفی‌خانی با بیان اینکه اعتکاف یک برنامه کوتاه مدت برای خودسازی انسان است، بیان کرد: معتکفان به دور از مشغله‌های دنیوی برای تزکیه روح و نفس خود تلاش می‌کنند؛ اعتکاف درواقع یک نوع پالایش روح است که به وسیله آن انسان پله‌های رشد و معنویت را طی کرده و به سمت خداپرستی، پاکی و اخلاق نیکو دعوت می‌شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش تبلیغات در گرایش بیشتر جوانان به برنامه‌های مذهبی از جمله اعتکاف اظهار کرد: تبلیغات در سطح دانشگاه‌ها شور و نشاط خاصی برای شرکت در برنامه اعتکاف در جمع‌های دانشجویی ایجاد کرده است و قطع‌یقین مبلغان در منبرها و اساتید سر کلاس‌های درس نقش موثری در جذب جوانان به این مراسمات مذهبی دارند.

 

حجت‌الاسلام صفی‌خانی با اشاره به اثربخشی برنامه‌های مذهبی همانند اعتکاف در جامعه عنوان کرد: حضور در مجالس مذهبی و تقویت ارتباط خانواده‌ها با مساجد موجب می‌شود که مردم مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را بهتر درک کرده و صبورانه برای حل این مشکلات تلاش کنند.

 

وی رفتن به اعتکاف را یک مرحله مقدماتی دانست و گفت: افرادی که از اعتکاف برمی‌گردند درواقع مبلغان این برنامه دینی و معرفتی خواهند بود و ما باید تلاش کنیم برنامه‌هایی که برای معتکفین اجرا می‌شود از محتوا و جذابیت خوبی برخوردار باشد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: در طول سال بسیاری از مناسبت‌های مهم از جمله اعیاد و شهادت‌های ائمه را داریم که برگزاری هرچه باشکوه‌تر و پرمحتواتر این برنامه‌ها نقش ماندگار و تاثیرگذاری در جامعه خواهند داشت و باید از برگزاری برنامه‌های بی‌محتوا در جامعه خودداری کرد.

 

حجت‌الاسلام صفی‌خانی اضافه کرد: این برنامه‌ها و مناسبت‌ها فرصت‌های خوبی برای خودسازی و به دست آوردن تقوای الهی و رسیدن به رستگاری و توشه گیری برای آخرت است.

 

وی در پایان با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال جلوگیری از حضور مردم به ویژه جوانان در عرصه‌های فرهنگی و مذهبی هستند، گفت: امروزه آسیب‌های فرهنگی بیشتر از سایر اقشار جامعه متوجه جوانان است بنابراین حضور گسترده جوانان در این برنامه‌های معنوی همانند اعتکاف با تقویت اخلاص و معنویت آنان همراه خواهد بود./955/302/ب3

ارسال نظرات