۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۲۲۸۲۲
حجت الاسلام رنجبر:

مسائل دینی در قالب جدید و جاذبه دار بیان شود/ قرآن دورکننده آلودگی های روحی و روانی از انسان

کارشناس رسانه ملی با اشاره به لزوم بیان مسائل دینی در قالب جدید، گفت: اگر مبلغی بخواهد با قالب قدیمی با مخاطبان خود صحبت کند، هیچ جاذبه ­ای نخواهد داشت و سِرِّ خلوت شدن برخی از منابر، به خاطر زدگی مردم از برخی قالب­ ها است.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ­الاسلام محمدرضا رنجبر, کارشناس رسانه ملی ظهر امروز در برنامه سمت خدا که از شبکه سه پخش شد، با توصیه ­ای به مبلغان, خاطرنشان کرد: هر زمان و مکانی نیاز حیاتی بشر به آب است و آب نیاز به تغییر ندارد، اما ظرف آن تغییر می­ کند؛ دین نقش آب را دارد و حیات بشر به دین است؛ همان دینی که 1400 سال پیش بود باید قالب بیانی آن تغییر کند؛ امروز اگر یک مبلغی بخواهد با قالب قدیمی با مخاطبان خود صحبت کند، هیچ جاذبه ای نخواهد داشت.

 

کارشناس رسانه ملی به لزوم استفاده از قالب­ های جدید در سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: سِرِّ خلوت شدن برخی از منابر، به خاطر زدگی مردم از برخی قالب­ ها است؛ به حدی که حافظ امروز جاذبه دارد، در زمان خود نداشت و این به خاطر قالب او است.

 

این کارشناس دینی با اشاره به بیتی از حافظ, گفت: حافظ می گوید «ساقی حدیث سرو و گل و لاله می ‌رود؛ وین بحث با ثلاثه غساله می ‌رود»؛ قرآن نازل شده تا ما سرو و گل و لاله شویم؛ سرو مظهر راستی است و بسیاری از آیات دعوت به سرو شده و می ­گوید راستی را پیشه کند و مدد الهی با صدق و راستی به دست می ­آید و خدا به کسی کمک می کند که راستی پیشه کند. در سایه راستی است که مدد الهی شامل انسان می ­شود.

 

وی با اشاره به منشأ خیر بودن و دغدغه رفع مشکلات مردم را داشتن، گفت: گل مظهر بخشش است و هر کسی که به سراغ گل برود، دست خالی بر نخواهد گشت؛ قرآن می ­گوید برای همه منشأ خیر باش و گل برای همه دوست داشتنی است؛ اهل بیت(ع) گل­ های عالم بودند و اگر کسی درک و فهمی داشته باشد نمی ­تواند عاشق اینها نباشد؛ قرآن می ­گوید لاله باش؛ لاله مظهر داغداری و دردمندی است؛ بسیاری از آیات الهی انسان­ها را دعوت می کند که دردمند باش.

 

حجت ­الاسلام رنجبر با بیان اینکه نباید نسبت به مردم بی تفاوت بود، یادآور شد: علت دعوت قرآن به جهاد این است که لاله صفت باش و اگر کسی در حال ستم دیدن است، نباید بی تفاوت بود؛ ریشه همه اینها عشق و محبت است و اگر کسی در دلش عاطفه­ ای داشته باشد، سرو و لاله و گل صفت می­ شود.

 

کارشناس رسانه ملی خاطرنشان کرد: ریشه دین عشق و محبت است و با وجود اینها، انسان صفت سرو و گل و لاله را پیدا خواهد کرد؛ حافظ می ­گوید تمام قرآن این صفت­ها را توصیه می ­کند و در مصرع دوم خدا را با نام ساقی خطاب می ­کند و می گوید خدایا در کتاب تو حرف و حدیث از گل و لاله شدن است.

 

این کارشناس دینی قرآن را پاک کننده روح انسان از آلودگی ها عنوان کرد و اظهار داشت: قرآن آلودگی های روحی و روانی را از انسان دور می کند؛ علامه طباطبایی در خواب حافظ را دید و به او گفت منظور از ثلاثه غساله در این بیت چیست؟ حافظ گفت منظورم ماء است و همانطور که اهل شراب می ­گویند شراب شوینده است، خدا نیز یک آبی به نام قرآن از آسمان نازل کرده که روح انسانی را پاک می ­کند؛ حافظ می گوید سرو و گل و لاله شدن با آب حیات قرآن امکان دارد.

 

وی درباره معرفت پیدا کردن نسبت به خدا، تصریح کرد: حافظ در بیت «می ده که نوعروس چمن حد حسن یافت؛ کار این زمان ز صنعت دلاله می ‌رود» می گوید معرفت، انسان را مثل باده سرمست می ­کند؛ در قدیم در شهرها و روستاهای کوچک افرادی واسطه ازدواج می شدند و به آنها دلاله می ­گفتند که دست عاشق را در دست معشوق می ­گذاشتند؛ حافظ می گوید که تنها چیزی که دست ما را در دست خدا می گذارد، معرفت است و این کار فقط از هنر و کارسازی این معرفت ساخته است.

 

حجت ­الاسلام رنجبر با اشاره به بیت «طی مکان ببین و زمان در سلوک شعر؛کاین طفل یک شبه ره یک ساله می ‌رود» درباره توکل به خدا، گفت: اگر کسی کار خیری می ­کند یا باید خود فرد آن را منتشر کند یا بایستی به خدا بسپارد؛ حافظ می گوید اگر گسترش بیت ­های مرا می­بینید، به خاطر این است که برای خدا شعر گفتم؛ اشعار حافظ از زمان و مکان­ های قدیم به دست ما رسیده است.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به بیت دیگری از حافظ یادآور شد: حافظ در بیت «آن چشم جادوانه عابدفریب بین؛ کش کاروان سحر ز دنباله می ‌رود» می ­گوید گسترش اشعار مرا از من نبین، همه از جانب خدا است و دنبال دنیا راه نیفتید، به دنبال خدا باشید که دنیا فریبانه به سوی انسان می ­آید.

 

این کارشناس دینی به پیشبرد کارهای انسان با توکل به خدا اشاره و خاطرنشان کرد: حافظ در بیت «حافظ ز شوق مجلس سلطان غیاث دین؛ غافل مشو که کار تو از ناله می ‌رود» حافظ به خود می ­گوید مبادا شوق داشته باشی که در مجلس پادشاه شرکت کنی که این شوق­ها مایع غفلت تو می ­شود و کار تو با نشست و برخاست با سلاطین از پیش نمی ­رود، بلکه با ناله و انابه در درگاه خدا پیش می ­رود.

 

وی با اشاره به زیارت جامعه کبیره، اظهار داشت: بشر برای صاف بودن خط، خط کش ساخته است، آیا خدا برای این­که بنده ­اش انسان خوبی شود، خط کش نگذاشته است؟ خداوند متعال در این راه انسانی­ هایی قرار داده است که راست هستند و می فرماید که با این انسان­ ها شما را از هر لغرشی مبری کرد؛ این عالم مثل زمین یخ زده است که کسی دوست ندارد لغزشی داشته باشد؛ اهل بیت(ع) عدم لغزش خود را هدایت خدا می ­دانند./822/202/ب2

ارسال نظرات