۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۲۴۵۷۵
رییس جمهور در آیین افتتاح نمایشگاه کتاب:

۱۸۸ کشور از برجام سود می برند/ تضعیف قدرت ملی نقادی نیست

رییس جمهور گفت: در منطقه یک یا دو کشور از نتیجه برجام احساس ضرر می‌کنند در حالی که 188 کشور از برجام سود می‌برند.
حسن روحانی رییس جمهور رییس جمهور در ‌آیین گشایش نمایشگاه کتاب رییس جمهور در ‌آیین گشایش نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور امروز در مراسم افتتاح بیست‌و نهمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با تشکر از حضور نماینده رییس جمهور روسیه در این نمایشگاه، گفت: از همه نمایندگان کشورهای خارجی به خصوص نماینده کشور روسیه برای حضور در این نمایشگاه تشکر می‌کنم.

 

وی با اشاره به اجرایی شدن برجام عنوان کرد: امروز دنیا با پسا برجام متفاوت است، طی سال گذشته آثار موفقیت مذاکرات بین‌المللی را در ملاقات‌های خارجی شاهد بودیم که ابعاد جدیدی در آن قابل توجه است.

 

رییس جمهور افزود: ملت ما در این مذاکرات بسیار پیچیده در برابر قدرت‌های دنیا به موفقیت بزرگی دست پیدا کردند که به سود هر دو طرف است، این مذاکرات به نفع ما، منطقه و جهان بوده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در خصوص سفر مقامات خارجی به ایران اظهار داشت: مقامات و شرکت‌های خارجی بر این موضوع تاکید می‌کنند که اختیارات بانکی به سمت و سوی کشور ما سرازیر شده است و این نشان سود مذاکرات برای دو طرف دارد.

 

وی ادامه داد: زمانی که یک سرمایه خارجی یا شرکتی به کشور وارد می‌شود ما می‌توانیم در مدت کوتاهی چون 4 یا 5 سال پروژه‌های 40 ساله را به سرانجا برسانیم.

 

رییس جمهور با اشاره به این که نتیجه مذاکرات برای ایران برد برد بوده است، بیان داشت: در منطقه یک یا دو کشور از نتیجه برجام احساس ضرر می‌کنند در حالی که 188 کشور از برجام سود می‌برند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: کشورهایی که از نتایج مذاکرات عصبانی شدند دنبال کارشکنی هستند اما ملت ایران این مسیر را به هدف خود می‌رساند.

 

وی با اشاره به اینکه مساله اعتماد سرمایه مهمی برای کشور در دنیا است، گفت: امروز حضور روسای جمهور سایر کشورها در ایران و بستن قراردادهای 15 ساله نشان از اعتماد بین‌المللی آنها به ایران دارد زیرا ایران وقتی وعده کند به آن عمل خواهد کرد، ما همانند خداوند به عهد خود وفا می‌کنیم.

 

رییس جمهور افزود: نمایشگاه کتاب مکان مناسبی است تا در آن نویسندگان و محققان از ایران و سایر کشورها با یکدیگر به تبادل فرهنگ و افکار بپزدازند، امروز در دنیا شهرهایی هستند که مرکز فرهنگی برای آن ملت، منطقه یا حتی کل دنیا می‌باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی عنوان کرد: ما نباید فکر کنیم که اقتصاد صرفا در صنعت، بنگاه‌های اقتصادی، کشاورزیی یا خدماتی همچون بیمه و بانک است بلکه صنابع فرهنگی خود می‌تواند بازار اقتصادی باشد، هنر و فرهنگ  با خلاقیت می‌تواند تولید و اشتغال ایجاد کند.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب و فرهنگ قدرت نرم برای ارتباط بین دولت‌ است، اظهار داشت: کتاب به انسان آرامش می‌دهد ملتی کتابخوان قدرت تحلیل و تامل بیشتری دارد، کتاب قدرت شناخت بهتر حوادث دنیا به انسان می‌دهد.

 

رییس جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که نباید بر سینه نقاد مشت کوبید، ابراز کرد: نقاد یک نعمت الهی است که او را دستگیر یا به زندان نمی‌برند اما کسی که نقد می‌کند نباید دروغ بگوید اتهام بزند یا قدرت ملی را تضعیف کند این نقادی نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت نباید در هر جایی دخالت داشته باشد، امروز روزی است که به مولفان و ناشران، امنیت و آزادی داده شده است تا همه در فضای پسا برجام با تفکر و تعمق به مقصد برسیم. /807/پ202/ج

 

ارسال نظرات