۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۴۲۴۵۹۶

مخزن الاشرار در نمایشگاه كتاب عرضه می‌شود

عباس احمدی از عرضه مجموعه اشعار طنز «مخزن الاشرار» و تجدید چاپ چند اثر دیگر خود در بیست و نهمین نمایشگاه كتاب تهران خبر داد.
مخزن الاشرار عباس احمدی

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس احمدی، دبیر دفتر طنز حوزه هنری قم، با بیان اینكه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، كتاب «مخزن الاشرار» برای نخستین بار از سوی انتشارات سوره مهر عرضه می‌شود، اظهار كرد: این اثر كه سال گذشته به چاپ رسیده است، در این دوره نمایشگاه كتاب در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 

وی در ادامه گفت:این كتاب از چهل قطعه شعر در غالب‌های گوناگون از جمله غزل، مثنوی، قصیده، شعر آزاد و سی رباعی و دوبیتی طنز تشكیل‌شده است. این كتاب ‌بین سال‌های 85 تا حدود سال 92 سروده شده‌است و مضامین كتاب بیشتر به موضوعات اجتماعی و سیاسی اشاره دارد.

 

این شاعر طنزپرداز همچنین از آماده‌سازی كتابی تازه خبر داد و گفت: آماده سازی كتاب «سكرت گاردن» را به تازگی به پایان رسانده‌ام و به زودی این اثر نیز از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ خواهد رسید. این كتاب شامل آثاری است كه در شماره‌های مختلف نشریه طنز «سه نقطه» با همین نام منتشر كرده‌ام و اكنون قصد دارم این یادداشت های طنزآمیز را به صورت كتاب عرضه كنم.

 

احمدی تصریح كرد: «سكرت گاردن» نقیضه‌ای است بر منظومه «گلشن راز» شیخ محمود شبستری كه در آن آیین‌هایی هم‌چون شیطان پرستی، بهایی، داعش، تكفیری و ... مورد نقد قرار گرفته‌است.

 

وی با اشاره به دیگر آثارش كه در نمایشگاه كتاب تهران عرضه خواهد‌شد، گفت: چاپ دوم كتاب «دانشگاه نامه»توسط انتشارات شهرستان ادب و چاپ ششم مثنوی دانشجویی توسط نشر سپیده باوران در نمایشگاه كتاب منتشر می‌شود.

 

مضمون بسیاری از طنزهای عباس احمدی مسائل اجتماعی و اخلاقی است. از او پیش از این دو مثنوی بلند درباره‌ فضای دانشگاه منتشر شده‌است که «مثنوی دانشجویی» و «دانشگاه نامه» نام دارد.

 

او در جشنواره های بسیاری از جمله كنگره شعر عاشورایی (۱۳۸۰)، جشنواره شعر رضوی (۱۳۸۱)، شب‌های شهریور(۱۳۸۱، ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵)، یازدهمین و چهاردهمین كنگره شعر دفاع مقدس (برنده جایزه ادبی دكتر قیصر امین پور)، جشنواره شعر و ادب دانشجویان، جشنواره طنز جوان (۱۳۸۰)، جشنواره طنز مكتوب (۱۳۸۵، ۱۳۸۶ و ۱۳۸۹)، طنز تهران(۱۳۸۵)، سلام بر نصرالله(۱۳۸۵)، كنگره غزل معاصر(۱۳۷۹)، شب شعر فدك الزهرا(س)(۱۳۸۱)، غزل سروده‌های رضوی(۱۳۸۵)، جشنواره شعر نماز( منتخب بخش اساتید) و ….. برگزیده شده و همچنین در سال ۱۳۸۵ افتخار شعرخوانی در محضر مقام معظم رهبری را داشته است.

 

او همچنین سابقه همكاری در زمینه شعر و مقاله‌نویسی با مطبوعات دانشجویی و نیز كشوری از جمله ماهنامه سوره و راه را دارد.

 

قطعه ای از مجموعه شعر مخزن الاشرار عباس احمدی را در زیر می‌خوانید:

 

پرده اول: ای دیو قشنگ پای در بند

وصلت ما

(خلقت من در جهان یك وصله ناجور بود

من كه خودراضی به این خلقت نبودم، زور بود

«میرزاده عشقی»)

 

وصلت ما از ازل یك وصلت ناجور بود

من كه خود راضی به این وصلت نبودم، زور بود

درس و دانشگاه بالكل بی‌بخارم كرده بود

بس كه بودم سر بزیر و در غذا كافور بود

بر تن من رخت دامادی پدر با زور كرد

گفت باید زن بگیری تو وَ این دستور بود

چند باری خواستگاری رفته بودم، بد نبود

میوه می‌خوردیم و كلاً سور و ساتم جور بود

این یكی گیسو كمند و آن یكی بینی بلند

این یكی چشم آبی و آن دیگری موبور بود

خانواده گرچه یك اصل مهم در زندگی است

انتخاب اول باباش مرده‌شور بود

كِیس خوبی بود شخصاً، صورتاً، فهماً، فقط

هشت‌صد تا سكه مهر خانم مزبور بود

با خودم گفتم كه كی داده… گرفته، بی‌خیال

حیف از شانس بدم دامادشان مامور بود!

این غزل را داخل زندان سرودم یك نفس

شاهدم ناصر سه كلّه با كَرم وافور بود…

گرچه زن كلاً وجودش مایه درد و بلاست

می‌گرفتم یك زن دیگر اگر مقدور بود.

/843/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی حوزه هنری استان قم

ارسال نظرات