۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۴۲۶۵۳۱
استاد حوزه علمیه:

شیطان پرستان دارای مشکلات روانی هستند

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: عده ای از افراد شیطان را هم گول می‌زنند، هر چند برخی از افراد نیز ساده‌ لوحانه دچار گروه‌های فرقه‌های شیطان‌پرستی شده‌اند، این افراد غالبا بیمار هستند و از مشکلات روانی رنج می‌برند.
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المؤمنین شامگاه پنج‌شنبه23 اردیبهشت در جلسه اصول عقاید مسجد امیر(ع)، گفت: درباره  توحید هر آنچه در جلسات قبل بیان کردیم، دیدگاه فلاسفه درباره توحید بود، هرچند که این موارد را به آیات و روایات مؤید کردیم، اما از این جلسه به بعد قصد داریم تا موضوع توحید را از منظر عرفا دنبال کنیم.

وی افزود: باید در ابتدای امر بدانیم که چه کسی را می‌توانیم به عنوان عارف معرفی کنیم و فرد عادف را بشناسیم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: عرفا توحید را از بحث توحید افعالی آغاز می‌کنند و منظور آنها از این کار این است که سالک از معرفت نفس نخست به مشاهده توحید افعالی می‌رسد.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین، درباره عبارت آیت الله، ابراز داشت: هر چیزی می‌تواند آیت خدا و نشانه حضرت حق باشد، اما از نظر و دیدگاه بزرگان علم دین، آیت الله اکبر تنها حضرت امیر المومنین(ع) است.

استاد حوزه علمیه پیرامون موضوع استقلال موجودات، ابراز داشت: هیچ موجودی در جهان از خود استقلال ندارد، زیرا اگر استقلال داشت در مقابل نیازهای خود سر خم نمی‌کرد، باید توجه داشت وجود اصلی خداست اما ما نیز به نوعی جلوه ضعیف شده از حضرت حق هستیم، در حالی که حقیقت وجودی ما با خداوند یکسان است اما در قالبی ضعیف‌ تر قرار داریم.

وی گفت: وقتی فرد به مراتب عالیه توحید برسد به هیچ عنوان تحت تأثیر عوامل دنیوی قرار نمی‌گیرد و به او اضطراب وارد نمی‌شود، در این جایگاه فرد تمام وجود خود را تسلیم امر خداوند می‌داند.

حجت الاسلام علوی تهرانی، اضافه کرد: برای مثال حضرت زینب(س) پس از اتفاقاتی که در صحرای کربلا رخ داد، خود را تسلیم پروردگار متعال دانست.

رییس بنیاد فارِس المؤمین درباره نصاب توحید، عنوان داشت: توحید در الوهیت مهم‌ترین بخش در مقوله توحید است، به این معنا که فردی که خدا را شایسته پرستش نداند، کافر می‌‌شود.

وی درباره شیطان، گفت: عده ای از افراد شیطان را هم گول می‌زنند، هر چند برخی از افراد نیز ساده‌ لوحانه دچار گروه‌های فرقه‌های شیطان‌پرستی شده‌اند، این افراد غالبا بیمار هستند و از مشکلات روانی رنج می‌برند.

استاد حوزه علمیه درباره تفکرات شیطان، بیان داشت: شیطان در اصل موحد است و خالقیت الله را قبول دارد، شیطان توحید در ربوبیت را نیز قبول دارد، به روز قیامت هم معتقد است.

رییس فارِس المومنین یادآور شد: حتی حضرت امیر(ع) نیز به مرد گفت: «از عبادت‌ کردن شیطان پند بگیرید»، اما این‌ روزها متأسفانه نحوه غلط عبادات ما، کاری کرده است که ما از خداوند متعال دور شده‌ایم.

وی بیان داشت: اگر بنا باشد رحمت خداوند بی حساب و کتاب باشد، پس شیطان هم می‌تواند منتظر رحمت الهی باشد، باید توجه داشت که رحمت خداوند بی‌ دلیل نمی‌تواند باشد.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: متأسفانه بسیاری از افراد در جامعه همانند شیطان اطاعت مطلق از خداوند را ندارند، بر همین اساس درباره احکام الهی تشکیک می‌کنند و مطیع امر الهی نمی‌شوند./856/202/ب2

ارسال نظرات