۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۲۷۹۱۸
استاد حوزه علمیه:

هر واژه از قرآن کریم موضوعی برای سخنرانی است

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با بیان این‌که هر واژه از آیات قرآن قابلیت تبدیل به یک موضوع برای سخنرانی را دارد، گفت: همچنین ترکیب و ایجاد رابطه بین این واژه‌ها موضوعی جدید می‌سازد.
حجت الاسلام فیض آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی در گردهمایی بزرگ مبلغان که ظهر امروز برگزار شد به بیان شیوه‌های تبلیغی مؤثر پرداخت و گفت: برای مبلغ راه‌های گوناگون تبلیغی وجود دارد و هر طلبه می‌تواند برای روشی که انتخاب کرده است از قرآن کریم بهره ببرد. نکته اول در این زمینه یافتن موضوع و خلاقیت در آن است.

 

وی در ادامه به تبیین خلاقیت در موضوع اشاره کرد و افزود: آیه‌ را ذکر می‌کنیم. هر واژه از آیه تبدیل به یک موضوع برای سخنرانی می‌شود. روش دیگر هم ترکیب و ایجاد رابطه بین این واژه‌ها است، مثلاً قرآن می‌‌فرماید؛ هُدىً لِلْمُتَّقينَ، الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون؛ می‌توانیم رابطه دو کلمه متقین و هدایت، رابطه متقین با يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ و به همین شکل تمام واژه‌ها را با یکدیگر ترکیب کنیم و به موضوع جدیدی برسیم.

 

حجت‌الاسلام‌ فیض‌آبادی بعد از روش و شیوه اول به سراغ شیوه دوم رفت و افزود: نحوه شروع سخنرانی نیز بسیار حائز اهمیت است. برای شروع خوب و جذاب راه‌های مختلفی وجود دارد مانند این موارد؛ قصه گفتن، ایجاد سؤال در ذهن، سؤال از مخاطب، طنز.

 

استاد حوزه علمیه به داشتن زاویه دید سخنران، شاره کرد و گفت: باید سخنران مطلبی انتخاب کند که با موقعیت تناسب داشته باشد. برای جمع دانشجو از مسائل علمی و عقلی حرف بزند. برای کودکان و نوجوانان قصه و داستان استفاده کند و برای هر مخاطبی مطلب مربوط به همان مخاطب را به کار گیرد و از جابجایی آن پرهیز کند.

 

وی در پایان سخنرانی با شیرینی و ملاحت خاصی به زبان بدن در هنگام سخنرانی اشاره کرد و افزود: سخنران نباید خشک، یک نقطه بایستد یا بنشیند و از دست و صورت و تغییر حالت چهره استفاده نکند. در یک کلام، می‌توانم بگویم که هر آنچه می‌گویید اجرا کنید و خشک نایستید.

 

لازم به ذکر است این همایش در دو روز متوالی پنجشنبه و جمعه، 30 و 31 اردیبهشت به همت جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد./202/862/ب1

ارسال نظرات