۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۲۹۸۶۱
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

علما و صدا و سیما نقش تأثیرگذاری در احیای زکات دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما وظیفه داریم که مردم را بیش از پیش به اهمیت پرداخت زکات آگاه کنیم، همچنین صدا و سیما باید برنامه های مداوم و بیشتری برای بیان آیات، روایات و احکام زکات داشته باشد.
نخستین اجلاس ملی زکات کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در همایش ملی زکات که پیش از ظهر امروز سه‌شنبه یازدهم خرداد در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت استان تهران برگزار شد، گفت: در آیات و روایات آثار بسیاری برای زکات و مانعین زکات داریم، در مواردی علما و بزرگان زکات را مستحب دانسته‌اند؛ (از امام صادق (ع) روایت است که آنکس که مال دارد و بخل می‌ورزد و زکات واجب و مستحب را ادا نمی‌کند، هنگامی که از دنیا می‌رود مال و اموال این شخص به طبع برای کسانی می‌ماند که یا طاعت خدا را می‌کنند یا معصیت آن را.

 

وی افزود: پدری که از دنیا می‌رود و مالی که زکات آن پرداخت نشده برای فرزندش می‌گذارد، اگر فرزندش صالح باشد و زکات مال را بدهد و آن را در راه خدا به مصرف برساند در روز قیامت وقتی که پدر آثار این عمل فرزندش را در نامه اعمال او می‌بیند حسرت می‌خورد که چرا زکات مالش را خودش پرداخت نکرده است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که، راه حفظ اموال پرداخت زکات است ولی بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند، گفت: ما باید زکات را به عنوان سنت الهی به مردم تبیین و به آنها ابلاغ کنیم که در صورت کوتاهی در این امر موجب خسران می‌شوند چرا که دو برابر آن را در راه باطل خواهند داد.

 

وی ادامه داد: در روایات داریم کسی که زکات ندهد نمازش مورد قبول حق تعالی واقع نمی‌شود و انگار اصلا نمازی نخوانده و در این صورت نماز خواندن و نخواندنش یکی است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که بین زکات و خمس تفاوت هایی وجود دارد، گفت: در خمس امر به اینکه فقیه و حاکم خمس را از مردم بگیرد به حسب اولیه نداریم، اما در باب زکات می بینیم که در اواخر حکومت پیامبر، ایشان مامور به اخذ زکات شده‌اند و اهمیت این موضوع از باب آیاتی است که در این مورد و در ماه رمضان بر پیامبر نازل شده.

 

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرمایند: «ندا دهید همان طور که نماز واجب است زکات نیز یک فریضه و از واجبات است.» اگر کسی نماز یا خمس بجا نیاورد نمی‌توان او را از مسجد بیرون کرد ولی در مورد زکات می بینیم که به دلیل اهمیت آن پیامبر چند نفری را که زکات نداده‌اند از مسجد خارج کرد، از این رو اگر کسی زکات ندهد مورد غضب الهی قرار می‌گیرد.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: از امام صادق (ع) روایت داریم کسی که برای جمع کردن زکات نرود مانند مانعین زکات است که زکات بر آنها واجب شده ولی آن را پرداخت نمی‌کند؛ همانطور که زکات در اسلام یک امر واجب است و تاکید زیادی بر آن شده در ادیان الهی دیگر نیز بر این امر سفارش شده است.

 

وی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) که می‌فرمایند: «اخفای زکات برای انسان نوعی نفاق است»، گفت: ما وظیفه داریم که مردم را بیش از پیش در این زمینه آگاه کنیم، همچنین صدا و سیما باید برنامه های مداوم و بیشتری برای بیان آیات، روایات و احکام زکات داشته باشد.

 

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: در بحث زکات، جریان فقه حکومتی و تأثیرات آن را که رهبری در این چند ساله بر آن تاکید داشته‌اند کاملا مشاهده می‌کنیم و همچنین مروجان و مبلغان باید در این امر حوزه‌ها و فقها را یاری کنند.

 

وی افزود: با توجه به روایات برای زمین، مسکن، دکان و زینت آلات، زکات مستحب وارد شده است که برای ادای آن می توان به طور مثال زینت آلات را به عاریه به دیگران دارد؛ در زمان پیامبر و امامان ثروت عمده مردم از طریق کشاورزی بود، ما باید با توجه به نقاط مختلف جهان و منبع در آمد مردم موارد جدیدی برای زکات در نظر بگیریم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روایات زکات در اختیار فقیه است و در نظام اسلامی اختیار زکات با ولی فقیه است، گفت: در مسأله حج کسی که قرض دارد نباید به حج برود و حق الناس مقدم است ولی در مسأله زکات اگر کسی مالی دارد که باید زکات واجب آن را بدهد و از طرف دیگر هم قرضی دارد، زکات واجب بر دیگر موارد مقدم است.

 

وی افزود: باتوجه به آیه 34 و 35 سوره توبه، ثروتمندی که زکات مالش را بدهد و آن مال را در زیرزمین هفتم مخفی کرده باشد، آن مال کنز نیست؛ ولی اگر مالی باشد که زکات آن داده نشده باشد، آن مال کنز است.

 

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با اشاره به اینکه در روایات آمده است مالی که زکاتش پرداخت نشود در روز قیامت آن را بر پشت، جلو و پهلو‌های صاحبانشان داغ می‌کنند و از پشیمانی های نزدیک مرگ زکات ندادن است که حسرت زیادی دارد، گفت: ما باید مدیریت دقیقی بر موضوع زکات داشته باشیم تا در راه صحیح مصرف شود و خیال مردم از این بابت راحت باشد و ان‌شاء‌الله فقیری در کشور باقی نماند./201/966/ب1

ارسال نظرات