۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۴۳۱۲۸۳
امام جمعه بجنورد:

عمل به آموزه‌های قرآن زمینه‌ساز نزول رحمت ویژه الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه رحمت خداوند به دو صورت عمومی و خصوصی است، گفت: قرائت و فهم قرآن و عمل به آموزه‌های آن در قالب دوری از گناه، زمینه‌ساز نزول رحمت ویژه الهی است.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با گرامیداشت ماه رمضان، با تأکید بر استفاده مناسب از فرصت معنوی این ماه، اظهار کرد: در آغاز ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم در این ماه توفیق عبادت، بندگی، روزه‌داری و تلاوت قرآن را به همه ما عنایت و کرامت کند.

 

وی با اشاره به لزوم افزایش حضور مردم در مساجد و محافل و مجالس مذهبی در این ماه، اضافه کرد: در روایات اسلامی آمده همان‌طور که ماهی از حضور در دریا لذت می‌برد مؤمن هم از حضور در مسجد لذت می‌برد، از این‌ رو باید در ماه مبارک رمضان مساجد ما فعال‌تر، پرنشاط‌تر و پرشورتر از سایر ایام سال باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با بیان اینکه ما هر روز در تعقیبات نماز عصر و مغرب از خداوند می‌خواهیم آنچه موجب نزول رحمت او می‌شود را به ما عطا کند، خاطرنشان کرد: در ماه رمضان با بهره‌گیری از قرآن و روایات تلاش می‌کنیم بیاموزیم برای اینکه مشمول رحمت خداوند شویم باید چه کارهایی انجام داده و چه گام‌هایی برداریم.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از این کارها انس با قرآن و درک و فهم آموزه‌های آن است، اضافه کرد: ماه رمضان، ماه بهار قرآن و نزول این کتاب آسمانی است، از این‌ رو در این ماه مبارک باید تلاوت قرآن و توجه به آن بیشتر شود.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده خداوند انس با قرآن موجب نزول رحمت الهی می‌شود، ادامه داد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای انس گرفتن بیشتر با قرآن است به‌گونه‌ای که رسول گرامی اسلام فرمود کسی که در ماه رمضان یک آیه بخواند ثواب آن برابر با یک دور ختم قرآن است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با قرائت آیات 55 و 56 سوره یونس، اظهار کرد: خداوند در این آیات چهار ویژگی برای قرآن ذکر کرده و آن را موعظه‌ و اندرزی از سوی خداوند برای بندگان عنوان می‌کند.

 

وی با بیان اینکه دومین ویژگی قرآن این است که شفای دل‌ها است، اضافه کرد: ما دو نوع بیماری جسمی و روحی داشته و در این بین قرآن داروخانه‌ای است که مریضی‌ها و بیماری‌های قلبی و روحی را شفا می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه کینه، حسد، بخل، بدبینی، سنگدلی و غیره از امراض روحی انسان هستند که قرآن شفابخش این درد‌ها است، افزود: سومین ویژگی قرآن هدایت‌گری آن بوده که به عنوان تابلو و نقشه راه انسان در مسیر زندگی و بندگی نقش‌آفرینی می‌کند.

 

وی با بیان اینکه چهارمین ویژگی قرآن این بوده که برای مؤمنان رحمت است، گفت: قرآن برای همه انسان‌ها نازل شده و برای آن‌ها رحمت است اما در این میان کسانی که تقوای فطری خود را حفظ کنند می‌توانند از قرآن بهره گرفته و مشمول دو رحمت عمومی و خصوصی خداوند شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه خداوند دو رحمت عمومی و خصوصی دارد، خاطرنشان کرد: رحمت عمومی خداوند نظیر تابیدن خورشید و باریدن باران شامل همه افراد اعم از مسلمان و کافر و منافق می‌شود اما رحمت خصوصی خداوند ویژه مؤمنان است.

 

وی با تأکید بر بهره‌گیری از کتاب قرآن، افزود: همه به این دعوت قرآن پاسخ نمی‌دهند به‌گونه‌ای که برخی در دنیا ارزش و جایگاه قرآن را می‌دانند اما به آن بی‌اهمیت و یا کم‌اهمیت هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه قرآنی که برای همه رحمت است، برای مؤمنان رحمت ویژه است، به رحمان و رحیم بودن خداوند اشاره کرد و گفت: رحمان، رحمت عمومی خداوند بوده که شامل همه می‌شود اما رحیم، رحمت ویژه است که مخصوص افراد باتقوا و مؤمن است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در پوشش رحمت ویژه الهی قرار بگیریم باید به سمت قرآن برویم و با انس گرفتن با این کتاب از آن بهره گیریم.

 

وی با اشاره به لزوم رعایت آداب قرآن خواندن، اضافه کرد: باید آداب قرائت قرآن در جامعه ما رواج یابد زیرا ادب قرآنی اقتضا می‌کند وقتی این کتاب تلاوت می‌شود سراپا گوش باشیم و در آن تفکر کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اگر با قرآن انس بگیریم زمینه بارش رحمت الهی برای ما فراهم می‌شود، تصریح کرد: این رحمت به شرطی است که آفتی نیاورده و آن را خراب نکنیم چرا که قرآن خواندن و فهمیدن آن اقتضای رحمت الهی بوده و علت تامه آن نیست.

 

وی ادامه داد: قرآن زمینه کمال و بذر رشد شخصیت ما را فراهم می‌کند به شرطی که پس از پاشیدن بذر آن را آبیاری کرده و علف‌های هرز آن را وجین کنیم.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی گناه علف هرز است ازاین‌رو اگر قرآن خواندیم و گناه نکردیم؛ این قرائت قرآن ما را به رحمت‌های ویژه خداوند می‌رساند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: درواقع قرائت و فهم قرآن و عمل به آموزه‌های آن در قالب دوری از گناه، زمینه‌ساز نزول رحمت ویژه الهی است./9314/202/ب2

ارسال نظرات