۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۳۲۷۷۶
حجت‌الاسلام حسینی قمی:

مسؤولان به جای اتهام زدن به دیگران مشکلات مردم را حل کنند

استاد حوزه علمیه مشکل جامعه را عدم اتحاد، همدلی و همدردی دانست و گفت: اگر سیاست بدین گونه ادامه یابد کشور پیشرفت نمی کند؛ دائم از جناح دیگر بدگویی و اتهام زنی، مشکل مردم را حل نمی کند، بلکه باید به مشکلات مردم رسیدگی و در بیان خوبی و بدی دیگران مبالغه نکرد.
حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سيد حسين حسيني قمي، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در ادامه مبحث اخلاق در قرآن در جمع زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، به بیان صفات مؤمنان در قرآن پرداخت.

 

وی با اشاره به این که در قرآن نزدیک به 90 مرتبه از عبارت «یا ایها الذین امنوا» استفاده شده اظهار کرد: این عبارت از اختصاصات دین اسلام بوده زیرا در کتب دیگر انبیای الهی به ایمان آورندگان عبارت مؤمن اطلاق نشده به طور مثال عبارت «یا قوم» به امت یونس، عبارت «یا بنی اسرائیل» به امت حضرت موسی(ع) اطلاق می شده، پس از تشریفاتی است که در اسلام به ایمان آورندگان داده شده است.

 

حجت الاسلام حسيني قمي در ادامه به آیه 8 سوره مائده که دو دستور در آن به مؤمنان داده شده پرداخت و تشریح کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد براى خدا به داد برخيزيد [و] به عدالت ‏شهادت دهيد و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا پروا داريد كه خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است.»

 

استاد حوزه علمیه قم، نخستین صفت مؤمنان را در این آیه، قیام برای خدا عنوان و تصریح کرد: امام خمینی(ره) بیشترین آیه ای که در سخنرانی هایشان مورد استفاده قرار می دادند همین آیه یعنی قیام و دعوت قیام برای خدا بود.

 

وی اخلاص را در هر عملی بسیار مهم دانست و افزود: در روز قیامت، انسانهایی وارد محشر می شوند که با وجود اعمال خیر بسیار، حسناتی در پرونده شان نمی بینند، آنها اعتراض می کنند، جواب می رسد تو دیگری را شریک من قرار دادی، برای خدا می خواستی ولی دیگران را خبردار می کردی، من شریک خوبی هستم، سهم خود را به شریکم دادم و برو ثواب هایت را از او بگیر.

 

حجت الاسلام حسيني قمي به فرمایش امام باقر (ع) اشاره و تصریح کرد: کارهای معروف وقتی به کمال می رسند که سه ویژگی داشته باشند؛ زود انجام شوند، در نظر انجام دهنده بزرگ جلوه نکنند و به صورت پنهانی باشند.

 

رعایت عدالت و انصاف

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دومین صفت مؤمنان، بیان کرد: گواهی به حق و عدالت؛ اگر با کسی دشمنی دارید از مرز عدالت خارج نشوید، دشمنی نباید در تصمیم گیری ها دخیل باشد زیرا عدالت به تقوا نزدیک تر است.

 

وی مبحث عدالت پیشگی را در همه مسائل اعم از خانوادگی، سیاسی و اجتماعی قابل تسری خواند و اظهار کرد: در مباحث سیاسی، اگر کسی در حزب و جناح ما نباشد نبایستی تمام کارهای خوبش را بد و یا کسی که هم حزبی ما است کارهای ناشایست او را خوب جلوه دهیم.

 

حجت الاسلام حسيني قمي مشکل جامعه را عدم اتحاد، همدلی و همدردی دانست و ابراز کرد: اگر سیاست بدین گونه ادامه یابد کشور پیشرفت نمی کند؛ دائم از جناح دیگر بدگویی و اتهام زنی؛ مشکل مردم را حل نمی کند، به مشکلات مردم رسیدگی کنید و در بیان خوبی و بدی دیگران مبالغه نکنید.

 

استاد حوزه علمیه قم به ذکر نمونه ای از عدالت امیرمؤمنان(ع) در بستر شهادت اشاره و تشریح کرد: ایشان در بستر فرمودند «دیروز همراه شما بودم و امروز در بسترم، اگر به شهادت برسم شهادت وعده من است زیرا مرگ وعده ما است؛ اگر از دشمنم بگذرم عفو مرا به خدا نزدیکتر خواهد کرد و اگر بناست انتقام بگیرید فقط یک ضربه کافیست و او را مثله و تکه تکه نکنید.» ما پیرو این مولا هستیم، فقط برای روضه و عرض ادب گفته نمی شود بلکه باید در عمل باشد.

 

وی با بیان این که در مسائل خانودگی نیز نباید بی انصافی را در پیش گرفت تصریح کرد: اگر همسر یا فردی دیگر از اعضای خانواده بدی کرد نباید همه خوبی هایش را بد ببینید، یکی از سرچشمه های طلاق همین آیه است؛ همه انسانها اشکال دارند باید انصاف داشته و خوبی ها و بدی ها را با هم دید و قضاوت کرد.

 

حجت الاسلام حسيني قمي به آیه 90 سوره مائده، که اشاره به مؤمنان دارد، گفت: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اي كساني كه ايمان آورده‏ايد شراب و قمار و بتها و ازلام (كه يكنوع بخت آزمائي بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دوري كنيد تا رستگار شويد.»

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که برخی کارها نظیر شرابخواری با مسلمانی قابل جمع نیست، تصریح کرد: جای تأسف است که بعد از گذشت 37 سال از انقلاب و تلاش های امام راحل، شهادت و ایثارگری بسیاری، برخی گرفتار شرابخواری باشند.

 

وی  به صراحت گفت: چیزی که سبب گناه می شود مهمانی ها و برخی جمع ها است، نباید به مهمانی و پارتی های حرام بروید که می دانید در آن گناه است، شیطان از ما قویتر است؛ امام صادق (ع) فرمودند «از جدم شنیدم لعنت خدا بر کسی که بر سر سفره ای بنشیند که دیگری شراب می خورد.»

 

حجت الاسلام حسيني قمي در پایان افزود: یکی از کارهایی که حتی اگر برای خدا انجام نشود خدا اجر می دهد ترک شرابخواری است، «اگر فردی شراب را ترک کند، فردای قیامت از نوشیدنی های بهشتی به او می خورانند.»/201/861/ب1

ارسال نظرات