۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۴۳۳۸۸۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

ولنگاری فرهنگی در سبک زندگی و روش مقابله با آن

استاد حوزه علمیه قم به بررسی برخی از مبانی ولنگاری فرهنگی در سبک زندگی پرداخت و گفت: مهمترین راهبرد قرآن کریم در مقابله با ولنگاری فرهنگی در رفتارهای ساده اجتماعی نهفته است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در سخنرانی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی برخی از مبانی ولنگاری فرهنگی در سبک زندگی پرداخت و گفت: مهمترین راهبرد قرآن کریم در مقابله با ولنگاری فرهنگی در رفتار های ساده اجتماعی نهفته است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه در روایات و منابع اسلام برخی از پدر و مادرها نیز مورد لعن خدا قرار گرفته اند، گفت: قرآن کریم صراحتاً می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند نگه دارید».

 

وی ادامه داد: باید در نظر داشت بر اساس روایات این نگاه در محافظت از خانواده وظیفه پدر است که لازمه آن علم به واجبات و آموزش آن‌ها به فرزندان و اعضای خانواده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه مصیبت آن زمانی شروع می شود که خود پدر و مادر مانع از آموزش فرزندان در علوم دینی شوند، گفت: متأسفانه در جامعه امروز تنها به اندک متاع دنیا از سوی پدر و مادر برای فرزندان بسنده می‌شود این در حالی است که پیامبر اکرم(ص)به برخی از کودکان نگاه کردند وفرمودند«وای بر اولاد آخر الزمان از دست پدرانشان. سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ حضرت در پاسخ فرمودند خیر؛ از دست پدران مؤمن آنها چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند بیاموزند آنان را منع می کنند و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال دنیا چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند.»

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در جایی دیگر پدرانی که به فکر ازدواج فرزندان خود نیستند را مورد لعن قرار داده‌اند، اظهار کرد: فرزندان حقوق بسیاری بر پدر و مادر دارند و تربیت صحیح و آشنا سازی با دین و وظایف فرزند در قبال دستورات دینی و شرعی از جمله مهم‌ترین این حقوق فرزند بر پدر و مادر و دارای اهمیت بسیار فراوانی است.

 

وی ادامه داد: این اهمیت زمانی برای ما بیشتر روشن می‌شود که به این سخن امام سجاد(ع) توجه شود که فرمودند«و اما حق فرزند تو، بر تو این است که بدانى وجود او از نیک و بدش در این جهان مربوط به تو است.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی بیش از ۱۲ میلیون جوان مجرد در ایران زندگی می کند، گفت: این در حالی است که نرخ طلاق ۲۵ درصد است بر همین اساس رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند که« دغدغه اساسی من در مورد جوانان این است که ازدواج آسان و طلاق سخت شود».

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی وظایف پدر و مادر در روایات نسبت به فرزندانشان به بیش از ده زمینه اجتماعی می‌رسد، اظهار کرد: برابری بین فرزندان از وظایفی است که در جامعه ما بسیار نادیده گرفته شده است این در حالی است که سزاوار است كه والدین همه فرزندان خود را در دامان محبت خویش مورد مَحبت قرار داده و بین آنها از نظر محبت تساوی برقرار كنند.

 

وی افزود: پیامبراكرم(ص) می‌فرمایند«اعدلوا بین اولادكم فی السر یعنی در پنهانی میان فرزندان خود برابری را رعایت كنید.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گسترش دوستی را از وظایف حیاتی والدین نسبت به فرزندان دانست و گفت: والدین باید برای فرزندان خود محیط منزل را با دوستی و محبت تزیین كنند و بین افراد خانواده مهرورزی را گسترش دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پرهیز از سخن زشت و ناروا از راهبردهای بازدارنده قرآن کریم در کنش های ناهنجار جوامع اسلامی است، گفت: والدین در قبال تربیت اخلاقی و دینی و تربیتی فرزندان مسؤول هستند به همین دلیل باید از گفتار ناپسند, سخن زشت و دشنام و هر آنچه كه با عفت و پاكدامنی و حیا مغایرت دارد پرهیز کنند؛ بر این اساس مراقبت از رفتار فرزندان از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی والدین قرار گیرد چرا كه اغلب جرم های اخلاقی كه از سوی فرزندان به وقوع می‌پیودند ناشی از عدم مراقبت والدین است.

 

وی افزود: تأدیب فرزندان بر والدین واجب است این درحالی است که دور كردن كودك از مسائل جنسی از سوی منابع اسلام به شدت توصیه شده است؛ بر این اساس والدین با بی دقتی در مسایل و رفتار های جنسی خود موجب بیدار شدن حس شهوت و غریزه جنسی فرزندان نشوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مراقبت بر تغذیه فرزندان و انتخاب نام مناسب برای فرزندان را از وظایف دیگر والدین دانست و گفت: آشنا ساختن فرزندان با آموزه های دینی و روشهای صحیح اخلاقی از اولین‌هایی است که بسیاری از بزهکاری های اجتماعی را ریشه‌کن خواهد کرد./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات