۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۴۳۴۰۱۲
مسؤول حوزه علمیه امام حسن عسکری آمل:

نعمت های خداوندی ابزاری برای دریافت حق و عبرت آموزی است

مسؤول حوزه علمیه امام حسن عسکری آمل اظهارداشت: بیان در صدر نعمت های عطا شده از حضرت حق قرار دارد که عقل، گوش و چشم برای دریافت حق و عبرت آموزی است.
حجت الاسلام مرتضی جوادی ‌آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء شب گذشته در سلسله نشست های هویت سازی روزه نسبت به حقیقت انسان که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد هدایت آمل برگزار شد اظهارداشت: در روزه نفس کار سخت و دشوار است و قله کار از این نقطه شروع می شود.

مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل تصریح کرد: ضروت دارد نفس را بشناسیم تا بفهمیم روزه نفس چه چیزی است و انسان روزه دار مظهر پروردگاری می شود که از هر حقیقتی بی نیاز است.

وی با بیان این که نفس یک حقیقت پردامنه و گسترده ای است که دارای خواسته است، اظهارداشت: خداوند متعال در قرآن کریم بارزترین ویژگی نفس را خواسته ها، تمایلات و آن چیزی که نفس اراده کرده می داند.

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به این که امیال انسان به صورت ذاتی بد نیستند، گفت: علم نافع و علمی که رمز هستی و حقایق را تبیین کند بسیار ارزشمند و مفید است.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان این که انسان براساس خواسته ها و آرزوها شناخته می شود، افزود: ما انسان هایی داریم که آرمان های رفیعی دارند و این برگرفته از نفس انسان است.

وی تصریح کرد: نفس موهبت پروردگاری است که باید دامنه آن را بشناسیم و پیامبر گرامی اسلام با بیان خویش ما را به حقیقت برتر می رسانند که بیان حقایق هستی را به انسان منتقل می کند.

مسؤول حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل اظهارداشت: بیان در صدر نعمت های عطا شده از حضرت حق قرار دارد که عقل، گوش و چشم برای دریافت حق و عبرت آموزی است.

حجت الاسلام جوادی آملی افزود: نفس یک جهت حاکم و مستولی دارد که تا آخرین لحظه میل و خواسته همراه آن وجود دارد و می توانیم بهره گیری شایسته ای از آن داشته باشیم.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: نفس می تواند انسان را به رشد و سعادت برساند و در مقابل آن نفس بی حال توان حرکت انسان در مسیر ترقی و کمال را نداشته و زنده بودن این فرد بی مفهوم است.

وی با بیان این که نفس تا لحظه مرگ خواسته دارد، گفت: بخل از بدترین امراض است که در اواخر دوران حیات در انسان جوان می شود و نفس آدمی در پیری نیز اشتها دارد.

مسؤول حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل تصریح کرد: ضرورت دارد خواسته های خود را ساماندهی، کنترل و جهت دهیم که به خواسته ها زنده هستیم و افرادی که دنبال علم و معرفت هستند حضرت حق آنان را دوست دارد و باید از جایگاه نفس به دنبال علم باشیم.

حجت الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: روزه برای این است تا نفس بر تمنیات ناثواب خود ذلیل شود و انسان باتقوا تلاش دارد خواسته های خود را کنترل کند و آن زمان هر چیزی می خواهد مطرح شود.

وی با بیان این که همه خواسته های انسان ناشی از نفس است، گفت: عده ای خواسته های سیری ناپذیری دارند که نفس عزیزی داریم و باید آن را شناخته و گرامی بداریم.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به این که نفس اماره به سوء سبب اماره به خیر هم می شود، افزود: نفس انسان را نورانی کرده و می تواند به مراتب والایی برساند.

حجت الاسلام جوادی آملی تصریح کرد: در ایام مبارک و نورانی ماه گرانقدر رمضان قرار داریم که از خداوند متعال می خواهیم توفیق درک معارف والای دینی را نصیب همه ما کند.

وی با بیان این که ماه مبارک رمضان ماه کرامت و نعمت است، گفت: فرصت های ارزشمند و متعالی داریم که ضرورت دارد در مسیر تقویت معرفت خود استفاده های لازم را داشته باشیم./1314/202/ب

ارسال نظرات