۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۴۳۴۷۶۷
استاد اخلاق حوزه علمیه:

قرآن منهای اهل بیت سبب هدایت بشر نمی شود

حجت الاسلام میرزا محمدی با بیان اینکه در کشور برخی شعار صرف قرآن را ترویج و زنده می‌کنند، گفت: قرآن منهای امام کتاب هدایت نیست، با شعار کفایت کتاب الهی نخستین ضربه را به قرآن زدند.
حجت الاسلام میرزا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام‌ میرزا محمدی، استاد اخلاق حوزه علمیه عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه ولی‌عصر (عج) بناب، ادعیه و مناجات رسیده از لسان ملکوتی ائمه اطهار را یک دوره مکتب انسان‌سازی دانست و اظهار داشت: متأسفانه بهره کاربردی و استخراج مناسبی در قالب پژوهش از این ادعیه نداشته‌ایم.

 

وی با اشاره به فضای اختناق در زمان ائمه اطهار، ابراز داشت: گمان می‌کنیم ائمه اطهار به خاطر دوران تقیه تنها از باب تشفی دل و سیر و سلوک فردی در مناجات با خداوند متعال بر زبان جاری کرده‌اند، میراث دعا که از ناحیه معصومان به ما رسیده به‌قدری دارای مفاهیم ناب و بلندی است که برخی از مضامین آن‌ها تفسیر آیات مشکلِ قرآن کریم است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه مقامات مترسمِ از سوی ائمه اطهار در ادعیه و مناجات را به‌مراتب دارای مضامین والاتر از احادیث رسیده عنوان و تصریح کرد: روایات در حقیقت پاسخی در برابر سؤال سائل است که به‌قدر ظرفیت و معرفت سائل جمله‌ای را بیان کرده‌اند، به‌جز روایات باب مقامات ولایت که احادیثی ناب در جمع خصوصی بیان‌شده‌اند.

 

وی معارف بلند موجود در ادعیه و مناجات را قابل‌مقایسه با روایات ندانست و ادامه داد: مناجات صادره به فراخور وجود ملکوتی معصومان صادرشده است، در روایات وارد شده است که شناخت خداوند متعال تنها منحصر در معصومان و به‌واسطه آن بزرگواران است، حضرت علی (ع) صراط مستقیم است که مسیر صحیح توحید حرکت در این صراط است.

 

حجت‌الاسلام میرزا محمدی خاطرنشان کرد: اگر انسان در مسیری غیر از طریق و صراط مستقیم به سمت خداشناسی حرکت کند، این انسان نه‌تنها به توحید نخواهد رسید بلکه به شرک خواهد رسید، حتی با قرآن کریم بدونِ معصومان نیز نمی‌توان به توحید ناب و خداشناسی دست پیدا کند، ائمه مفسران قرآن کریم هستند.

 

وی بابیان اینکه در صدر اسلام به‌ظاهر شعار صیانت از کتاب الهی، قانون منع حدیث و نقل آن را بیان کردند، ادامه داد: با شعار احیای کتاب الله، عدم خلط احادیث با آیات را بیان کردند و همان کسانی که این شعار را سر دادند بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به این کتاب شریف وارد کردند، امام احدی به حقیقت ملکوتی قرآن دسترسی ندارد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ائمه اطهار تنها کسانی هستند که به حقیقت قرآن دسترسی دارند، ادامه داد: مطهران هستند که به حقیقت قرآن دسترسی دارند، نتیجه دوری از ائمه اطهار این است که بخاری در صحیح سته خود می‌گوید که دو بار خدا را در خواب دیدم، اگر کسی در برابر ائمه قرار گیرد با این قرآن نیز به خدا نخواهد رسید، مجسمه و مشبهه از این رهگذر به انحراف رسیدند.

 

وی ادامه داد: اگر مفسر قرآن و تبیین رسول الهی در کنار آیات قرآن نباشد، همین کتاب سبب اختلاف خواهد شد، بعد از نبی مکرم اسلام نیز نیازمند قرآن ناطق و ائمه اطهار هستیم، برای ایجاد فتنه به سراغ آیات متشابه می‌روند و باوجود قرآن کریم علی (ع) را مهدور الدم و حسین (ع) را به مسلخ کربلا کشاندند و امروز حلیت خون شیعه را می‌دهند.

 

حجت‌الاسلام میرزا محمدی بابیان اینکه با شعار کفایت کتاب الهی نخستین ضربه را به قرآن زدند، چراکه می‌دانستند که کلید فهم قرآن معصوم است، ادامه داد: چون می‌دانستند که اگر قرآن ناطق خانه‌نشین شود می‌توانند قرآن را در مسیر اهداف خود و زیان مکتب پیغمبر تفسیر و نبین کنند که این کار را کردند.

 

وی بابیان اینکه ظالمان از قرآن بهره‌ای ندارند، افزود: گناه‌کار توفیق انس با قرآن و تلاوت این کتاب شریف را پیدا نخواهد کرد، شرک ظلم دیگری است که قران به آن اشاره دارد، عهد الهی به ظالمان نخواهد رسید و از این کتاب بهره‌ای نخواهند برد، ظالمان جز زیان و خسارت بهره از کتاب شریف الهی بهره‌ای نخواهند برد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با‌بیان اینکه در کشور برخی شعار صرف قرآن را ترویج و زنده می‌کنند، ادامه داد: قرآن منهای امام کتاب هدایت نیست، با شعار کفایت کتاب الهی نخستین ضربه به قرآن زدند و وجودی ملکوتی امام را کنار زدند و باب عقل بشری را مسدود کردند، امام عاقل‌ترین بشریت است، اولین مأموریت امام زمان در زمان ظهور اکمال عقلانیت بشریت است.

 

وی با بیان  اینکه در این فضا که تریبون ها از ائمه گرفته شده بود بهترین سلاح همین دعا بود، ابراز داشت: با همین قرآن خون شیعه را حلال می دانند و حسین را به مسلخ کربلا بردند، با جدایی قرآن از امام باب عقل و جهت را بستند و باب جهنم را باز کردند و ائمه نار همیشه با ائمه نور در نزاع و دشمنی هستند./202/854/ب1

ارسال نظرات