۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۴۴۰۷۱۳
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران:

حوزه با پیروی از مکتب امام صادق جریان‌ساز شود

حجت الاسلام غلامی گفت: حوزه باید با پیروی از امام صادق(ع) جریان‌سازی کند، یعنی از حالت انفعالی و رفتار منفعلانه خارج شود و منتظر نباشد تا یک تهاجم یا شبهه ای ایجاد شود آن وقت گارد دفاعی بگیرد.
حجت الاسلام غلامی

حجت الاسلام نجف علی غلامی اراکی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شاگرد پروری امام صادق(ع) ترویج روحیه تعقل و غلبه راهبرد فرهنگی و عقیدتی بر روحیه احساسات بود، تصریح کرد: جامعه تشیع بعد از واقعه عاشورا دچار یک فرایند احساساتی و عاطفی گردید.

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع) شیعه و تشیع را از فضای احساسی و عاطفی خارج و وارد یک فضای فکری، فرهنگی و عقدیتی کرد، این امر سبب یک دگرگونی در مکتب اهل بیت(ع) شد.

 

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه شاگردان حضرت در جامعه پیرامون خود یک جریانسازی شکل می‌دهند و جریان ساز هستند، گفت: نیازی که حوزه ما دارد ایجاد فضای جریان ساز مثل آن زمان است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: حوزه با پیروی از موسس مکتب و مذهب شیعه باید وارد فضای جریانسازی شود یعنی از حالت انفعالی و رفتار منفعلانه خارج شود و منتظر نباشد تا یک تهاجم یا شبهه ای ایجاد شود آن وقت گارد دفاعی بگیرد.

 

افق دید امام صادق راهبردی و نیازمحور بود

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه حضرت به بخش های مورد نیاز جامعه توجه ویژه ای داشت، افزود: شاگردان امام صادق(ع) که قریب به 4000 نفر نام برده شده در فنون و رشته‌های مختلف در محضر امام صادق(ع) به کسب علم پرداخته اند در واقع نگاه امام یک نگاه راهبردی و نیاز محور است.

 

وی یکی از ویژگی های بارز مکتب حضرت را تربیت شاگردان معتقد مقاوم و فدایی دین و مکتب دانست و گفت: کسی که وارد مکتب امام صادق(ع) شد شخصی است که به تمام معنا معتقد و در مبانی خودش مقاوم و تا آنجایی که لازم باشد فدایی دین و مکتب است این شاخصه بسیار مهمی است که ما می‌توانیم از شاگرد پروری امام برداشت کنیم.

 

حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: مدرسه امام صادق(ع) دارای ویژگی‌های زیادی است ولی در اینجا به سه مورد آن اشاره می‌کنیم, نخست اینکه این حوزه وارد هدایت سیاسی فرهنگی جامعه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه نسبت به موضع حضرت به جریان‌های سیاسی حاکم سه نظریه مطرح است، گفت: بعضی از افراد می‌گویند که حضرت مخالف هر گونه سیاسی کاری بود که این مردود است.

 

حجت الاسلام اضافه کرد: نظریه بعد می‌گوید که حضرت وارد فعالیت های عرصه سیاسی و قدرت شده است این هم قابل قبول نیست، یک نظریه هم وجود دارد که نگاه امام صادق(ع) به سیاست و تدوین مسائل سیاسی یک راه میانه می‌داند.

 

هدایت فرهنگی و سیاسی جامعه وظیفه حوزه است

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران ابراز داشت: امام صادق(ع) با توجه به اینکه حکومت بنی عباس را نامشروع می داند و آن را قبول ندارد اما وضعیت را برای کسب قدرت سیاسی مساعد نمی‌داند و وارد یک فرایند هدایت فرهنگی سیاسی جامعه می شود.

 

 عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه ادامه داد: حوزه‌های ما هم در این وضعیت باید هدایت سیاسی و فرهنگی جامعه را با پیروی از حوزه امام صادق(ع) داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های مکتب امام صادق(ع) برخورد ایشان با جریان خطرناک غلات و عاطفه گرایی افراطی است، ابراز داشت: این جریان از زمان امیرمؤمنان(ع) شروع شد و قائل به ربوبیت ائمه اطهار(ع) بودند.

 

حجت الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: ما بایستی در عصر خودمان شبهاتی که ممکن است مبانی دینی و اعتقادی فرهنگی اخلاقی جامعه را مورد خدشه قرار دهد مبارزه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های مکتب آن حضرت بالا بردن درجه تحمل پذیری در جامعه شیعه است، تصریح کرد: امام صادق(ع) فضای عقلایی و منطقی برای جامعه تشیع ایجاد کرد مانند فاطمیونی که شیعه بودند و در مصر حاکم شدند با اهل سنت مدارا کردند این نشان می دهد که امام صادق(ع) موفق شد یک جامعه‌ای را تربیت کند که اهل مدارا، تحمل منطق و تعقل باشند./875/ت302/ی

 

خبرنگار: علی شمس

 

 

ارسال نظرات