۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۴۴۰۸۴۲
کارشناس مسائل خانواده مطرح کرد؛

نظارت، وزارت و رفاقت؛ سه اصل مهم در تربیت فرزند

حجت الاسلام داوونژاد نظارت، وزارت و رفاقت را سه اصل مهم در تربیت فرزند دانست و گفت: نظارت دو وجه بیرونی و درونی دارد که نظارت بیرونی به معنای نظارت والدین بر رفتار فرزندانشان است و نظارت درونی نیز به معنای خودفرمانی عقلی است.
داوونژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت الاسلام مسلم داوودنژاد، کارشناس مسائل خانواده روز جمعه در مراسم افتتاحیه طرح تابستانی «همت 95» در محل سالن اجتماعات فرهنگسرای زیارت به توضیح برخی نکات آموزشی تربیتی مقطع سنی نوجوان برای والدین دانش آموزان شرکت کننده در این طرح تابستانی پرداخت.


وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های انسانی تغییر در رفتارها و باورها است، اظهار کرد: همانطور که حُر در سن 60 سالگی توانست تغییر کند و از جبهه باطل به جبهه حق هدایت شود ما نیز می توانیم تغییر را در زندگی خود در هر سنی ایجاد کنیم.

 

والدین تغییر را از خود شروع کنند

حجت الاسلام داوونژاد با اشاره به اینکه والدین باید ابتدا تغییر را از خود شروع کنند و این امر خود به خود تغییر را در فرزندان نیز به وجود خواهد آورد، افزود: والدین با عمل خود بهتر می توانند حل مشکلات مختلف را به فرزندان آموزش دهند.


وی با بیان اینکه امروزه روانشناسی عملگرا و تجربه گرا در دنیا مورد توجه دانشمندان علم روانشناسی است، خاطرنشان کرد:‌ برای نمازخوان کردن فرزندان باید شیرینی های نماز را با عمل به آن ها نشان داد؛ در مسایل اعتقادی به هیچ وجه اجبار و زور کارساز نخواهد بود و بلکه نتیجه عکس هم خواهد گذاشت.


کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه بسیاری از والدین به صورت تخصصی به مشکلات فرزندان آگاهی ندارند، تأکید کرد: «خواستن توانستن است» یکی از نکات کاملا اشتباهی که سال ها است در ذهن ما فرو کرده اند چرا که توانایی ذاتی هر فرد متفاوت است و ممکن است آن فرد توان رسیدن به هر خواسته ای را نداشته باشد.


حجت الاسلام داوودنژاد با اشاره به اینکه در تربیت اسلامی به 7 سال اول زندگی فرزندسالاری، 7 سال دوم والدین سالاری و 7 سال سوم زندگی مشورت سالاری نامیده شده است، تصریح کرد: دوره نوجوانی مهم ترین این دوران است چرا که اصل تربیت در این دوران شکل می گیرد.


 

وی نظارت، وزارت و رفاقت را سه اصل مهم در تربیت فرزند دانست و ادامه داد: نظارت دو وجه بیرونی و درونی دارد که نظارت بیرونی بر نظارت والدین بر رفتار فرزندانشان بازمی گردد و در این خصوص باید نظارت بیرونی اغنایی باشد به این معنا که رفتار مثبت فرزندان را به قدری برایشان بزرگ کنیم که این رفتار در آن ها نهادینه شود.


مشاور خانواده ادامه داد: نظارت درونی نیز به معنای خودفرمانی عقلی است؛ نظارتی که باعث شود فرد چه در حضور دیگران و چه در خلوت رفتار تقواگونه ای داشته باشد برترین حالت نظارت درونی است.


وی در توضیح اصل وزارت در اصول تربیتی بیان کرد: وزارت به معنای مشورت گرفتن از فرزندان است و این مشورت گرفتن به آن ها مهارت ارزشمندی می دهد.


حجت الاسلام داوودنژاد همچنین در توضیح اصل رفافت نیز گفت: بچه ها در سنین نوجوانی تاثیرگذاری بسیاری از دوست یا همان رفیق خود دارند، اگر والدین در این سن رفیق فرزند خود نشوند قطعا آن ها نیز درد خود را با دوستانشان در میان می گذارند و با توجه به اینکه بسیاری از بچه ها در انتخاب دوست دقت لازم را ندارد، این مشورت به ضرر آن ها تمام می شود.


وی راهکارهایی در زمینه نصیحت کردن فرزندان اشاره و ابراز کرد: نصیحت کردن در زمان عصبانیت اثر کلام را از بین می برد؛ نصیحت همراه با فریاد زدن طرف مقابل را لجباز می کند؛ نصیحت باید کوتاه باشد و به جای بیان عیب ها،‌ راهکار و پیشنهاد بهتر می تواند کمک کند؛ زمان شناسی و مکان شناسی در نصیحت باعث می شود تا فرزندانمان را در مقابل دیگران نصیحت نکنیم که در نهایت موجب تحقیر شدن شخصیت آن ها شود.


شرکت بیش از 250 دانش آموز مشهدی در طرح تابستانی «همت 95»
در ادامه این مراسم معاون بخش برادران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان مشهد در توضیح طرح تابستانی «همت 95» گفت: این طرح در قالب 7 برنامه و مهارت «سخنوری»، «مطالعه و نویسندگی»، «فداکاری یا زندگی جهادی»، «بازی علمی»، «اردویی»، «دوست یابی» و «فضای مجازی» تا پایان تابستان اجرا می شود.


محسن هاجرپور ادامه داد: ما در این طرح به دنبال افزایش توانمندی هایی برای دانش آموزان هستیم که نظام آموزش و پرورش کشور به آن ها ورود پیدا نکرده است.


وی با اشاره به اینکه در این طرح بیش از 250 دانش آموز پایه های هشتم و نهم متوسطه اول سطح مشهد شرکت دارند، افزود:‌ این طرح به صورت کارگاهی،‌ همایشی، کمیسیونی، اردویی، مسابقات و علمی برگزار می شود و تمامی دانش آموزان همه این مهارت ها را آموزش خواهند دید.


هاجرپور تاکید کرد:‌ اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان مشهد برای دانش آموزان مقاطع بالاتر نیز طرح ها و کلاس های مختلف تابستانی از جمله اردوهای جهاد علمی، جهاد مجازی، جهاد عمرانی،‌ جهاد فرهنگی، جهاد معنوی و جهاد اقتصادی را برگزار می کند./930/202/ب2

ارسال نظرات