۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۴۱۱۹۶

از نرخ رشد سيف تا نگاه خراساني‌ها

اگر به مسائل اقتصادي علاقه داشته باشيد كافي است تلگرام خود را چك كنيد. اين روزها بهترين خبر، ‌مربوط به اظهارات رئيس كل بانك مركزي است، آنطور كه سيف رئيس كل بانك مركزي مي‌گويد در چهار ماهه اول امسال نرخ رشد بعد از اعلام نكردن چندين فصل ناگهان 6‌درصد اعلام شده است! اما اگر در سفر باشيد و به دنبال مظاهر اين تغيير جذاب و قابل تأمل در سطح شهر بگرديد، كمتر متوجه اين تغيير مي‌شويد
همایش رشد جمعیتی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، اگر به مسائل اقتصادي علاقه داشته باشيد كافي است تلگرام خود را چك كنيد. اين روزها بهترين خبر، ‌مربوط به اظهارات رئيس كل بانك مركزي است، آنطور كه سيف رئيس كل بانك مركزي مي‌گويد در چهار ماهه اول امسال نرخ رشد بعد از اعلام نكردن چندين فصل ناگهان 6‌درصد اعلام شده است! اما اگر در سفر باشيد و به دنبال مظاهر اين تغيير جذاب و قابل تأمل در سطح شهر بگرديد، كمتر متوجه اين تغيير مي‌شويد. به خصوص كه گوش شنوايي براي همسفران و مردم عامه داشته باشيد. سفر به منطقه خراسان و به خصوص مشهد فرصتي است تا از نزديك با مردمان منطقه درباره وضعيت اقتصادي و تصور مردم درباره عملكرد اقتصادي دولت نمايي مردمي‌تر را ببينيد. چرخي در بازارهاي اطراف حرم «عزيز خراسان» يا حتي مراكز خريدي كه شايد طي سال‌هاي گذشته مملو از افراد بود بزنيد، اگرچه شايد تشخيص تعداد مراجعه‌كنندگان به اين مكان‌ها برايتان سخت است زيرا عشق به امام هشتم شيعيان حتي فقيرترين افراد را به آنجا مي‌كشاند اما بدون شك دست‌هاي خالي و بدون خريد آنها و حتي تركيب اجناس ارائه شده به خصوص در مراكز خريد مؤيد ادعاهاي سيف نيست. آنها بيشتر به عرضه اجناس ارزان‌تر و غذاهاي ارزان‌تر روي آورده‌اند.

 

 

گردشي در شهر مشهد هم نشان مي‌دهد تقريباً تمام پروژه‌هاي بزرگ عمراني و تجاري تعطيل هستند و ساختمان‌هاي بلند و نيمه‌كاره در جاي جاي مناطق مشهد قابل رؤيت هستند.

 


شايد مهم‌ترين دليل اين موضوع سطح درآمد سفر‌كنندگان به اين منطقه است كه معمولاً براي زيارت به اين شهر مي‌آيند و بيشتر از طبقه متوسط به پايين هستند. آنهايي كه هرچه شعارها بيشتر شده، جيبشان كوچك‌تر شده اما همچنان به عشق امامشان روانه مشهد‌الرضا مي‌شوند؛ كساني كه به خصوص طي چند سال اخير قدرت خريد آنها به شدت كاهش يافته و ديگر توان خريد سوغاتي‌هاي آنچناني را ندارند و ترجيح مي‌دهند بعد از پرسه در چند مركز خريد بزرگ تنها به خريد آجيل مشكل‌گشا اكتفا كنند. اما وضعيت ميزبانان زائران امام هشتم شايد بهتر از ساير شهرهاي همجوار باشد. در مسير سفر به شهرستان كاشمر نيز در گفت‌وگو با راننده‌ها و همسفران حرف‌هايي مي‌شنوي كه نشان از محو شدن بزرگ‌ترين دستاورد دولت است. تقريباً كمتر كسي است كه باور كند تورم كاهش يافته و نماد تورم مانند گذشته اين روزها قيمت مرغ است. آنها بيش از هر چيزي از گراني خدمات دولتي، قيمت آب، برق و گاز مي‌نالند و كاهش تورم برايشان ملموس نيست.

 

 

براي آنها تعريف كاهش تورم را توضيح مي‌دهم اما قبول ندارند و معتقدند نه تنها زندگي و رفاه بهتر نشده بلكه رونق از منطقه رفته است. در تمام مسير تقريباً دستفروشاني را شاهدي كه چند كيلو ميوه را بساط كرده‌اند. بيش از هزار نفر را مي‌تواني در مسيري 250 كيلومتري ببيني! مسيري كه تا همين چند سال پيش كمتر از 100 نفر به اين كار مشغول بودند.

 


با هر يك كه همصحبت شوي به دنبال اين سؤال هستند كه بالاخره چه مي‌شود؟ و چرا دولت به وعده‌هايي كه داده عمل نمي‌كند. تقريباً هيچ‌كس به وضعيت قيمت نفت در سال‌هاي گذشته و تأثير آن بر اقتصاد توجهي ندارد. درست برعكس سيف رئيس كل بانك مركزي كه با افزايش فروش نفت ذوق‌زده شده و افزايش 6 درصدي نرخ رشد را اعلام مي‌كند، آنها حقوق‌هاي نجومي را نجوا مي‌كنند و از بيكاري و ارزاني قيمت محصولات كشاورزي مي‌نالند و از هزينه‌هايي كه به بهانه‌هاي مختلف بر آنها تحميل مي‌شود؟/922/101/ب3

ارسال نظرات