۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴۴۳۱۶۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

ترویج وقف سبب ارتقای توأمان اقتصاد و اعتقاد می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام اقتصاد با اعتقاد گره خورده و موضوع اعتقادی از مسأله اقتصادی جدا نیست، گفت: ترویج سنت حسنه وقف سبب ارتقای توأمان اقتصاد و اعتقاد در جامعه اسلامی می‌شود.
حجت الاسلام یعقوبی - دیدار با مدیران اوقاف خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار با مدیرکل و مسؤولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، با بیان اینکه وقت یکی از ارزشمندترین سنتهای اسلامی است، افزود: باید برای احیا و ترویج بیش از پیش این سنت الهی از راه‌ها و روشهای گوناگون و بدیع استفاده کرد.

وی با بیان اینکه وقف در طول تاریخ اسلام مسأله مهمی بوده و همواره وجود داشته است، اضافه کرد: وقف در سیره عملی ائمه اطهار (ع) نیز کاملاً جریان داشته و این بزرگان به صورت مکرر مردم را به سمت فرهنگ وقف سوق داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام اقتصاد با اعتقاد گره خورده و موضوع اعتقادی از مسأله اقتصادی جدا نیست، اضافه کرد: به دلیل آنکه وقف هر دو موضوع اقتصاد و اعتقاد را به صورت توأم در خود دارد، باید توجه به این سنت حسنه روز به‌ روز افزایش یابد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقف در عین حال که امری معنوی بوده و سبب ارتقای اعتقادی فرد می‌شود، به معیشت و اقتصاد جامعه اسلامی در بخشهای مختلف نیز کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه در این میان رسالت مدیران و متولیان نهاد اوقاف و امور خیریه بسیار سنگین است، ادامه داد: متولیان این بخش با اعتقادات مردم سر و کار دارند؛ از این‌ رو باید اداره اوقاف را نهادی اعتقادی دانست.

وی با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه برای ادامه توجه مردم به دین و تداوم ارزشهای اسلامی فعالیت می‌کند، خطاب به کارکنان این نهاد خاطرنشان کرد: در واقع شما پاسدار باورهای پاک مردم بوده و کار خداپسندانه آنها را حفاظت و احیا می‌کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اینکه کسی حاضر شود بخشی از مال خود را با کمال میل جدا کرده و آن را وقف کند، نوعی ازخودگذشتگی بوده؛ زیرا استفاده نکردن از مال دنیا در عین دارایی و توانایی، هنر بزرگی است.

وی با بیان اینکه فعالیت مسؤولان نهاد اوقاف و امور خیریه بیشتر کار دلی است نه اداری، خاطرنشان کرد: باید هدف نهایی و غایی برنامه‌های این نهاد ارتقای بُعد معنوی و فرهنگی جامعه با استفاده از ظرفیت اوقاف، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر پررنگ شدن فعالیتهای فرهنگی در امامزاده‌های استان، افزود: باید با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای اقشار گوناگون مردم در جوار امامزاده‌ها برگزار شود تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب این بقاع متبرکه به قطبهای فرهنگی جامعه اسلامی تبدیل شوند.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در خاتمه با بیان اینکه انقلاب و نظام اسلامی بزرگترین و باارزش‌ترین موقوفه بوده که واقف آن نیز حضرت امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: امام راحل تمام وجود خود را وقف اسلام و انقلاب کرد؛ از این‌ رو همه وظیفه داریم برای حراست و نگهداری این موقوفه مهم نهایت تلاش خود را به کار بریم./9314/202/ب2

ارسال نظرات