۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۴۴۳۷۳۷
استاد حوزه علمیه:

معیشت، مهم‌ترین عامل عدم هجرت طلاب از قم به استانها است

استاد حوزه علمیه گفت: عامل مهم عدم روی آوردن طلاب برای هجرت و تبلیغ دین در حوزه های مختلف تبلیغی و ترویجی را می توان در کنار دیگر عوامل، عامل معیشتی دانست.
حوزه علمیه

حجت الاسلام محمد اسماعیلی نیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از طلاب و روحانیان با وجود کسب مدارج علمی حاضر نیستند از قم هجرت کنند و همچنان در قم مشغول تحصیل هستند گفت: عامل مهم عدم روی آوردن طلاب برای هجرت و تبلیغ دین در حوزه های مختلف تبلیغی و ترویجی را می توان در کنار دیگر عوامل، عامل معیشتی دانست.

استاد حوزه علمیه افزود: از نزدیک با روحانیون هجرت، مستقر، تبلیغی، مشغول به کار و حتی تدریس در حوزه و ... آشنا و مرتبط هستم و به وضوح قابل مشاهده و لمس است که این افراد از مشکلات معیشتی و نبود چتر حمایتی کافی برای آنان رنج می برند.

وی با بیان اینکه شرایط زندگی و توقعات مردم نسبت به سابق تغییر کرده است ابراز داشت: با توجه به این تغییر رویه در زندگی، خانواده های طلاب هم با نفر و هجرت به سمت دیار خود با خویشان خود ارتباط بیشتری پیدا کرده و در پی آن، بالاتر رفتن توقعات و خواسته های خانواده ایشان می شود امری که در قم بسیار کمتر است چراکه ارتباط ها محدود تر و درون صنفی است از این رو توقعات نیز در همان سطح است.

حجت الاسلام اسماعیلی نیا اضافه کرد: آنچه طلاب عنوان می کنند این است که ماندن در قم و زندگی کردن با شهریه و درآمد تبلیغی از ورود به فضای تبلیغ و کار و مخارج بیشتر و سختتر اما بدون افزایش آنچنانی پرداخت ها بهتر است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ضرورت حضور علماء در مناطق مختلف نیز برکسی پوشیده نیست تصریح کرد: عدم آشنایی مردم با اسلام ناب و احکام مستخرَج از فقه جعفری(ع)، فرصت طلبی دشمنان شیعه و تبلیغ سوء در فضاهایی که ما خالی از مبلغ نهاده ایم و گرایش مردم به مذاهب و اندیشه های انحرافی و... همه از تهدیدات عدم وجود علماء و دانشمندان حوزوی در مناطق مختلف کشور است که ضرورت تلاشهای بیشتر مسؤولان در تدوین و تهیه منابع مالی جهت بهتر شدن معیشت و روان تر شدن بروکراسی های اداری جهت حضور اساتید و علماء را نشان می دهد./833/303/ب3

 

ارسال نظرات