۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۴۴۴۱۳۵
آیت الله استادی:

هیچ فاصله ای نباید بین مردم و علما وجود داشته باشد

دبیر شورای عالی حوزه گفت: یکی از خسارت هایی که همه ما بعد از انقلاب دیدیم،‌ فاصله ای است که بین مردم و تعدادی از علما اتفاق افتاد.
آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه در گردهمآیی ائمه جماعات قم که در مسجد رضوی قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از راه های تبلیغ دین و حفظ نظام کمک به فقرا است و این کمک ها باعث می شود که مردم به دین علاقه مند شوند.

 

وی با بیان این که اهل علم باید به فکر مردم باشند، گفت: باید بپذیریم که تعدادی از جوانان  که از مسجد و دین  فاصله می گیرند به خاطر این است که می بینند برخی از متدینین وضعشان خوب است ولی به فکر جوانان نیستند و باید ما به اذهان بقبولانیم که به فکر آنها هستیم.

 

آیت الله استادی در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با ولایت عهدی امام رضا(ع) و این بحث که اصلا ممکن است کسی معصوم باشد و بر قوای نفسانی خود غلبه داشته باشد، ابراز داشت: برخی معصومیت را منکر شده اند ولی علمای شیعه می گویند که عصمت امکان دارد و هر کسی در یک حدی نسبت به برخی گناه ها عصمت دارد و عصمت امری نسبی است و در مواردی برای همه است.

 

ائمه در حد اعلای عصمت قرار دارند

وی با بیان اینکه یک فرد می تواند لخت شود و به خیابان برود ولی این کار را به خاطر وضوح قبحش انجام نمی دهد، خاطرنشان کرد: آن انسان نسبت به این گناه معصوم است و وقتی عصمت نسبت به برخی امور ممکن شد نسبت به امور دیگر هم ممکن است و برخی می توانند نسبت به تمام گناهان به خاطر این که قبح ان را درک کرده اند معصوم باشند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که تشخیص عصمت با چه کسی است و چه معیاری دارد، گفت: عصمت چیزی نیست که کسی بتواند تشیص دهد و فقط باید خداوند متعال بر عصمت کسی شهادت دهد و تشخیص آن با خداوند و پیامبر(ص) و امامان(ع) است و اگر ما معتقدیم که پیامبران و ائمه معصوم هستند می گوییم که خداوند عصمت آنها را تأیید کرده است.

 

وی عصمت امامان را از ضروریات اعتقادی شیعه دانست و ابراز داشت: با استدلالی که از آیات و روایات زیادی که نقل شده است و قابل انکار نیست ائمه(ع) در همه زمان ها و از همه گناهان عصمت دارند.

 

آیت الله استادی با بیان این که برخی می گویند عصمت امامان با صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) ولایت عهدی امام رضا(ع) سازگار نیست؛ خاطرنشان کرد: وقتی مردم از آزار و اذیت و شر بنی امیه به ستوه آمده بودند بنی عباس از این فرصت استفاده کردند و به اسم علوی ها قیام کردند و بر مسند قدرت نشستند.

 

وی ابراز داشت: وقتی بنی عباس به حکومت رسیدند دیدند که بالاترین رقیبشان اهل بیت(ع) هستند؛ از این جهت دشمنی با ائمه(ع) را شروع کردند و آنها را زندان و اذیت می کردند و هرکاری را برای از بین بردن رقیب انجام دادند و در تاریخ ثبت شده است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی مأمون به حکومت رسید دید که آزار و اذیت جواب نمی دهد و نقشه کشید که امام رضا(ع) را وارد حکومت و بدنام کند و این که می گویند مأمون نذر کرد که اگر بر امین پروز شود امام رضا(ع) را به ولی عهدی برساند درست نیست زیرا مأمون فقط برای رسیدن به مقاصد خود این کار را کرد.

 

امام رضا هیچ گاه دست از تبلیغ و بیان حق بر نداشتند

وی با بیان این که بر اساس اعتقاد ما ائمه نقشه کارشان روشن است و خدا تعیین کرده که چطور رفتار کنند گفت: وقتی به امام رضا(ع) پیشنهاد شد که باید به طوس بروند حضرت تأکید کردند که این سفر اجباری است و آنقدر که توانستند تبلیغ کردند که حق با ما است و بنی عباس حکومت را غصب کرده اند.

 

آیت الله استادی با اشاره به این که مأمون دستور داده بود که تبلیغات امام رضا(ع) در مسیر جایی نقل نشود، خاطرنشان کرد:  جریان نیشابور را دیگر نتوانستند کتمان کنند و حضرت صریحا فرمودند که حکومت حق ما است و در طوس هم ولی عهدی را قبول نکردن و مأمون تهدید کرد که اگر قبول نکنید کشته خواهید شد و امام برای حفظ جان و اسلام تقیه کردند و قبول کردند.

 

وی با بیان اینکه مأمون می خواست بگوید که امام رضا(ع) هم اهل دنیا هستند، یادآور شد: حضرت رسما نوشتند که من ولایت عهدی را قبول می کنم ولی در هیچ عزل و نصبی دخالت نمی کنم و با این کار خود نقشه مأمون را نقش بر آب کردند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که نماز بارانی که امام رضا(ع) خواندند نقشه های مأمون را بر هم زد، گفت: از این جا مأمون فهمید که دیگر ادامه این وضعیت ممکن نیست و نمی تواند ادامه دهد و تصمیم به قتل ایشان گرفت.

 

وی تصریح کرد: یکی از خسارت هایی که همه ما بعد از انقلاب دیدیم،فاصله ای است که بین مردم و تعدادی از علما اتفاق افتاد؛ مأمون هم سعی داشت که امام را از مردم دور نگه دارد تا محبوبیت ایشان در میان مردم کم شود ولی نتوانست.

 

آیت الله استادی با بیان این که امام رضا(ع) هیچ کاری را که به نفع دشمنان باشد انجام نداد، گفت: تمام ائمه تا جایی که توانسته اند معارف را بیان کرده اند ولی در جایی که نمی توانستند دیگر تقیه می کردند ولی به هیچ نحوی کتمان حقیقت نکردند و راضی نشدند که در جنایات حکومت دخالت کنند و ظلمی انجام دهند.

 

قبول ولایتعهدی امام رضا کاری عاقلانه و حکیمانه بود

وی با بیان این که عصمت امام رضا(ع) هیچ منافاتی با قبول ولایت عهدی ایشان ندارد گفت: درست همان کاری را که عقل می گوید امام رضا(ع) انجام دادند و کاری حکیمانه کردند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که امام رضا(ع) فرمودند خداوند هر کسی را که امر ما را احیا کند رحمت کند، خاطرنشان کرد: نباید کار ما این بشود که دست از بیان معارف برداریم و فقط به بیان حرفهای سیاسی بپردازیم؛ ما وظیفه داریم که معارف را به مردم منتقل کنیم و در کنار معارف حرف های سیاسی را هم بزنیم؛ اگر مردم معرفتشان درست بشود و فطرتشان پاک شود حرف حق را زود می فهمند و درک می کنند.

 

وی با بیان این که الان جوانان ما بسیاری از مسائل جزئی و اولیه خود را نمی دانند، تصریح کرد: این جای تأسف دارد که ما در منابر خود این حرف ها را نگفته ایم و به مردم یاد نداده ایم و همه همّ و غمّ ما به عزاداری و حرفهای سیاسی است./843/پ202/ج

ارسال نظرات