۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۴۴۷۶۴
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

کودتای 28 مرداد درس عبرتی برای جریانات سیاسی کشور باشد

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که کودتاي 28 مرداد بايد درس عبرتي براي جريانات سياسي و شخصيت‌هايي که فکر مي‌کنند آمريکا به آنها وفا مي‌کند باشد، گفت: آمریکایی ها هیچ گاه تمایلی به پیشرفت و بالندگی ایران اسلامی ندارند، بلکه آنها دشمن حقیقی ملت ایران هستند و هر جا که بتوانند برای جلوگیری از رشد کشور توطئه افکنی می کنند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در نشستی که موضوع کودتای 28 مرداد در ساری برگزار شد با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد، گفت: بی اعتمادی به استکبار جهانی درسی است که ایرانیان از حادثه تلخ کودتای 28 مرداد آموخته و ملت مسلمان ایران تجربه های خود را سخت به دست آورده است.

حجت الاسلام صادقی از آمریکا به عنوان نماد ظلم، جنايت و نقض حقوق بشر در جهان یاد کرد و با بیان این که کارنامه آمریکایی ها علیه ملت ایران در 37 سال گذشته همواره با جنایت و دشمنی همراه بوده است، گفت: ملت ایران آمریکا را بزرگترین دشمن خود می دانند و هیچ گاه با این کشور مستکبر دست دوستی نخواهد داد.

وی با بیان این که تجربه تاريخي نشان داده است که آمریکایی ها ضداستقلال، آزادي، پيشرفت و ملت‌هاي آزاده جهان هستند، تصریح کرد: نمونه بارز این دشمنی و ضدیت کودتاي 28 مرداد است که در آن نقش پررنگي را ايفا کرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران ادامه داد: آمريکايي‌ها در کودتاي 28 مرداد سال 1332 نتوانستند بحث استقلال نهضت ملي نفت را تحمل کنند و به‌ رغم اينکه مصدق اظهار دشمني با آنها نمي‌کرد و تنها خواهان ملي شدن نفت بود و ديدگاه روشنفکري ليبرالي هم داشت، اما آمريکايي‌ها فردي مثل مصدق را نيز تحمل نکردند. 

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: آنچه براي آمريکايي‌ها مهم است ربودن نفت و ثروت‌هاي منطقه و تحميل ارزش‌ها و سبک زندگي غربي جوامع اسلامي و وابستگي اقتصادي، ‌فرهنگي و سياسي ملت‌ها به آمريکا است. 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که آمریکایی ها از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز از هر فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب و نظام استفاده کردند، بیان داشت: آخرین تلاش و حربه آنها در ماجرای برجام و مذاکرات بود که خوشبختانه با روشنگری و آگاهی بخشی مقام معظم رهبری از خسارت های سنگین در این مورد جلوگیری شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که کودتاي 28 مرداد بايد درس عبرتي براي جريانات سياسي و شخصيت‌هايي که فکر مي‌کنند آمريکا به آنها وفا مي‌کند باشد، ادامه داد: آمریکایی ها هیچ گاه تمایلی به پیشرفت و بالندگی ایران اسلامی ندارند، بلکه آنها دشمن حقیقی ملت ایران هستند و هر جا که بتوانند برای جلوگیری از رشد کشور توطئه افکنی می کنند.

وی با اشاره به این که در مقابل همه این توطئه و خباثت های آمریکایی ها ملت ایران مقاوم و باصلابت تر از هر زمان دیگری در صحنه حضور دارند، افزود: این ملت هیچ گاه فریب لبخندهای شیطانی دولتمردان آمریکایی را نخواهند خورد و به خوبی 37 سال توطئه و جنایت آمریکایی ها علیه این ملت را به یاد دارند.

حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که ملت ایران همواره بر عهد خود با انقلاب و نظام اسلامی خواهند ماند، تصریح کرد: ملت بزرگ ایران ثابت کردند در دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلابی با هیچ کس تعارفی ندارند.

استاد حوزه علمیه به موضوع بدعهدی آمریکایی ها در موضوع برجام اشاره کرد و با بیان این که آمریکایی ها بار دیگر در این ماجرا نیز خباثت و دشمنی خود با ملت ایران را ثابت کردند، گفت: مقام معظم رهبری همواره در سخنرانی های خود نسبت به عملکرد بد آمریکایی ها در سال های اخیر به دولتمردان هشدار داده بودند.

وی با تأکید بر این که  کودتای 28 مرداد نتیجه اعتماد مصدق به آمریکا است، تصریح کرد: مطالعه تاریخ معاصر به ویژه ایران اسلامی سندی زنده بر این مدعا است که قدرت های غرب همواره برای تأمین منافع خود از هیچ خیانتی برای نیل به اهداف شوم خود فروگذار نمی کنند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که دخالت آمریکا در واقعه کودتای 28 مرداد و بازگشت دوران سیاه دیکتاتوری و شاهنشاهی در ایران آشکار و اثبات شده است، بیان داشت: پرونده آمریکا در رابطه با ایران بسیار سیاه بوده و از این رو این دولت هیچ گاه قابل اعتماد نبوده و نخواهد بود.

حجت الاسلام صادقی با بیان این ‌که آمریکا خود را منادی دموکراسی و آزادی در جهان معرفی می کند اما در عمل حامی جدی دیکتاتوری و سلطنت‌طلبی است، گفت: کودتای 28 مرداد، کودتای اخیر مصر، حمایت از شیوخ مرتجع عربی و رژیم دیکتاتوری مبارک پیش از بیداری اسلامی تنها گوشه‌ای از دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورها است.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره عدم اعتماد جمهوری اسلامی در مذاکرات با آمریکایی ها، تصریح کرد: ادعای حقوق بشری و شعار دموکراسی آمریکا با نقش ایالات متحده در کودتای 28 مرداد سال 1332 تناقض دارد و در واقع 28 مرداد بازگشت دیکتاتوری در ایران، سرکوب اراده ملی مردم، زمینه‌سازی برای چپاول ثروت ملی از سوی غرب و همچنین سند آشکار دشمنی آمریکا با ایران است.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که کودتای 28 مرداد پس از مشروطیت بزرگ‌ترین رخداد سیاسی ایران قبل از انقلاب است، گفت: هرچند آمریکا نقش اصلی در وقوع این کودتا داشت اما نباید فراموش کرد که بازگشت شاه نشأت گرفته از جدایی مصدق با روحانیت آگاه و مجاهد بود.

وی با اشاره به اعتماد مصدق در کودتای 28 مرداد به آمریکا و عدم اعتنا به نصایح آیت الله کاشانی، روحانیت و نیروهای ارزشی وقت، بیان داشت: با توجه به همه آن اتفاقات و عبرت های تاریخی انقلاب اسلامی ایران از دخالت مستقیم آمریکا در کشور، یاسر عرفات و محمد مرسی و نمونه های بارز فتنه انگیزی و دخالت آمریکایی ها در امور داخلی کشورهای منطقه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این ‌که کودتای 28 مرداد در ایران نتیجه اعتماد به آمریکا و عدم حضور مردم در صحنه بود، خاطرنشان کرد: آمریکا هیچ گاه با ملت ایران صادقانه برخورد نکرده است و در طول سه دهه گذشته همواره تلاش داشته با فتنه‌انگیزی و توطئه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در پی براندازی نظام اسلامی باشد.

وی بر لزوم درس گرفتن از اعتماد به آمریکا تأکید کرد و بیان داشت: حکومت مصدق که به ‏وسیله آمریکاییها سرنگون شد، هیچگونه خصومتى با آمریکایى‏ها نداشت و تنها بر حفظ منافع ملی در خصوص ملی شدن صنعت نفت در مقابل انگلیس ایستاد.

استاد حوزه علمیه مازندران به تاریخ یکصد ساله اخیر و خط نفوذ بیگانگان پرداخت و خاطرنشان کرد: مشروطیت، فرجام رضاخان و کودتای 28 مرداد باید درس عبرتی برای مسؤولان باشد که براساس نگاه قرآن نباید به دشمنان قسم خورده اسلام اعتماد کرد./950/202/ب2

ارسال نظرات