۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۴۴۵۰۷۰
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

انقطاع کامل از غیر خداوند عامل اصلی درک توحید افعالی

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که هر کسی در زمان بیچارگی به توحید افعالی می رسد، گفت: وقتی انسان از هر چیز و هر کسی نا امید می شود خداوند را می یابد، در این یافتن توحید افعالی حاصل می شود.
اقامه نماز و درس اخلاق آیت الله مظاهری در مسجد حکیم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: کسی که توحید افعالی را درک می کند، مستجاب الدعوة می شود.

وی با مرور مباحث روزهای گذشته که در مورد سوره توحید بود، افزود: راه پیدا کردن به ذات وجود خداوند برای احدی، حتی وجود اهل بیت(ع) با آن ارتباط مستحکمی که دارند، با آن همه مقامی که دارند، میسر نیست.

حضرت آیت الله مظاهری توضیح داد: در زمینه توحید ذاتی و صفاتی بزرگان خیلی صحبت نکرده اند، چرا که مشخصاً این چیزها بدیهی است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد، ولی اگر کمی از این دو نوع توحید فاصله بگیریم و به توحید عبادی برسیم، صحبتهای زیادی درباره آن شده است چرا که توحید عبادی می گوید جز خداوند هیچ چیز و هیچ کس استحقاق عبادت ندارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که اثبات توحید عبادی آسان است، گفت: که اگر کسی مستجمع جمیع صفات کمالات باشد و همتایی نداشته باشد، مشخصاً تنها موجودی است که استحقاق بندگی دارد و تنها موجودی است که باید در برابرش کرنش و تعظیم کنیم ولی در عمل عمل کردن به توحید عبادی سخت است، چرا که انسان باید آن قدر تلاش کند و به آن جایی که برای خداوند شریک در بندگی نگیرد برسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: قرآن راه را روشن می کند ولی اگر روشن هم نکرده بود عقل و شعور انسان راه را به انسان نشان می دهد، اگر کسی در زندگی اش هوا و هوس بپرستد، اگر کسی شیطان را بپرستد، قرآن هر دو را می گوید شرک است، پس اگر کسی می خواهد به توحید عبادی برسد باید شیعه متقی باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر انسان متابعت از نفس اماره نداشته باشد و در گفتن عبارت «ایاک نعبد و ایاک نستعین» صداقت داشته باشد، بازهم اشکال وجود دارد چرا که اعتقاد داشتن به آن آسان است ولی عمل کردن به آن بسیار مشکل است.

وی افزود: 124 هزار پیامبر آمدند تا به انسان بگویند ای مردم توحید عبادی را رعایت کنید، اگر در عبادت موحد باشید جهنمی در کار نیست، حتماً به بهشت خواهید رفت.

حضرت آیت الله مظاهری گناهکاران را مشرکان توحید عبادی معرفی کرد و گفت: کسانی که می گویند «ایاک نعبد و ایاک نستعین» ولی عمل نمی کنند ولی گناه می کنند، قرآن به صراحت می گوید اینها مشرک هستند.

رییس حوزه علمیه اصفهان توحید افعالی را یکی از توحیدهایی دانست که بسیار با اهمیت است و  به راحتی به دست نمی آید و تصریح کرد: برای رسیدن به توحید افعالی، افزون بر عقیده، لفظ و عمل، انسان باید باور کند «لا مؤثر فی الوجود الا الله»، یعنی چیزی در امور عالم جز خداوند مؤثر نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه صد و ششم سوره یوسف که می فرماید «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ» ادامه داد: قرآن می گوید برخی از مؤمنان عقل و فهم و مال خودشان را در امور عالم مؤثر می دانند و این اعتقاد نشانه شرک آنها در توحید افعالی است.

این مرجع تقلید با توجه به آیه شصت و پنجم سوره عنکبوت که می فرماید «فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ»، افزود: اگر کسی در بن بست قرار گیرد خداوند را می یابد، آن جا است که دیگر توجهی به غیر خداوند ندارد و همه وجودش متوسل به خداوند می شود، جایی که قرآن از ما می خواهد به آن برسیم، پس ما فطرتاً دارای توحید افعالی هستیم ولی وقتی با جامعه همراه می شویم، شرک به سراغمان می آید و دیگران را هم در امور عالم مؤثر می دانیم، در صورتی که تنها موجود مسب الاسباب خداوند است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به داستان فرد کافری که خداوند را قبول نداشته بود و در موقعی که فرزندش بیماری سختی گرفت به خداوند متوسل شده بود، توضیح داد: دست انسان که از همه جا کوتاه شد، به مستجمع جمیع صفات کمالات می رسد.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: برای این که انسان مستجاب الدعوة شود درک توحید افعالی نیاز است و رسیدن به چنین چیزی ممکن نیست مگر با انقطاع کامل از غیر خداوند./201/867/ب1

ارسال نظرات