۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۴۴۵۶۷۱

اخبار کوتاه از جامعه المصطفی العالمیه

انتشار موسوعه حضرت خدیجه(س)، خانواده از ضروری‌ترین میدان های تقوی و معرفت، نخستین همایش کوهنوردی فرزندان طلاب جامعه المصطفی، دیدار رییس دانشگاه سوربن فرانسه با رییس جامعةالمصطفی و برگزاری گارگاه معرفی سامانه شخصیت شناسی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی از انتشار موسوعه ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س) همزمان با برگزاری همایش ملی "صدف کوثر" خبرداد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، در دیدار با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به برگزاری همایش ملی "صدف کوثر" در دی ماه سال جاری، اظهارداشت: در دیداری که اوایل امسال با مقام معظم رهبری داشته ایم، معظم له ضمن تایید و تشویق به منظور برگزاری این همایش، خواستار معرفی شایسته حضرت خدیجه(س) به همگان شدند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی ادامه داد: همایش ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها با عنوان « صدف کوثر»، دوم دی ماه سال جاری، در دو مرحله ابتدا در مدرسه عالی امام خمینی(ره) و سپس در جامعة الزهرا علیهاالسلام با همکاری جامعة المصطفی(ص) العالمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعة الزهرا علیهاالسلام برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: این همایش از سه کمیته اجرایی، ارزیابی و پیگیری تشکیل شده است که روسای مجموعه های دست اندرکار به عنوان کمیته اجرایی، حضور 5 نفر از اعضای هیأت علمی و صاحب قلم به عنوان اعضای کمیته ارزیابی همایش فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت دبیرخانه همایش گفت: مقالات همایش در دو بخش موضوعات سفارشی و فراخوان شده تاکنون پذیرای دریافت بیش از 50 مقاله است که این فراخوان و دریافت تا نیمه دوم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی افزود: دبیرخانه همایش در خصوص موضوعات سفارشی به منظور غنی سازی هر چه بیشتر همایش  به 30 نفر از شخصیت های برجسته حوزوی از جمله آیت الله کریمی جهرمی، حجج اسلام و المسلمین یوسفی غروی و رضا مختاری و تنی چند از اساتید و اعضای هیأت علمی جامعة الزهرا سلام الله علیها و جامعة المصطفی(ص) العالمیه  سفارش ارائه مقاله داده است.

وی اظهارداشت: بخش دوم دریافت مقالات به دو صورت 14 موضوعات فراخوان شده و موضوعات هم عرض می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: از آنجا که حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها دارای شخصیتی مظلوم در تاریخ اسلام می باشد و از ایشان منابع زیادی موجود نیست، لذا بر آن شدیم تا با باز گذاشتن دست نویسندگان در موضوعات هم عرض با موضوعات همایش، آثار ارزشمند قلمی متعددی را گردآوری کنیم.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه یک پنجم مقالات رسیده از مرحله اول داوری گذشته اند، اظهارداشت: با توجه به اهمیت موضوع همایش با رایزنی هایی که با دانشگاه قرآن و حدیث انجام شده، قرار است توسط چند محقق دانشگاه « شناختنامه یا موسوعه حضرت خدیجه سلام الله علیها» در چندین جلد با گردآوری مقالات، کتب و آثار مکتوبی که پیرامون حضرت و سیره علمی و علمی ایشان است، با نظم و سیاق خاصی تدوین شود

از ضروری ترین میدان های تقوی و معرفت، خانواده است

حجت الاسلام و المسلمین شهامت در مراسم جشن ازدواج طلاب المصطفی، با اشاره به محور های زندگی جهت تشکیل خانواده خوشبخت، ابراز داشت: بحث خانه و خانواده از مباحث مهم معارف دین می باشد، چرا که از ضروری ترین میدان های تقوی و معرفت بحث خانواده است.

وی با بیان ضرورت پرداختن به مقوله خانواده ابراز داشت: باید در زندگی خود برنامه ریزی دقیق داشته باشیم  و در جهت اعتلای معرفت خانواده تلاش کنیم و این امر رسالت طلاب را در زندگی شخصی خود چند برابر می کند و باید دانست که اسیب های اجتماعی موجود در جوامع غربی به سبب نبود معرفت در خانواده است و امری تاثیرگذار در بنیان خانواده ها می باشد.

وی نقش خداوند و معنویت را در زندگی بی بدیل دانست و ابراز داشت: جوانان سعی داشته باشند در زندگی خود نور خدا را برجسته کنند چرا که هرجا پرتوی از الطاف خداوند باشد صفا، صمیمیت و محبت در انجا موج میزند، لذا باید  توجه به دستورات خداوند را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، و مقید به امر الهی باشیم.

وی در ادامه ابراز داشت: خانه و زندگی مشترک را همچون مسجد حساب کنید همانطور که مسجد نباید آلوده شود خانه نیز این حکم را دارد و همچنین شخص باید از تمامی رذایل اخلاقی دور باشد و سعی کند در روابط زن و شوهری حرف نسنجیده ای بکار نبرد.

دبیر مشاوران منطقه ای جامعة المصطفی، گفت: هرکدام از زن و شوهر در محیط های متفاوت بزرگ شده اند و این امر سبب وجود تفاوت در سلیقه ها نگرش ها و فرهنگ ها می شود، لذا باید مواظب باشیم این اختلافات موجب دلسردی در زندگی نشود و با مهربانی و منطق صحیح این اختلافات را حل و فصل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهامت، گفت: زن و شوهر باید بدانند در کنار محبت ادبیات سخن گفتن بسیار مهم است، چرا که وسیله ای است برای ابراز احساسات و انچه که در دل و ضمیر ما است، پس باید در گفتمانمان از الفاظ خوب و فاخر استفاده بکنیم چرا که تاثیر بسزایی در سعادت و یا نابسامانی زندگی دارد.

اولین همایش کوهنوردی فرزندان طلاب جامعه المصطفی

اولین همایش کوهنوردی فرزندان دختر و پسر طلاب به همت اداره فرهنگی تربیتی معاونت امور خانواده جامعه المصطفی در قم برگزارشد.

در این همایش برنامه های فرهنگی مختلفی اعم ازذکر فاتحه بر مزار شهدای گمنام، اجرای برنامه فرهنگی توسط یکی از اساتید مجرب ،مراسم قرعه کشی از کارتها و اهداء جوایز به نفرات برتر برگزار شد.

گفتنی است در این همایش کوهنوردی، به 13 نفر از برندگان مسابقه حضوری و نیز 24 نفر از فرزندان طلاب غیرایرانی حاضر در این برنامه، به قید قرعه، جوایزی اهدا شد.

دیدار رییس دانشگاه سوربن فرانسه با رییس جامعةالمصطفی

آیت الله اعرافی در این دیدار ضمن ابراز خوش آمدگویی به «آقای پروفسور پیر لوری»، رئیس دانشگاه سوربن، خاطرنشان کرد: بشریت برای دست یافتن به صلح و آرامش نیازمند تعالیم مذهبی با تفسیری است که بشر را به سوی تعامل و گفتگو پیش برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظام علمی آموزشی حوزه علمیه قم را دارای دستمایه هایی برای ایجاد تعامل عمیق مذهبی دانست و یادآور شد: ما پیش از گسترش جریان های تروریستی اخیر، همواره در دیدار با شخصیت های علمی و سیاسی غربی تاکید می نمودیم که غرب با گروه هایی در جهان اسلام وارد تعامل شده است که حامل تفکرات خشونت و تکفیری گری در داخل خود هستند.

وی، اندیشه برآمده از حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی را بستر مناسب فرهنگی و ارتباطی میان ملت ها خواند و تاکید کرد:اندیشه فلسفی یکی از ویژگی های نظام آموزشی حوزه علمیه قم است. هم اکنون اگر نظام آموزشی عربستان را بنگرید، نشانی از تفکر عقلانی و فلسفی را در آن نخواهید یافت و حتی در الازهر که از یک نظام آموزشی متعاد­ل­تر نیز برخوردار است، هر روز نگاه فلسفی کم رنگ تر می شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: پیش فرض نگاه فلسفه این است که بشر با هر تفکر و مذهبی دارای مشترکاتی هستند که بر اساس آن می توانند با یک دیگر گفت وگو نماید.

رئیس جامعةالمصطفی، ایران را یکی از مهم ترین قطب های علمی جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد: در مراکز علمی ایران، دپارتمان های مختلف علمی و فلسفی فعال هستند و مجلات عقلی و فلسفی گوناگون را منتشر نموده و با برخورداری از  نگاه جامع فلسفی، به گفت وگو و نقد فلسفه های مختلف جهانی می پردازد.

وی، پرداختن به عرفان و تصوف را ممیزه دوم فکری و آموزشی حوزه علمیه دانست و گفت: عرفان ما همچون فلسفه دارای درون مایه ای است که می تواند بشریت را به یکدیگر نزدیک نماید. در هیچ یک از مراکز علمی جهان اسلام همچون حوزه علمیه قم به عرفان و آثار عارفانی نظیر محیی الدین ابن عربی پرداخته نشده است و همین نگاه عرفانی موجب تفاوت آشکار میان نگاه ظریف و مهرورزانه مکتب ما نسبت به نگاه خشن وهابیت است.

امام جمعه قم، با اشاره به فقه پویا و متکامل در حوزه علمیه قم، ابراز داشت: در دهه های اخیر، فقه ما در عرصه های نوینی وارد شده و در حال توسعه و حضور در قلمروهای جدید همچون حقوق بشر، محیط زیست، خانواده و دیگر حوزه های مورد نیاز بشر با نگاه بسیار دقیق است.

رئیس جامعةالمصطفی، ورود به مقوله علوم انسانی و اجتماعی با نگاه دینی و مذهبی، پرداختن به مطالعات تطبیقی ادیان و مذاهب و توجه به مباحث روش شناسی، تفسیر متون و هرمنوتیک را از دیگر ممیزات نظام آموزشی حوزه علمیه و جامعةالمصطفی خواند و تاکید کرد: هر یک از این محورها می تواند زمینه لازم را برای ایجاد گفتگوی جدید حوزه علمیه و جامعةالمصطفی با دانشگاه ها و مراکز علمی غرب پدید آورد. گفتمان انقلاب اسلامی دارای ارزش های عمیقی است که اگر درست به جامعه علمی و دانشگاهی غرب انتقال یابد، زمینه ها و افق­های جدیدی را پدید خواهد آورد.

آیت الله اعرافی، در پایان با اعلام آمادگی حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی، برای هر نوع گفتگو، تحقیقات علمی و نشست های پژوهشی مشترک با دانشگاه های کشورهای غربی از جمله دانشگاه سوربن فرانسه، اظهار داشت: حوادث تلخ در پاریس و کشورهای غربی، مفهوم گفتمان های خشونت بار وهابیت و حامیان آن را نشان داد و امیدواریم این حوادث، موجب تغییر رویکرد غرب نسبت به جهان اسلام گردد. قم، شهری غنی و تولید کننده مستمر اندیشه است و تعامل آن با مراکز علمی جهان، منشأ تحولات بسیاری خواهد بود.

گفتنی است در این دیدار، «پروفسور پیر لوری»، رئیس دانشگاه سوربن نیز با ابراز خرسندی از حضور در قم و دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، جهت بررسی زمینه های مشترک برای عقد تفاهم نامه همکاری با جامعةالمصطفی العالمیه اعلام آمادگی کرد.

برگزاری گارگاه معرفی سامانه شخصیت شناسی

گارگاه معرفی سامانه شخصیت شناسی جامعة المصطفی با حضور کارشناسان بین الملل در جامعه المصطفی برگزارشد.

هدف از برپایی این کارگاه اطلاع رسانی، تعویض آدرس سامانه شخصیت ها و بررسی عملکرد و نقاط قوت و ضعف این سامانه برگزارگردید.

گفتنی است در ادامه این کارگاه، نحوه کار با سامانه شخصیت شناسی جامعة المصطفی آموزش داده شد./1325/ت303/ی

ارسال نظرات