۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۴۴۶۲۵۴
کربلا باید آباد شود؛

بررسی ابعاد حضور جهادی طلاب و دانشجویان ایرانی در عراق

حجت الاسلام بزمی با اشاره به اینکه کربلا نماد فرهنگ تشیع در جهان است، گفت: کربلا باید آباد شود تا فرهنگ عمومی مردم ارتقا یابد،‌ چرا که این شهر در ایام عاشورا و اربعین به عنوان مرکز شیعه‌ جهان در معرض دید مردم جهان قرار دارد و ویرانی و عقب ماندگی در شأن شیعیان نیست و سرمایه گذاری در این شهر به نفع شیعیان جهان است.
علی بزمی گروه جهادی علی بزمی گروه جهادی گروه جهادی علی بزمی گروه جهادی علی بزمی گروه جهادی علی بزمی گروه جهادی اردوی جهادی طلاب و دانشجویان ایرانی در عراق

اشاره: حجت الاسلام علی بزمی یکی از مبلغان و فعالان جهادی حوزه علمیه و از فعالان کانون نخبه پروری صراط نظرآباد است که تاکنون بیشتر از 7 سال تبلیغ و فعالیت جهادی داشته است. وی در آخرین فعالیت جهادی خود در قالب سه گروه و در 16 روز به عراق سفر کرده و سعی در محرومیت‌زدایی در این مناطق کرده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری رسا در گفت‌وگو با این مبلغ جهادی به‌ کم و کیف این سفر تبلیغی جهادی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

رسا ـ به چه علت پا در عرصه تبلیغ جهادی گذاشته‌اید؟

تمام مردم دنیا استحقاق زندگی در رفاه و آرامش را دارند به همین جهت در سراسر دنیا بودجه و امکاناتی در نظر گرفته می‌شود تا مردم زندگی سهل و توأم با آرامشی داشته باشند در کشور ما نیز عموم مردمِ جامعه از این امکانات یک رفاه نسبی دارند، منتها برخی از این امکانات بهره‌مند و بعضی دیگر نیز از یک سری امکانات اولیه زندگی محرومند؛ بنابراین لزوم ایجاد و گسترش عدالت، ما را بر آن داشت تا پا در این عرصه بگذاریم و وظیفه‌ خود را در قبال افراد مستضعف و محروم انجام دهیم و با تحقق عدالت در جامعه، ما به همان حکومتِ آرمانی امام عصر(عج) نزدیک می‌شویم.

 

رسا ـ فعالیت جهادی مبلغان چه آثاری در جامعه به همراه دارد؟

حضور روحانیون در کار‌های جهادی ویژگی‌های فراوانی دارد که از جمله‌ آن می‌توان به ایجاد صمیمیت بیشتر بین مردم و روحانیت اشاره کرد. وقتی مردم می‌بینند طلاب و روحانیون دست یاری به سوی آنان دراز کرده‌اند روحیه می‌گیرند و زمانی که می‌بینند شرایط زندگی آنان دغدغه روحانیت است خوشحال می‌شوند.

از دیگر فواید فعالیت‌های جهادی این است که زمانی یک طلبه در بین اقشار ضعیف و کمتر ‌برخوردار جامعه قرار می‌گیرد از طرفی روحیه ایثار و از خود گذشتگی را در انسان زنده می‌کند و از سوی دیگر دید بهتری نسبت به وظایفش پیدا می‌کند و می‌فهمد اگر روزی بر منصب مدیریت نشست ایران را از زوایای گوناگونی ببیند و تنها به پیشرفت پایتخت نیاندیشد و همه جای این خاک را ایران بداند.

 

 

رسا ـ چرا در بین مکان‌های محروم فراوانی که در جهان وجود دارد عراق را برای فعالیت جهادی انتخاب کرده‌اید؟

عراق یک کشور شیعی است و کربلا همه ساله پذیرای بیش از بیست میلیون شیعه و علاقه مند به فرهنگ عاشورا از سراسر جهان است. وقتی مردم سایر کشورها می‌بینند چنین فرهنگ غنی و مراسمی وجود دارد که بیست میلیون انسان در یکجا تجمع می‌کنند،‌ برایشان این سوال ایجاد می‌شود که علت این گردهمایی چیست و می‌آیند تا از نزدیک مراسم و سوگواری اربعین را تماشا کنند؛ اما وقتی وارد شهر می‌شوند و عقب ماندگی این شهر را تماشا می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که شیعه بودن با پیشرفت و آبادانی منافات دارد.

بنابراین کربلا باید آباد شود تا فرهنگ عمومی مردم ارتقا یابد،‌ چرا که این شهر در ایام عاشورا و اربعین به عنوان مرکز شیعه‌ جهان در معرض دید مردم جهان قرار دارد و ویرانی و عقب ماندگی در شأن شیعیان نیست و سرمایه گذاری در این شهر به نفع شیعیان جهان است؛ بی شک استکبار در این زمینه همه تلاش خود را می کند که فرهنگ تشیع و اسلام را به دلخواه خود به جهان معرفی کند.

رسا ـ از ایران چند گروه جهادی در کربلا شرکت داشتند و چه فعالیت‌هایی انجام شد؟

از ایران سه گروه جهادی شرکت داشتند. گروه «مهدیار» از استان البرز به مرکزیت شهرستان نظرآباد با مسؤولیت آقای داوود ایمانی و دو گروه جهادی از دو استان قم و کرمان به مسؤولیت جناب آقای سید حسام حسینی.  مسؤولیت هماهنگی و رسیدگی به امور مجموع گروه‌ها با سید حسام حسینی بود.

دو گروه مشغول ترمیم مدارس بودند که عمده فعالیتشان رنگ‌آمیزی و تأسیسات مدرسه و بحث مشکل آب‌رسانی بود که اغلب با نصب منبع و پمپ حل می‌شد و اهدای قفسه‌های کتابخانه ام‌دی‌اف و همچنین طراحی روی دیوار‌های مدارس در دو شهر کربلا و نجف بود.

گروه دیگر متشکل از مهندسان کشاورزی و مهندسان تأسیسات‌فنی برای احداث گلخانه‌ و پروژه‌های کشاورزی در روستای خان‌نص در حیدریه و سایر روستاها برای ترویج اقتصاد مردم‌ نهاد.

 

 

رسا ـ برای نهادینه کردن روحیه جهادی در حوزه علمیه چه پیشنهادی دارید؟

جهاد یک مقوله‌ برهه‌ای نیست و هر لحظه از زندگی آدمی باید سرشار از روحیه‌ جهادی باشد از این رو ابتدا باید برای طلاب فضای زندگی‌جهادی تبیین بشود و در عمل آنقدر تمرین شود تا این سبک زندگی ملکه وجودشان شود. در زندگی‌جهادی هیچ‌گاه نباید توقف کرد و هر لحظه باید تلاش و کوشش کرد و الا «إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ».

مدیران و مسؤولان مرکز مدیریت و همچنین مدیران حوزه‌های علمیه باید در این زمینه حساسیت بسیار زیادی داشته باشند چرا که بیشتر از سایرین با طلاب در ارتباطند و نیاز است بیشتر در فکر پرورش طلاب جهادی باشند.

طلبه جهادی یعنی طلبه‌ای که سبک‌زندگی‌اش جهادی است یعنی در درس خواندن مجاهد است، در حمایت از محرومان مجاهد است، در میدان نبرد مجاهد است و این مطلب هم که کار جهادی در زمینه محرومیت‌زدایی مانع از جهاد دیگر مثل علم است حرف بی‌اساسی است؛ چرا که اول، اعتقاد ما این است که دروس حوزوی دروسی است که توفیق می خواهد، و دوم این که طلاب و دانشجویان وقتی شرایط افراد محروم را می‌بینند قدر نعمت‌هایی که در اختیارشان قرار دارد را بیشتر دانسته و در نتیجه رغبتشان برای مطالعه دوچندان می‌شود.

 

 

رسا ـ یک خاطره از فعالیت جهادی کربلا به یاد دارید؟

بله. در شهر حیدریه یک کشاورز بود بنام سید‌یاسر. ایشان هر ساله در اربعین کل درآمد یک ساله‌اش را خرج زائران اربعین می‌کرد. وقتی این موضوع را با خیرین و آحاد مردم در میان گذاشتیم به این نتیجه رسیدیم که گلخانه‌ای برای ایشان ساخته شود تا از طریق این گلخانه از طرفی درآمدی برای این کشاورز مومن ایجاد شود و سوی دیگر اقتصاد مردم‌ نهاد را در آن ناحیه فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم عراق بدانند که آبادانی کشورشان منوط به تصمیمات حکومت نیست و خودشان هم باید دست به کار شوند و آستین‌های خود را برای پیشرفت جامعه بالا بزنند.

رسا ـ آیا در جهت فعالیت جهادی در کربلا موانع و مشکلاتی وجود داشت؟

به خاطر جدید بودن این نوع فعالیت در خارج از کشور برخی سازمان‌ها و ارگان‌های داخل کشور گمان می‌کردند که فعالیت ما با شکست روبه‌رو شود برای همین اغلب مشکلات به این دلیل بود که وعده‌هایی که به گروه جهادی داده بودند محقق نشد.

رساـ با تشکر و سپاس از حضرت عالی که وقت خود را در اختیار رسا گذاشته اید./878/پ200/س

 

ارسال نظرات