۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۴۴۸۰۶۷
استاد حوزه علمیه قم:

آماده‌‌سازی جوانان برای ازدواج حلقه مفقوده جامعه ماست

استاد حوزه علمیه با مهم دانستن مساله ازدواج و تشکیل خانواده از دیدگاه اسلام، توجه ویژه به ترویج ازدواج آسان را از اولویت های فرهنگی کشور دانست.
ازدواج

حجت الاسلام مهدی چنور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا مهم‌ترین تأثیر ازدواج را اثر تربیتی آن دانسته و خاطرنشان کرد: ازدواج تأثیرهای فراوان فردی و اجتماعی دارد که  پاکیزگی شخصی و به دست آوردن مکارمی مانند خوش اخلاقی و سخاوت مهم ترین آنها است و با توجه به استوار بودن بنیان جامعه بر نهاد خانواده، ترویج ازدواج  افزون بر تربیت افراد، سبب اصلاح جامعه می شود.

آماده سازی جوانان برای ازدواج حلقه مفقوده جامعه ماست

حجت الاسلام چنور با بیان اهمیت  آماده سازی جوانان در انتخاب صحیح همسر تصریح کرد: همانگونه که در اسلام امر به «شیء» امر به مقدمات آن نیز به شمار می رود، وقتی که اسلام از ازدواج سخن به میان می آورد، امر به تحقق مقدمات آن نیز مدنظر است؛ از این جهت آماده سازی جوانان برای پذیرش مسؤولیت فردی و اجتماعی در تشکیل خانواده اهمیت ویژه ای دارد که متأسفانه در جامعه امروزی ما کمتر به آن پرداخته می شود.

وی افزود: برنامه ریزی صحیح و دقیق باید در رأس برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مرتبط با این بخش قرار گیرد که یکی از راهکارهای عملی و مؤثر، تأسیس آموزشگاه های مهارت زندگی و برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای توانمندی جوانان در زندگی است.

فرهنگ سازی مهمترین رکن جلوگیری از انحراف جامعه است

این استاد حوزه و دانشگاه با مهم برشمردن فرهنگ سازی در ارتباط با تشکیل زندگی ابراز داشت: فرهنگ سازی در زمینه ی آموزش جوانان و همراهی با آنها در جهت انتخاب درست همسر، موجب می شود تا بنیان خانواده بر پایه ای صحیح و مستحکم بنا نهاده شود و مشکلاتی  مانند اختلافات خانوادگی و طلاق نیز به حداقل برسد.

حجت الاسلام چنور با اشاره به لزوم ترویج ازدواج  آسان عنوان کرد: ترویج ازدواج های آسان و کم هزینه  مهم ترین راهکار است که با توجه به وجود فرهنگ های غلط در جامعه و تحمیل هزینه های سنگین بر خانواده ها، می تواند گره های کور جوانان در تشکیل خانواده را باز کند.

وی با اظهار تأسف از غفلت جامعه نسبت به نسل آینده افزود: در حالی که ما به مسائل دست چندم در زندگی خود اهمیت زیادی می دهیم، از توجه به سرنوشت جامعه و نسل آینده ی خود غفلت کرده ایم که علت اصلی  آن سوء تدبیر و ضعف برنامه ریزی در جهت تسهیل امر ازدواج و فرهنگ سازی در این باره است.

دین اسلام برای تمام نیازهای انسان برنامه ریزی کرده است

این کارشناس دینی با اشاره به پاسخگویی اسلام به تمام نیازهای انسان یادآور شد: در بحث ازدواج نیز دستورات دقیقی وجود دارد به گونه ای که اگر شرایط لازم برای ازدواج دائم مهیا نبود، ازدواج موقت می تواند جایگزینی مناسب برای پاسخگویی به نیازهای انسان باشد و از گسترش فساد در جامعه جلوگیری کند.

حجت الاسلام چنورافزود: متأسفانه با تبلیغات سوء و مغرضانه، جامعه را نسبت به فرهنگ ازدواج موقت بدبین کرده اند و برنامه ریزی دقیقی توسط دشمن برای ترویج ازدواج های سفید که نوعی بی بند و باری و فساد است صورت گرفته، که لازم است فعالیتی جدی در جهت تغییر نگرش نسبت به ازدواج موقت به عنوان راهکاری جهت مصونیت جامعه از فساد صورت گیرد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت توانمند سازی جوانان در تشکیل خانواده، تصریح کرد: از نقش مهمی که دولت در این خصوص می تواند ایفا کند نباید چشم پوشی کرد چرا که دولت با گسترش مراکز مشاوره که چندین سال است ضعیف عمل می کنند، می تواند گام مؤثری در زمینه ی آموزش و توانمند سازی جوانان در مهارت های زندگی بردارد./872/ت302/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات