۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۴۹۰۳۹
آیت الله غروی:

خطرات فرهنگی نسل ما را تهدید می کند/ گاهی مسؤولان به جای مقابله با ‌آسیب های فرهنگی توجیه می کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری در زمینه مقابله با آسیب های فرهنگی گفت: متأسفانه گاهی مسؤولان توجیه می کنند، آمارهای بسیار بدی در زمینه وابستگی بیش از حد و اعتیاد جامعه به شبکه های اجتماعی و تلگرام وجود دارد،این ها متغیرهایی هستند که به عنوان مثال اثر خود را حتی در انتخابات می گذارد.
آیت الله غروی

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با بیان که دولت ها باید کارهای زیربنایی انجام داده و مشکلات مردم به ویژه مشکل معیشتی را اصلاح کند، ابراز داشت: اصولا زیر ساخت های مختلف اقتصادی و فرهنگی داریم که تبدیل به هنجار و نُرم‌های فرهنگی شده که به راحتی نمی شود آن ها را اصلاح کرد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال اوایل انقلاب زمانی که می خواست قانون کار در مجلس تصویب شود برخی از کارشناسان قوی اقتصادی می گفتند که این قانون ضربه های شدیدی به مسأله اقتصاد می زند، در حال حاضر کشورها با کار به گونه ای که ما رفتار می کنیم برخورد نمی کنند و متأسفانه امروزه به این راحتی نمی شود آن را اصلاح کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم کشور را اداره کنیم و یک نظام اداری چابکی داشته باشیم نصف پرسنل دولتی باید ریخته شود که به این سادگی نیست، آیا می شود برای این کار ورود پیدا کرد، کلا مشکلات سیاسی و غیر سیاسی به وجود می آید.

وی اضافه کرد: عادت کردیم که ریخت و پاش داشته باشیم حال هرچه جلوی ریخت و پاش های جزئی گرفته شود به جاهایی رسیده می شود که دیگر نمی شود کاری کرد، به عنوان مثال اسم این است که بودجه برای تحقیق می گذاریم اما چه تحقیقی و چند درصد این تحقیق ها مفید فایده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به برگزاری سمینارها و همایش های پرهزینه اما بی نتیجه گفت: نتایج این کنگره ها و همایش ها چیست، اخیراً دوستان ما در همایشی در کشور ژاپن حضور پیدا کردند می گفتند این هزینه های سرسام آور در آنجا خرج نمی شود.

وی افزود: در کشور ما ریخت و پاش های بسیاری برای همایش ها و کنگره های گوناگون صورت می گیرد که متأسفانه این ها فرهنگی شده و نمی توان به راحتی کاری انجام داد و حتی جلوی کار خوب هم گرفته می شود، تورمی که نظام اداری پیدا کرده شوخی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: بیش از ده سال پیش آقای رضایی از مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش مفصلی درباره سند چشم انداز ارائه کرد، بنده در نهایت به ایشان گفتم این مسائل روی کاغذ بوده و خوب است اما با کدام نظام اداری می خواهید کارها را انجام دهید، بدون تعارف و متأسفانه با یک نظام اداری و قوانین حقوقی فشل کشور را اداره می کنیم و به این راحتی نمی توان آن را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: چه این دولت چه دولت سابق و لاحق و حتی زمان مقام معظم رهبری این وضعیت بوده و اصلاح آن بسیار سخت است و هراندازه نیز بگذرد کار سخت تر می شود، در زمینه قاچاق کالا اطلاعاتی داریم که نمی شود بازش کرد،  قاچاق می آید و نمی توان گفت که از کجا است و کسی هم جرأت نمی کند حرفی بزند.

آیت الله غروی با بیان این که مشکلات باید حل شود، ابراز داشت: مقام معظم رهبری بسیار قرص و محکم در زمینه قاچاق وارد شدند که در آن خطر و ریسک وجود داشت، امیدواریم این مشکلات به تدریج حل شود اما وضعیت بدی است.

وی عنوان کرد: کشورهای پیشرفته روی یک دقیقه حساب می کنند حال کارمندان ما چه وضعیتی دارند، دولت به ویژه در عرصه های سیاست خارجه و اقتصادی تیم خوبی داشته و بسیاری از مسائل را کنترل کرده است، دولت با وجود محدودیت هایی که هنوز هم وجود دارد در حال فعالیت است و بنده عملکرد را مثبت می دانم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که خطرات فرهنگی نسل ما را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: پایه های این مشکلات را دولت های گذشته گذاشته اند، یک زمان و وقتی که رایتل تازه به میدان آمده بود با آقای احمدی نژاد بحث کردم که شما چگونه به وجود این چنین چیزهایی افتخار می کنید که موبایل فلان وجود دارد در حالی که خطر است.

وی اضافه کرد: واقعا این تلگرام و شبکه های اجتماعی امروز چه می کنند، این مشکلات شوخی نیست و خطرات بسیاری جدی به شمار می رود و مشکلات روانی برای جامعه ایجاد می کند، درباره این مشکلات بایدتدبیر کرد، متأسفانه خیلی چیزها در حال از دست رفتن است؛ بیشترین عامل طلاق همین بی بند وباری ها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری در زمینه مقابله با آسیب های فرهنگی گفت: متأسفانه گاهی مسؤولان توجیه می کنند، آمارهای بسیار بدی در زمینه وابستگی بیش از حد و اعتیاد جامعه به شبکه های اجتماعی و تلگرام وجود دارد، فرزندان دیگر در اختیار خانواده ها نیستند؛ این ها متغیرهایی هستند که به عنوان مثال اثر خود را حتی در انتخابات می گذارد./1323/ت302/ج

ارسال نظرات