۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۵۰۳۶۴
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

بحران های امروز جامعه اسلامی نتیجه فاصله گرفتن از فرهنگ غدیر است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه مصیبت، گرفتاری و مشکلات ایجاد شده در جهان اسلام، فاصله گرفتن از ولایت و عدم اجرای دستورات الهی در خطبه های غدیر است، گفت: تنها راه نجات جامعه بشری احیای فرهنگ غدیر و زنده نگه داشتن واقعه غدیر است.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز به مناسبت ایام دهه امامت و ولایت در دیدار جمعی از مسؤولان فرهنگی این شهرستان با اشاره به توصیف پیامبر اکرم از امام، وصی و ولی بعد از خود در ماجرای غدیر، اظهار داشت: چرا این سخنان را نشنیده گرفته، به آن عمل نکرده و از آن اطاعت نکردند.

وی افزود: اگر در آن زمان به این فرمان عمل می‌کردند امروز شاهد این چند دستگی‌ها نبوده و در میان خود آتش کشتار، جنگ، تروریسم، وهابی‌ها، تکفیری‌ها، داعشی‌ها و برادرکشی‌ها را مشاهده نمی‌کردیم.

امام جمعه نکا با بیان لزوم اطاعت همه‌جانبه از امر خدا و رسول خدا، خاطرنشان کرد: باید همه ولایت اهل بیت(ع) را پذیرفته، نزاع و اختلاف ایجاد نکنیم که سست می‌شویم، بنابراین باید در مسیر دین، دینداری و ولایت صبر کنیم که خدا با صابران است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران اضافه کرد: برای دوام ولایت، تلاش و فعالیت نرم در مراکز تعلیم و تربیت و مراکز فرهنگی برای فرهنگ‌سازی مسأله ولایت و نهادینه کردن فرهنگ دینی بین نسل‌های جدید نیاز بوده و به ویژه در فضای مجازی که تا حدودی آلوده است، باید کار شود تا فضای مجازی در اختیار ولایت قرار بگیرد.

وی تقویت سخت‌افزاری را نیز لازمه دیگر دوام ولایت دانست و خاطرنشان کرد: باید سلاح داشته و از نظر وسایل دفاع نظامی نیز قوی باشیم که اگر قوی نبودیم تاکنون صد مرتبه آمریکایی‌ها بر ما تاخته و بساط انقلاب اسلامی را جمع می‌کردند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تبیین، ترویج و اشاعه فرهنگ غنی غدیر و تبیین مقام و فضایل حضرت علی(ع) در جامعه ضروری است، گفت: طرح سیره امیرمؤمنان(ع) به عنوان الگوی جامع و اسوه همه ارزش های الهی و انسانی است که از آن می توان و باید بیشترین بهره را در جهت اهداف دنبال کرد.

وی با بیان این که همه مصیبت، گرفتاری و مشکلات ایجادشده در جهان اسلام، فاصله گرفتن از ولایت و عدم اجرای دستورات الهی در خطبه های غدیر است، ادامه داد: تنها راه نجات جامعه بشری احیای فرهنگ غدیر و زنده نگه داشتن واقعه غدیر دانست.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که عید غدیر از بزرگترین اعیاد اسلامی است، تأکید کرد: اهمیت غدیر در این است که امامت و ولایت و فلسفه پیام غدیر، نیاز دیروز، امروز و فردای جامعه بشری اسلامی است.

وی واقعه غدیر را سراسر عبرت برای مسلمانان دانست و اظهار داشت: غدیر لزوم و ضرورت امامت و ولایت را برای مسلمانان به خوبی آشکار کرد و امت اسلام باید همواره تابع و مطیع امام و ولی خود باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که غدیر عید انبیای الهی است و اگر ما امروز دارای مکتب جعفری و تاسوعا و عاشورا هستیم، همه این ها به برکت غدیر است، گفت: غدیر مبنای تکامل مبعث و حیات و دوام آن است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که غدیر اساس تفکر دینی جامعه اسلامی است، گفت: غدیر تفکر و فرهنگ تشیع است و اختصاص به مقطع و زمان خاص ندارد و این تفکر باید همه جا و همه وقت در جامعه متبلور باشد و این از مهم ترین وظایف مسؤولان به ویژه متولیان فرهنگی است.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: با گذشت 14 قرن از حادثه غدیر پیوسته این موضوع زنده و مطرح بوده و عالمان سختکوش و متعهد ولایی درباره آن سنگ تمام گذاشته و عاشقانه رنج تتبع و تحقیق را به جان خریده و این صحنه ماندگار مکتب شیعه را غنا بخشیده اند.

وی غدیر را بارزترین جلوه تشیع و خط ولایت دانست که در بُعد نظام سیاسی و حکومت، به شایسته سالاری توجه کرده است و بیان داشت: در غدیر خم با معرفی حضرت علی(ع) به امامت مسلمین، امت اسلام به سوی خاندانی سوق داده شد که جایگاه نزول قرآن و مهبط وحی بودند و این افتخار و فضیلت ابدی برای شیعیان است.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که غدیر مظهر امامت شیعی و ریزش آبشارگونه وحی به جان پیامبر اعظم(ص) یک مأموریت و انتصاب الهی است، تصریح کرد: پیوند رسالت با امامت در جهت حفظ دین و مقابله با بدعت، تحریف ها و پاسخگویی به نیاز های فکری و دینی و اجرای احکام قرآن و تدبیر امور امت اسلامی و تداوم دین خدا با محوریت امام معصوم است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مسأله غدیر یکی از مهم ترین مسائل پایه ای دین اسلام است و مربوط به همه جامعه اسلامی است، ادامه داد: باید از همه ظرفیت ها در جهت جهانی سازی فرهنگ غدیر بهره گرفته شود.

حجت الاسلام لائینی تبیین مناسب مسأله غدیر را زمینه ساز تقویت جایگاه ولایت و امامت در جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: باید تلاش شود تا زوایای پنهان واقعه غدیر برای سطوح مختلف جامعه به ویژه نسل جوان تیین شود.

وی طرح مسأله غدیر را بهترین زمینه برای وحدت امت اسلامی دانست و بیان داشت: برخلاف تصورهایی که در این باره وجود دارد، همه امت اسلامی باید بپذیرند که خواهران و برادران دینی هستند و می توانند یک امت واحد اسلامی را تشکیل دهند.

امام جمعه نکا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن هفته دفاع مقدس، گفت: همان گونه که دفاع مقدس، جنگ تحمیلی و ده‌ها موارد تهاجم کوچک و بزرگ نشان داده باید از نظر نظامی نیز خود را ساخته و در این مورد قوی شویم چرا که اگر می‌خواهیم ولایت و کشور ولایت در دنیا محفوظ شود هم باید از لحاظ علمی و فرهنگی هم در فضای حقیقی و مجازی و هم از نظر نظامی باید قوی شویم.

وی برخی اظهارنظرها در مورد عدم نیاز به تقویت حوزه نظامی کشور را بی اساس خواند و تصریح کرد: حرف‌هایی که برخی می‌زنند که اگر ما در حوزه نظامی سرمایه‌گذاری نکنیم و مسأله نظامی را کنار بگذاریم در حوزه علم، مانند ژاپن و آلمان رشد می‌کنیم این سخنانی اشتباهی است.

حجت الاسلام لائینی ادامه داد: ژاپن و آلمان نیز این‌گونه نیست که موضوع نظامی را کنار گذاشته باشند چرا که این کشورها در رده هشتم و نهم هزینه نظامی در دنیای امروز هستند و می‌دانیم که این زمزمه‌ها مانند برخی ادعاهای ابتدای انقلاب برای منحل شدن ارتش به بهانه جنگ نداشتن با دنیا، برای تضعیف بنیان نظامی بوده و کلاه گذاشتن سر خود است./1317/202/ب2

ارسال نظرات