۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۳۶۷
حجت الاسلام شرفخانی خبر داد؛

برگزاری جشن عید غدیر در 1622 امامزاده و بقعه متبرکه

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه امسال در 1622 امامزاده و بقعه متبرکه جشن غدیر برگزار می‌شود، گفت: امسال در برنامه‌های جشن غدیر قرائت میثاق‌نامه غدیر و بخشی از خطبه‌خوانی غدیر در کنار برنامه‌های متنوع دیگر برگزار می‌شود.
جشن غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صبح امروز در نشست جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در امامزادگان و بقاع متبرکه که در ساختمان مهر اوقاف برگزار شد با اشاره به اینکه امسال در 1622 امامزاده و بقعه متبرکه جشن غدیر برگزار می‌شود اظهار داشت: امسال در برنامه‌های جشن غدیر قرائت میثاق‌نامه غدیر و بخشی از خطبه‌خوانی غدیر را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در مراسم غدیر تجلیل از سادات را خواهیم داشت، همچنین 1800 نیرو به امام‌زادگان اعزام شده‌اند، در کنار این برنامه‌ها چاپ نسخه غدیر برای برگزاری مسابقه نیز در نظر گرفته شده که 2000 نسخه آن در فضای مجازی نیز ارسال می‌شود، نمایشگاه ولایت نیز در بقعه‌های متبرکه طراحی شده است، حدودا 424 کاروان شادی در غدیر به سمت امام‌زاده‌ها حرکت می‌کنند.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه اصل هدف ما از برگزاری مراسم در غدیر بحث محتوایی غدیر است خاطرنشان کرد: در عصر عید غدیر همایش بانوان ولایی می‌باشد که یک مجلس کاملا ویژه بانوان است، از این برنامه در سالهای گذشته استقبال خوبی داشته‌ایم که در آن سخنرانی، مداحی و مسابقات مربوط به حجاب و عفاف و زنان ولایی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه در 1622 امام‌زاده ایستگاه‌های پاسخگویی به سوالات شرعی و همچنین غرفه همه واقف باشیم تبیین شده است تصریح کرد: برای ایام دهه ولایت برای همه روزها نام‌گذاری داشته‌ایم، در این مراسم از بانوان ولایی و مادران شهید به ویژه شهدای مدافع حرم تجلیل می‌شود، در راستای مراسم در امام‌زادگان موقوفه پذیرایی و اطعام وجود دارد اما بقیه تنها دارای ایستگاه برای استقبال از مردم هستنند.

وی افزود: در حال حاضر 782 موقوفه داریم که برای امام علی(ع) و غدیر وقف دارند که از این میان نیز همه صدرصد نیت‌ واقفان برای امر غدیر نیست.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه یکی از نوع وقفه‌های جدید نسبت به نیاز روز جامعه بودن است تاکید کرد: در جامعه اوقاف احصاء موقوفات شهرستان‌ها و نیازهای آن و همچنین برطرف کردن از طریق وقف یکی از موضوعات اساسی است، اولویت ما نیز در سازمان وقف منفعتی بوده است بطوریکه بیشتر به دنبال وقفی بوده‌ایم که منبع مالی ایجاد می‌کند، در زمینه وقف در شهرستان هم نسبت به اولویت برای هر شهرستان وقف موردنظر مشخص شده است برای مثال در یکی از شهرستان ممکن است ازدواج یا مباحث قرآنی یا موضوعات دیگر اولویت باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه از ابتدا سال تا شهریور ماه در کل کشور 1038 موقوفه جدید در سامانه ثبت شده است یادآور شد: این تعداد بیشتر از آن چیزی است که در سامانه ثبت شده است ولی این میزان که به ثبت رسیده نشان می‌دهد که رویکرد مردم در وقف‌های جدید بیشتر نسبت به نیازهای روز بوده است، وقف‌هایی برای ازدواج، مباحث قرآن، حوزه‌های علمیه، دانشگاه، نیازمندان و ایتام  و همچنین آخرین سرفصل دارو و مراکز درمانی بوده است، در گذشته بیشتر در مورد مباحث مسجد و  مسائل مذهبی وقف بوده اما در حال حاضر نیات اجتماعی بیشتر از سوی مردم در نظر گرفته می‌شود.

وی ابراز داشت: در طول سالهای اخیر بحث اجرای نیات امینانه اوقاف را داشته‌ایم، این حق مردم است که بدانند درآمد اوقاف در کجا خرج می‌شود و این موضوع باید به مردم اطلاع داده شود، در 5 ماه اول سال در نیات خیریه مردم کمک به ایتام، زنان بی‌سرپرست، بی‌خانمان‌ها، کمک هزینه ازدواج، دارو، درمان در حدود 12 میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه در اجرای موقوفات اجتماعی 13 میلیارد هزینه شده است اظهار کرد: این مبلغ به آسایشگاه‌ها و مراکز درمانی تعلق گرفته است، همچنین در بحث موقوفات مذهبی بحث توسعه و ترویج قرآن، نشر کتب دینی، برپایی مراسم‌های مذهبی و تعذیه خوانی را داریم که اصل آن در محرم به مبلغ 15 میلیارد هزینه می‌شود.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: موقوفات حوزه‌های علمیه در زمینه کمک به طلاب، مدرسین دینی و عمران مدارس علمیه بوده است که مبلغ آن چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان می‌باشد، موقوفات مساجد نیز افزون بر کمک به ائمه جماعات در بحث عمرانی مساجد در حدود 10 میلیارد و هفتصد میلیون تومان بوده است.

وی در پایان گفت: اجرای نیات مرتبط با اماکن مذهبی که مربوط به بقاع متبرکه یا حسینیه‌ها می‌شود مبلغ دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان را به خود اختصاص داده است، همچنین در زمینه موقوفات متفرقه نیز ده میلیارد و ششصد میلیون تومان هزینه کرده‌ایم، در راستای آغاز سال تحصیلی نیز تهیه لوازم تحریر برای دانش آموزان بی‌بضاعت در قالب 21 هزار بسته کامل برای تحصیل یک ساله دانش آموزان تهیه شده است./201/816/ب1

ارسال نظرات