۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۵۰۶۰۷
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

نقش متون درسی حوزه در پیشرفت علمی دانش پژوهان/ تدوین 500 متن درسی در جامعه المصطفی

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نقش متون درسی حوزه در پیشرفت علمی دانش پژوهان، بر ضرورت ایجاد توازن بین متون قدیم و جدید تأکید کرد و گفت: نباید ادبیات شیخ صدوق و شیخ انصاری به فراموشی سپرده شود و تنها به ادبیات روز روی بیاوریم.
آیت الله اعرافی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از دو کتاب «زبدة الفوائد الاصول» و «تحریر الاصول»، که در سالن اجتماعات مجتمع آموزشی عالی فقه در قم برگزار شد، به بررسی پیام‌ها  و آموزه‌هایی از غدیر خم پرداخت و گفت: واقعه غدیر از مهم‌ترین و آخرین اقدام پیامبر اکرم(ص) در ابلاغ رسالت بوده است، هرچند ایشان از همان آغاز نبوت خویش امامت را به عنوان امتداد رسالت معرفی می‌کردند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در هر فرصتی به معرفی امام علی به عنوان جانشین خویش پرداخته است؛‌ اما در غدیر خم مهم‌ترین اقدام در این رسالت خویش را انجام داد و آن رسمیت بخشیدن نصب امامت به عنوان امتداد رسالت انبیا به مفهوم حکومتی و سیاسی آن بوده است. 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان داشت: نصب امامت در غدیرخم به زیبایترین، شفاف‌ترین و نافذترین وجه روی داده است، و بیش از سی نکته روانشناسی و اجتماعی برای ماندگاری این واقعه در اذهان مخاطبان و طول تاریخ با وجود  تمام دشمنی‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: واقعه غدیر خم در آخرین سال زندگی پیامبر اکرم(ص) انجام شد و تمام مردم این آگاهی را داشتند که ایشان در آستانه ارتحال قرار دارند و این واقعه در مسجد نبی و شهر رسول اکرم(ص) رخ نداده است، بلکه در حجة الوادع و با حضور تمام کاروان‌ها و قبیله‌های مختلف انجام شد.

آیت الله اعرافی  ابراز کرد: این رویدادهای پیش از غدیر خم از نظر روانشناسی در مخاطبان انتظار را ایجاد می‌کند و به هر میزان روح انتظار افزون شود، این واقعه در اذهان مخاطبان ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

پیام‌‌های حداکثری و  مشترک غدیر در سراسر جهان ترویج شود

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیام‌های واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین پیام غدیر ولایت و جانشینی بلاعزل امیرمؤمنان بعد از پیامبر اکرم (ص) است؛ که این مسأله بدون تقیه، شفاف و روشن از سوی مبلغان به جهان اسلام رسانده شود. 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز کرد: واقعه غدیر یک پیام مشترک میان مذاهب نیز به همراه دارد که اهل بیت (ع) جایگاه ویژه‌ای در نزد رسول اکرم دارند و محبت به این خاندان از مشترکات ادیان است.

آیت الله اعرافی عنوان داشت: در جهان شاهد محبت ادیان و مذاهب مختلف به این خاندان مطهر هستیم، بنابراین پیام ویژه و حداکثری و پیام مشترک بدون تقیه و ترس در جهان تبلیغ و ترویج کنیم.

نقش متون درسی حوزه در پیشرفت علمی دانش پژوهان

وی در بخش دیگر از سخنانش به بررسی متون حوزوی پرداخت و گفت: متون درسی حوزوی در پیشرفت علمی دانش‌پژوهان تأثیر به سزایی دارد.

رییس جامعة المصطفی العالمیه(ص) با بیان این که میان روانی و وزانت متون درسی باید تناسب برقرار شود، افزود: باید متن اصلی درس، دانش پژوه را به تأمل باز دارد، اما نباید آنها را از معنای اصلی و فهم مطلب دور کند، بنابراین میان سهولت و روانی و وزانت متون درسی هماهنگی مناسبی برقرار شود.

آیت الله اعرافی با تأکید بر ضرورت ایجاد توازن متون قدیم و جدید حوزوی ابراز کرد: نباید ادبیات شیخ صدوق و شیخ انصاری به فراموشی سپرده شود و تنها به ادبیات به روز روی بیاوریم و همچنین نمی‌توانیم امروزه به ادبیات قدیم سخن بگویم و توجهی به ادبیات جدید نداشته باشیم.

جامعه امروز نیازمند فقه پویا است

وی با بیان این که جامعه امروز نیازمند فقه پویا است، عنوان داشت: استادان حوزه در اصول از مثال‌های فقهی بهره ببرند و در تدریس دروس فقیه از واقعیت‌ها خارجی و روز جامعه استفاده کنند.

رییس جامعة المصطفی العالمیة(ص) با اشاره به عوامل دستیابی به فقه پویا در جامعه، از وجود فقه‌های نوین در برخی از مراکز حوزوی سخن گفت و اظهار داشت: امروز فقیه مطلق فردی است که بتواند متون عالمان گذشته را به درستی فهمیده و مسائل جدید را واکاوی کند. 

آیت الله اعرافی در بخش دیگر از سخنانش با بیان این که جامعه المصطفی(ص) تا کنون 500 متن درسی حوزوی را تدوین کرده است، ابراز کرد: در جامعه المصطفی بیش از 150 رشته و گرایش وجود دارد که تمامی آنها نیازمند تدوین و تهیه متون درسی است و در  مجتمع آموزش عالی فقه کتاب‌های خوبی تدوین شده است، که قابل تقدیر و تجلیل است./998/پ202/ی

ارسال نظرات