۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۴۵۰۹۴۴
حجت الاسلام شرفخانی تأکید کرد؛

ضرورت وقف برای حوزه‌های علمیه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اینکه گفته می‌شود وقف برای حوزه‌ها انجام دهید بهتر است این است که گاهی دیده شده مردم وقف برای روضه خوانی، قرائت قرآن، ترویج معارف اسلامی و... می‌کنند که اگر کمی دقت شود می‌بینیم همه این مجموعه وقف‌ها در حوزه جمع شده است و اگر کسی برای حوزه علمیه وقف کند برای تمام موضوعات دینی وقف کرده است.
شرفخانی

حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه کمک رسانی به حوزه‌های علمیه سراسر کشور، گفت: در رابطه با بحث حوزه‌های علمیه کمیته مشترک موقوفات حوزه‌های علمیه متشکل از معاونان حوزه‌های علمیه سراسر کشور و مجموعه اوقاف شکل گرفته است.

وی ادامه داد: جلسات این کمیته به صورت مشترک در حال برگزاری است و این جلسات به صورت میدانی برگزار می‌شود، حداقل یک استان هر ماه مورد بازبینی قرار می‌گیرد و مدارس و موقوفات آنها را از نظر نوع درآمد، نحوه هزینه آنها، اجرای نیات واقفی آنها و نحوه تبلیغ و ترویج مردم به سوی وقف برای حوزه‌های علمیه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و جلسات خوبی در این زمینه نیز انجام شده است.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه در حدود دو سال اخیر که این جلسات با ساختار جدیدی برگزار شده و این حضور میدانی را داشتیم وضعیت بهبود پیدا کرده است خاطرنشان کرد: در این دو سال هم بحث موقوفات و هم درآمد آنها بهتر شده است، همچنین بحث ساخت و ساز و عمران و آبادانی حوزه‌ها و مدارس علمیه در شرایط بهتری قرار گرفته است، اما یک نکته نباید فراموش شود که موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه‌ای که موجود است پاسخگو نیاز حوزه‌های علمیه نیست.
 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه یکسری موقوفات ما مربوط به حوزه‌های خاصی است اظهار داشت: در بسیاری از موارد وقف ما مربوط به یک مدرس یا حوزه خاصی تعلق گرفته است، به اعتقاد بنده اگر مردم در رابطه با فضیلت وقف به ویژه حوزه علمیه آگاهی پیدا کنند موقوفات در این زمینه گسترش پیدا خواهد کرد و شرایط بهتری خواهیم داشت.

وی افزود: علت اینکه گفته می‌شود وقف برای حوزه‌ها انجام دهید بهتر است این است که گاهی دیده شده مردم وقف برای روضه خوانی، قرائت قرآن، ترویج معارف اسلامی و... می‌کنند که اگر کمی دقت شود می‌بینیم که همه این مجموعه وقف‌ها در حوزه جمع شده است و اگر کسی برای حوزه علمیه وقف کند برای تمام موضوعات دینی وقف کرده است.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه در حوزه ترویج معارف دین، قرآن، روضه خوانی، تدریس دین و... وجود دارد تاکید کرد: با این وجود اما مردم گاه می‌روند برای یک جز از این مجموعه وقف می کنند در حالی که اگر به کل وقف بشود منفعت آن برای جامعه و همچنین ثواب آن نیز بیشتر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه موقوفات برای حوزه‌های علمیه در قدیم قابل توجه بوده است تصریح کرد: برخلاف گذشته و با گذشت زمان به موضوع وقف برای حوزه‌های علمیه بی‌توجهی شده است، ما دو نوع هزینه در امسال داشته‌ایم که یکی از آنها اجرای نیات خیر خواهانه بوده است که نمی‌توانستیم برخی را برای حوزه هزینه کنیم، ما زمانی می‌توانیم این موقوفات را برای حوزه خرج کنیم که نیت عام باشد، برای مثال وقف برای خرید کتاب داریم اما نگفته‌اند در چه مکانی استفاده شود و آنگاه می‌توان برای حوزه از این نوع وقف استفاده کرد، گاهی وقف برای حوزه خاصی است که امسال 4 میلیارد تا به امروز در این بخش هزینه کرده‌ایم، این رقم در کل کشور در سال گذشته 30 میلیارد بوده است.
 

وی در پایان گفت: برخی از مبلغان نسبت به ترویج فرهنگ وقف برای حوزه‌های علمیه متاسفانه فعالیتی نکرده‌اند و این در حالی است که اگر روی این موضوع سرمایه گذاری شود بسیار مفید خواهد بود./302/816/ب1

ارسال نظرات