۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۴۵۱۲۹۵
رجبي دواني:

كاشان دومين شهري است که به مذهب شيعه گرایش پیدا کرد

رجبي دواني گفت: شهر کاشان اين افتخار بزرگ را دارد که در جغرافياي ايران امروز بعد از قم دومين شهري است که به مذهب حقه شيعه گرويده است.
محمد حسين رجبي دواني همايش نکوداشت امامزاده سلطان امير احمد رونمايي از کتاب ‹‹پرتوي از زندگي نامه حضرت سلطان امير احمد›› رونمايي از کتاب ‹‹پرتوي از زندگي نامه حضرت سلطان امير احمد››

به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا در كاشان، محمد حسين رجبي دواني شامگاه پنجشنبه در همايش نکوداشت و آيين رونمايي از کتاب ‹‹پرتوي از زندگي نامه حضرت سلطان امير احمد›› در آستان مقدس اين امامزاده، گفت: حضرت احمدبن موسي مبرقع معروف به سلطان امير احمد(ع) از نسل موسي مبرقع ‹‹فرزند امام جواد›› از همين امامزاده واجب التعظيم ادامه داشته تا حضرت احمد يا مير احمد فرزند موسي مبرقع و اين بقعه متبرکه در حقيقت محلي براي ابراز ارادت مردم شريف کاشان و ساير مردم کشور است.

وي افزود: قديمي‌ترين امامزاده‌اي که وارد ايران شد حضرت سلطانعلي ابن امام محمد باقر(ع) فرزند امام باقر(ع) در مشهد اردهال است و بعد از ايشان، ديگران هم حضور پيدا مي‌کنند اما اوج اين مهاجرت‌ها در زمان امام رضا(ع) بوده است.

به گفته وي نسل پاک امام جواد(ع) يکي از طريق وجود مقدس امام هادي(ع) تداوم پيدا کرد و از نسل فرزند ديگرشان به نام موسي مبرقع که در قم مدفون است البته فرزندان ديگري هم داشته‌ اما نسل ايشان از طريق اين دو فرزند ادامه پيدا کرد.

رجبي دواني افزود: نسل موسي مبرقع که باز ايشان چندين فرزند داشته از همين امامزاده واجب التعظيم حضرت احمد يا ميراحمد فرزند موسي مبرقع ادامه پيدا کرده است از اين رو، اهميت بسياري دارد و اين بقعه متبرکه در حقيقت محلي براي ابراز ارادت مردم کاشان و ايران است که بايد قدر امامزادگاني را که به برکت حضور آنها اين معنويت‌ها ايجاد شده است را بدانند.

اين کارشناس تاريخ اسلام، شهر کاشان را ستود و بيان کرد: شهر کاشان اين افتخار بزرگ را دارد که در جغرافياي ايران امروز بعد از قم دومين شهري است که به مذهب حقه شيعه گرويده است.

هجرت شيعيان قبيله اشعري در قم سبب شيعه شدن مردم قم شد و تشيع از قم به کاشان رسيد

وي يادآور شد: در سال 80 در حکومت عبدالملک مروان لعنه الله که حجاج بن يوسف ثقفي را فرمانرواي عراقين ‹‹کوفه و بصره›› کرده بود به دليل کشتارهاي حجاج، گروهي از شيعيان کوفه از قبيله اشعري گريختند و به ايارن آمده و در قم فرود آمدند.

رجبي دواني در ادامه خاطرنشان کرد: حضور اين قبيله در قم سبب شد که مردم قم شيعه شوند و تشيع از قم به کاشان رسيد و مدت زيادي قم و کاشان به عنوان دو شهر شيعي مي‌درخشيد و بعداً تشيع به شهر ري رسيد، البته ري تا قبل از حمله مغول‌ها شيعه در آن در اقليت بود و بعد به سبزوار و توس رسيد اما اين افتخار و سبقت براي قم و کاشان مانده که در همان قرن اول هجري به مذهب حقه اهل بيت(ع) روي آوردند.

اين استاد دانشگاه با تحليل و بررسي علت هجرت امامزادگان به ايران گفت: متاسفانه بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص) و غصب خلافت برخلاف توصيه قرآن و سفارش رسول خدا به محبت به اهل بيت عليه(ع) مسلماناني منحرف شدند و برخلاف اين سفارش عمل کردند و ظلم و ستمي نبود که به اهل بيت(ع) و فرزندان آنها روا ندارند.

وي ادامه داد: در حاکميت بني اميه که لعنت خدا بر آنها باد، بسياري از امامزادگان در وطن خود مدينه و يا بعضاً در عراق و کوفه امنيت نداشتند و به همين دليل مي‌گريختند و به جاهايي پناه مي‌آوردند که نسبت به اهل بيت(ع) معرفت داشته باشند و فرزندان رسول خدا (ص) را دوست داشتند.

رجبي دواني با اشاره به اينکه مردم ايران امتحان بسيار خوبي از خود نشان داده‌اند عنوان کرد: اين حجم زيادي از امامزادگاني که در ايران مي‌بينيم در هيچ يک از بلاد اسلامي وجود ندارد بطوريكه حتي وقتي ايراني‌ها سني هم بودند معرفت داشتند به اين سفارش قرآن و پيامبراكرم(ص) عمل کردند و امامزادگان مظلوم تحت ستم و گريخته از ظلم جباران را پناه ‌دادند.

اوج حضور امامزادگان را به برکت وجود مقدس امام رضا(ع) در ايران

اين نويسنده و پژوهشگر، اوج حضور امامزادگان را به برکت وجود مقدس امام رضا(ع) در ايران دانست و اضافه كرد: وقتي مامون آن وجود مقدس را به مرکز خلافت خودش در مرو فراخواند، باآمدن امام رضا(ع) موج عظيمي از برادران و برادر زادگان آن حضرت نيز آمدند و در ايران مستقر شدند و سبب برکات فراوان براي ايران شدند.

رجبي دواني خاطرنشان کرد: ايران به معناي جغرافيايي وسيع و اصلي خودش کل عراق امروز را هم در بر داشته است و مدائن به عنوان پايتخت ايران دوران ساساني امروز در کشور عراق واقع است اما بعداً بغداد را در کنار مدائن ساختند و متاسفانه با تخريب ساختمان‌هاي مدائن، بغداد را عمدتاً بنا کردند و اساساً بغداد يک واژه فارسي است و به اين تعبيرمي‌توانم بگويم در ايران با جغرافياي همه امامان ما در ايران حضور داشتند اما در ايران با جغرافياي امروز ما تنها زير سايه امام رضا(ع) هستيم.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: در جغرافياي امروز  عراق اين تعداد امامزاده در عراق امروز وجود ندارد چون عرب‌ها آمدند مستقر شدند و در اين بخش از خاک ايران که تصرف كرده بودند شهرهاي کوفه و بصره و شهرهاي ديگر را ايجاد کردند و با مهاجرت وسيع اينجا بيشتر عربي شد و آنها معرفت کافي به اين امامزادگان نداشتند بطوريکه حتي به جان آنها مي‌افتادند، از اين رو از کوفه به خصوص در زمان حجاج که لعنت خدا بر او باد، خيلي‌ها گريختند و وارد ايران امروز شدند.

رجبي دواني‌ يادآور شد: در سال 250 هنگام امامت امام عسگري(ع) گروهي از همين امامزادگان موفق شدند در طبرستان ‹‹مازندران›› دولت علويان مازندران را تشكيل دهند، از اين رو قبر مطهر حسن بن زيد مؤسس اين دولت نيز در آمل است و مردم به زيارت آن مي‌روند ضمن اينكه تعدادي از افراد او به يمن مي‌روند و دولت علويان را در يمن تشکيل مي‌دهند.

اين نويسنده و پژوهشگر اضافه كرد: امروز نيز برخي از اين شهداي مظلوم يمني كه بعد از مجروحيت براي مداوا به ايران اعزام شده و به دارجه شهادت رسيدند، قبل از شهادت خود وصيت کرده بودند آنها را درامامزاده حسن بن زيد در آمل دفن کنند.

400 امامزاده واجب التعظيم و 117 بقعه متبرکه نعمت الهي براي كاشان است

حجت الاسلام جعفر جنتي رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان نيز در اين آيين، حضور 400 امامزاده واجب التعظيم و 117 بقعه متبرکه را نعمت الهي براي مردم کاشان دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب نيز بر تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگي تأكيد كرده است بنابراين، رونمايي از اين کتاب ارزشمند نيز در راستاي تبديل بقاع متبركه به قطب بزرگ فرهنگي انجام مي شود.

مجيد زجاجي استاد حوزه و دانشگاه و  نويسنده کتاب پرتوي از زندگي نامه حضرت سلطان اميراحمد(ع) نيز در اين مراسم، گفت: دو سال و نيم روند تحقيق و چاپ اين کتاب به زمان برده است و در اين مدت سعي شده است زندگينامه و شجره نامه اين امامزاده بزرگوار با دقت بررسي و به رشته تحرير درآيد.

وي با اشاره به اينكه، بيشتر امامزادگان شهرستان کاشان داراي سند مکتوب و يا مشهور هستند، يادآور شد: درحال حاضر نيز گردآوري فرهنگ جامع امامزادگان شهرستان كاشان در حال انجام است.

شايان ذكراست، همايش نکوداشت امامزاده سلطان امير احمد با حضور آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه دركاشان، امام جمعه شهرستان آران و بيدگل، رييس اداره اوقاف و امور خيريه کاشان، رييس اداره تبليغات اسلامي کاشان، مدير مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري کاشان و جمع کثيري از مردم کاشان، همراه با آيين رونمايي از کتاب ‹‹پرتوي از زندگي نامه حضرت سلطان امير احمد›› توسط آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه دركاشان، در آستان مقدس امامزاده سلطان امير احمد برگزار شد.

لازم به ذكراست، همايش نکوداشت امامزاده سلطان امير احمد و آيين رونمايي از کتاب ‹‹پرتوي از زندگي نامه حضرت سلطان امير احمد›› با همكاري اداره اوقاف و امور خيريه كاشان، شهرداري كاشان و هيأت امناي آستان مقدس امامزاده سلطان امير احمد برگزار شد./201/1307/ب1

ارسال نظرات