۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۵۴۳۱۳
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

روح عاشورا استکبارستیزی و زیر بار ذلت نرفتن است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران ذلت‌ستیزی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های واقعه عاشورا برشمرد و گفت: مبارزه با ذلت را باید در جامعه تقویت کرد چرا که روح عاشورا استکبارستیزی و زیر بار ذلت نرفتن است.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمدباقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و هیأت های مذهبی با اشاره به ویژگی‌های مشترک واقعه عاشورا و انقلاب اسلامی مردم ایران، گفت: مبارزه با ذلت را باید در جامعه تقویت کرد چرا که روح عاشورا استکبارستیزی و زیر بار ذلت نرفتن است.

وی ریشه انقلاب اسلامی مردم ایران را در عاشورای حسینی دانست و اظهار داشت: با نگاهی به سال‌های پیش از انقلاب سال 57 می‌توان به این نکته دست یافت که ویژگی‌های مشترک فراوانی میان حرکت عاشورا و انقلاب اسلامی ایران وجود دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: همان عواملی که انقلاب اسلامی را به وجود آورده امروز نیز باید ادامه داشته و مدنظر قرار بگیرد چرا که اگر از آن ایده‌ها و آرمان‌ها فاصله بگیریم به یقین موجب بروز مشکلاتی در ادامه راه انقلاب اسلامی می‌شود.

امام جمعه نکا در تشریح تناسب قیام عاشورا با انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهم‌ترین عوامل مشترک خواند و خاطرنشان کرد: این وظیفه و فریضه امروز در جامعه ما تقریباً تعطیل است و همه دوست دارند که انجام آن را به گردن سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و گشت‌های ارشاد بیندازند.

حجت الاسلام لائینی اضافه کرد: همه ما مسؤول هستیم تذکر لسانی داده و از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز حمایت کنیم، البته باید قوه قضائیه و قانون‌گذاران نیز به شکلی راه‌کار و حمایت حقوقی و قانونی را فراهم کنند تا مجری امر به معروف و نهی از منکر خود در نهایت بدهکار نشده و مشکلی برای این افراد به وجود نیاید.

وی همچنین با تأکید بر روح زهد و عدم دلبستگی به دنیا، گفت: یکی از ویژگی‌های یاران اباعبدالله در کربلا که منجر به همراهی با ایشان شد همین روح عدم دلبستگی به دنیا بود، بنابراین برای همراهی انقلاب و ثبات قدم در مسیر آن باید وابستگی به دنیا، روح اشرافیت و کاخ‌نشینی را کنار بگذاریم.

حجت الاسلام محمدی لائینی با تأکید بر الگوگیری مسؤولان از خلق‌ و خو و سبک زندگی عاشوراییان، خاطرنشان کرد: چرا باید مسؤولان، مدیران و حتی مدیران جزء باید ماشین‌های گران‌قیمت خارجی سوار شوند که هم با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم‌خوانی نداشته و هم با وجدان ملی سازگاری ندارد.

وی دریافت حقوق های نجومی در جامعه اسلامی را مغایر با اهداف قیام حسینی و فرهنگ عاشورایی دانست و تصریح کرد: زشت تر این اقدام نیز توجیه این گونه رفتارها و حرکت ها در جامعه دینی است و این روحیه اشرافی‌گری با خلق و خوی عاشورائیان در تضاد است.

استاد حوزه علمیه مازندران ذلت‌ستیزی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های واقعه عاشورا برشمرد و بیان کرد: مبارزه با ذلت را باید در جامعه تقویت کرد چراکه روح عاشورا استکبارستیزی و زیر بار ذلت نرفتن است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که ترویج فرهنگ حسینی و بصیرت دینی باید رویکرد اصلی متولیان فرهنگی و دینی باشد، گفت: احیا و زنده نگه‌داشتن نهضت عاشورا سبب زنده نگه‌داشتن روح حماسه و ایثار است.

وی افزود: قیام عاشورا نهضتی است که در تاریخ بشریت تأثیر بسزایی گذاشته است و بسیاری از بزرگان تاریخ از جمله حضرت امام خمینی(ره) و گاندی حرکت های انقلابی خود را در رهایی مردم از چنگال استکبار با الگوبرداری از نهضت امام حسین(ع) آغاز و به نحو احسن به نتیجه رسانده اند.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: امام حسین(ع) یکی از اهدافش از قیام عاشورا حفظ و نجات کرامت انسانی از کفر و عناد ورزی بوده که به بهترین نحو ممکن محقق شد و رعایت این مهم از تأکیدات مکرر قرآن و اسلام است.

حجت الاسلام لائینی اظهار داشت: خاندان بنی عباس در تاریخ برای از بین بردن ماهیت و نشانه های قیام عاشورا مقبره امام حسین(ع) را به آب بستند، اما به حول و قوه الهی این کار نه تنها باعث از بین رفتن نشانه های قیام عاشورا نشد بلکه به سیل مشتاقان این امام همام افزود و انشاء الله نشانه های این قیام تا ظهور حضرت مهدی(عج) حفظ خواهد شد.

حجت الاسلام لائینی تبیین صحیح نهضت حسینی را عامل جلوگیری از ورود شبهات و خرافه به این حماسه تاریخی دانست و تأکید کرد: مبلغان باید به منظور تبیین مناسب اهداف قیام عاشورا به اندیشه های ناب علمای اسلام چون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و علامه شهید مرتضی مطهری مراجعه کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران بُعد عقلانی، حماسی و عاطفی را ابعاد مختلف قیام عاشورا دانست و تصریح کرد: مبلغان دینی در ماه محرم باید با توجه به این سه مسأله مهم به بررسی و تبیین نهضت حسینی بپردازند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که عظمت قیام عاشورا مرزهای عقیده و مسلک را درنوردیده است، بیان داشت: حماسه عاشورا فراتر از مذهب شیعه و بلکه فراتر از دین و آیین است و مبلغان باید در ماه محرم به ابعاد جهانی و فراتاریخی این حماسه عظیم بیشتر توجه کنند./1317/202/ب2

ارسال نظرات