۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۵۴۴۶۴
حجت الاسلام هاشمی‌نژاد:

حق الناس شامل مسلمان و غیرمسلمان می‌شود

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حق الناس به مسلمان و غیر مسلمان کار ندارد، گفت: موضوع حق الناس بسیار وسیع است، باید حواسمان باشد در رفتار خود با مردم رعایت حقوق دیگران را کنیم تا مبادا در آخرت کارمان به مشکل بخورد.
ff

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام محمود هاشمی‌نژاد استاد حوزه صبح امروز به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم که در حسینیه انصار الحسین برگزار شد با اشاره به اینکه در کسب و کار باید حواسمان باشد مبادا سر مردم کلاه بگذاریم، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند "در محشر برخی از انسان‌ها را می‌آورند که نامه اعمال آنها سرشار از نماز شب و عبادت است اما خداوند آنها را به جهنم می‌برد، سپس ملائکه می‌پرسند خدایا نامه اعمال آنها خوب است اما ندا می‌رسد که این افراد در کسب خود با مردم  درست رفتار نکرده‌اند".

وی ادامه داد: در روزگار ما کاسب با مروت بسیار کم شده است، کسانی که به فکر مردم باشند نه جیب خودشان بسیار کم گشته و همه به دنبال آن هستند که در چه جایی و در چه کاری منفعت بیشتری به دست می‌آورند.

استاد حوزه تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند "احمق کسی است که آخرتش را به دنیا بفروشد و احمق تر از آن کسی است که آخرت خود را به خاطر دنیای دیگری بفروشد"، برخی در مغازه دیگران به عنوان شاگرد کار می‌کنند و برای اینکه جنسی را بیشتر بفروشند و خود را در چشم صاحب کار خود عزیز کنند آخرت خودشان را به دنیا دیگری می‌فروشند.

حجت الاسلام هاشمی‌نژاد با بیان اینکه روز آشکار شدن قرن‌ها متوجه می‌شویم که از کسب خود هیچ چیز توشه نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در آخرت می بینیم که انسان‌های به ظاهر مومن که اعمال خود را به جای می‌آوردند به خاطر ظلم در کسب تمام اعمال آنها از میان می‌رود.

وی تاکید کرد: موضوع حق الناس بسیار وسیع است، باید حواسمان باشد در رفتار خود با مردم رعایت حقوق دیگران را کنیم تا مبادا در آخرت کارمان به مشکل بخورد، شاهد بودیم که شخصی ده سال متمادی در ملکی اجاره نمی‌دهد و آنجا را غصب کرده است به خاطر آنکه طاحب خانه نماز نمی‌خواند و اهل دین نیست، در مقابل این گونه آدم‌ها باید ایستاد و آنها را آگاه کرد که حق الناس به مسلمان و غیر مسلمان کار ندارد و باید حقوق دیگران را رعایت کرد.

استاد حوزه با اشاره به حدیث امام باقر(ع) که می‌فرمایند "تمام کمالات عالم در سه چیز خلاصه می‌شود فهم دین، اندازه در معیشت زندگی، صبر بر گرفتاری و مشکلات" یادآور شد: راه فهم دین تفکر در دین است، امام علی(ع) به پیرزن‌ها سلام می‌کردند و از ایشان پرسیدند چرا فقط به پیرزن‌ها سلام می‌کنید فرمودند می‌ترسم به زنان جوان سلام کنم و آنگاه که پاسخ می‌دهند از صدای آنها دلم بلرزد./202/816/ب1

ارسال نظرات