۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۴۵۴۸۷۶
استاد حوزه علمیه:

نمادها از ابزارهای مهم جنگ فرهنگی هستند/ شعائر و نمادهای دینی نگهدارنده جامعه اسلامی هستند

استاد حوزه علمیه مشهد با تأکید بر اینکه نمادها تجلی یک معنا هستند نه فقط یک علامت، گفت: نمادهای اسلامی فانوسهایی هستند که می توانند در تاریکیها ما را به راه صحیح، هدایت و جامعه را زنده نگه دارند.
دیانت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدعباس دیانت، استاد حوزه علمیه امشب در مراسم دهه اول محرم در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب(حسینیه هنر)، گفت: در هر جنگی هم دشمن و هم مؤمنان هر یک برای رسیدن به اهداف خود از ابزارهایی بهره می گیرند.

نمادها تجلی یک معنا هستند نه صرفا یک علامت

وی افزود: یکی از این ابزارها، نمادها هستند که اهمیت ویژه ای دارند چرا که فقط علامت نیستند(مانند علایم راهنمایی رانندگی) بلکه تجلی یک معنا هستند؛ چنانکه در جنگ نظامی پرچم، نماد ایستادگی و مقاومت است نه صرفا تکه ای پارچه و اگر زمین بخورد، شیرازه سپاه از هم می پاشد.

حجت الاسلام دیانت تصریح کرد: این ابزار به صورت بسیار روشن در تبادلات میان ما و دشمن در حال جابجایی است و در آیات و روایات نیز نسبت به نمادها تأکید و دقت بسیاری شده است.

 استاد حوزه علمیه ادامه داد: واژه شعائر که در چهار آیه قرآن به کار رفته است به معنای علامات خدا بوده و جامعه اسلامی را متمایز می کند. به عنوان مثال علت اینکه علما به رغم فشارهای موجود در زمان های مختلف، زیر بار تعطیلی حج نمی روند، اهمیت حج به عنوان نماد عبودیت در همه دنیا است؛ اگر حج تعطیل شود، عبودیت تعطیل می شود و همه احکام اسلامی زیر سؤال می رود.

اقامه عزای امام حسین(ع) نمادی است که اسلام را معرفی می کند

وی یادآور شد: کسانی که نذرها، پیاده رویها و .... را زیر سؤال می برند، دقت نمی کنند اقامه عزای امام حسین(ع) نمادی است که اسلام را معرفی می کند لذا جایگاه خود را دارد.

حجت الاسلام دیانت اظهار کرد: برخی مدرسه سازی را مقابل مسجدسازی علَم می کنند و می گویند به جای مسجد، مدرسه باید ساخت. ما منکر اهمیت مدرسه نیستیم اما مسجد لباس اسلامی جامعه مسلمان است و نباید تضعیف شود اما متأسفانه به رغم اهمیتی که مسجد دارد خیرین مسجدساز حتی صنف هم ندارند.  

نمادها از عوامل نگهداری دین هستند

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مطابق آموزه های اسلام، عبادت باید  مانند نماز جماعت مکشوف و ظاهر باشد و اظهار عبادت غیر از عبادت است، تصریح کرد: نمادها از عوامل نگهداری دین هستند، بنابراین جامعه دینی باید نمود دینی داشته باشد.

وی تأکید کرد: حجاب هم واجب و هم یک نماد دینی است که جامعه دینی و غیردینی را از هم متمایز می کند و نشان دهنده وجود دین در جامعه است، بنابراین رعایت حجاب، گذشته از عمل به واجب الهی، دین را در جامعه یادآوری می کند و اینکه مدعیان آزادی در جهان، حجاب را ممنوع می کنند، به خاطر این است که حجاب، بیانگر و مبلغ اعتقادات فرد است.

حجت الاسلام دیانت یادآور شد: در این میان، چادر در واقع نماد نمادین است چرا که حجاب، بیانگر عبودیت خدا و چادر نماد پیروی از حضرت زهرا(س) است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نمادهای اسلامی فانوسهایی هستند که می توانند در تاریکیها ما را به راه صحیح، هدایت و جامعه را زنده نگه دارند.

وی با اشاره به نمونه هایی از نهی ائمه اطهار(ع) و برخورد ایشان با پوششهایی که نماد غیرمسلمانان است، افزود: این ساده اندیشی است که امروز برخی افراد پوشش، گفتار یا رفتارشان را مطابق فرهنگ منحط غرب قرار می دهند و می گویند با یک یا دو مورد طوری نمی شود؛ در حالی که از نظر فقهی هم تشبه به کفار حرام و گناه است./930/201/ب2

ارسال نظرات