۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۴۵۶۴۰۹
مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد:

سخن از توسعه پایدار در دنیای امروز همراه با نگاه فرهنگی است

سید آبادی با بیان اینکه در دنیای امروز سخن از توسعه پایدار همراه با نگاه فرهنگی است، گفت: فرهنگ پایه و اساس توسعه و پیشرفت پایدار و مداوم شهرها است که باید در توسعه ملی و کشوری مد نظر جدی قرار گیرد.
توسعه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اصغر سیدآبادی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مطالعات فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی پایتخت کتاب ایران، اظهار داشت: در دنیای امروز سخن از توسعه پایدار همراه با نگاه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه پیش از این نگاه به مسأله توسعه، نگاهی اقتصادی توأم با رفاه بود،، اما با نگاه و بررسی های تاریخی مشاهده شد که شهرهای پایدار شهرهای فرهنگی بودند، گفت: بنابراین فرهنگ پایه و اساس توسعه و پیشرفت پایدار و مداوم شهرها است که باید در توسعه ملی و کشوری مدنظر جدی قرار گیرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مطالعات فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظام برنامه ریزی در کشور یک نگاه صدقه بگیر به مقوله فرهنگ دارد، در حالی که در دنیای امروز مشاهده می کنیم گردش مالی حوزه فرهنگ کمتر از حوزه های دیگر نیست، صنعت سرگرمی، اسباب بازی و گردشگری بسیار بیشتر از حوزه های تجاری و صنعتی دارای گردش مالی است.

وی با بیان اینکه کتاب در این حوزه شباهت به نفت خام دارد، گفت: گوهر فیلم، اسباب بازی و دیگر کالاهای فرهنگی تجاری بر پایه داستان، کتاب و ادبیات است، بنابراین کتاب محور کالاهای فرهنگی و تجاری و عامل شخصت ساز بسیاری از محصولات فرهنگی است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مطالعات فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: علت نامگذاری این طرح به پایتخت کتاب ایران برای آن است که کتاب همه گیر و در دسترس ترین کالای فرهنگی است و حامل همه میراث بشری است، توسعه کتابخوانی به معنای توسعه تمامی حوزه های علمی، تحقیقی و صنعتی است.

وی با بیان اینکه آمار مطالعه در کشور پایین است، گفت: برای گسترش کتابخوانی تجربه های شکست خورده و هزینه بر زیادی بدون موفقیت داشتیم، بیشتر این اتفاقات دولتی بود که در بین مردم گسترش پیدا نکرد و از طرفی به شکل نصیحت بوده تا همراهی و عمل باشد.

سیدآبادی راهکار مناسب را ترویج و تبلیغ جدای از رویکرد نصیحت گرایانه کتابخوانی دانست، تصریح کرد: اگر نصیحت شبیه کار زنبور بی عسل باشد اثری نخواهد داشت، بنابراین رویکرد نصیحت گرایانه باید به شکل عملگرایانه و فعال تغییر یابد و به شکل اقدام و عمل در آید.

وی با بیان اینکه چهار اتفاق در وزارت فرهنگ برای ترویج کتابخوانی شکل گرفت، ابراز داشت: طرح پایتخت کتاب ایران از جمله این طرحها است، ترویج کتابخوانی یک وظیفه شهری و داوری در رابطه یک شهر است، کل شهر باید در این طرح همراه باشند و نه تنها نهادهای عمومی باید پای کار آیند بلکه نهادهای خصوصی و غیر فرهنگی هم باید پای کار آیند../۸۵۴/203/ب2

ارسال نظرات