۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۴۵۷۲۷۵
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

مخفی بودن برخی از چیزها معلول لطف و حکمت الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: خداوند به اقتضای لطف و حکمتش بعضی از چیزها را مخفی کرده است و بعضی دیگر را آشکارا بیان می کند.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد شب گذشته در محفل حسینی که در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: هیچ گناهی نباید کوچک شمرده شود.

وی در ابتدا افزود: خداوند بعضی از چیزها را آشکارا بیان کرده است و بعضی از چیزهای دیگر را بر اساس اقتضای حکمتش مخفی کرده است، مثلاً در ایام هفته روز جمعه را روز معینی قرار داده است ولی شب قدر را در میان شبهای سال مخفی کرده است، در روایت حکمت مخفی بودن این شب عظیم این است که اگر کسی از زمان دقیق این شب با خبر بود، به عبادت کردن در این شب اکتفا می کرد و از شبهای دیگر غافل می شد، هر چند راجع به زمان این شب از اهل بیت(ع) سؤالات فراوانی شده است ولی بعد از هر بار سؤال، پاسخ شفافی دریافت نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: مثلاً روز قیامت یا روز ظهور حضر ولی عصر(عج) نیز جزء مسائلی هستند که فقط خداوند از زمان آن خبر دارد، در آیه پانزدهم سوره طه که می فرماید «اِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکَادُ أُخْفِیهَا لِتُجْزَى کُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى» به پنهان بودن روز قیامت اشاره شده است و در روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گو هستند نیز به پنهان بودن زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) اشاره شده است.   

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیه نوزدهم سوره نساء که می فرماید «...فَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا»، اظهار کرد: گاهی انسان برای به دست آوردن یک سری از مسائل تلاش بسیار زیادی می کند، در حالی که این جست و جوگری به نفع او نیست، باید درک کنیم اگر خداوند مسائلی را مخفی کرده است، از روی لطف است.

وی با بیان روایتی از امیرمؤمنان(ع)، گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی کرده است، اول ولیّش را در میان بندگان، دوم رضایتش را در میان اعمال خوب، سوم غضبش را در میان گناهان و چهارم استجابتش را در میان دعاها مخفی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به ادامه روایت، تشریح کرد: اگر ولیّ خداوند در میان بندگان مخفی است و کسی او را نمی شناسد، هرگز نمی توان به هیچ کدام از بندگان خداوند نگاه حقیرانه داشت، ولیّ خداوند بودن به زیبایی و مقام و ثروت ربطی ندارد، اویس قرنی که پیامبر(ص) توصیفات زیادی راجع به او دارند مصداق یک ولیّ پنهان است، او که در روایات گفته شده در ایام سال، شبی را به رکوع، شبی را به سجده و شبی را در قیام سپری می کرده است تا روز شهادتش در جنگ صفین کاملاً مخفیانه زندگی می کرد و کسی او را نمی شناخت.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه جایگاه اعمال فقط نزد خداوند معین شده است، افزود: مخفی بودن خشنودی خداوند در میان اعمال صالح نیز برای این است که ما دائماً در حال انجام عمل صالح باشیم، معلوم نیست خشنودی خداوند به کدام عمل تعلق می گیرد، گاهی یک عمل ساده و کوچک موجبات رضایت خداوند را فراهم می کند و گاهی یک عمل سخت و دشوار موجب کسب رضایت خداوند می شود، گاهی انسان با یک عمل ساده چنان رضایت خداوند را به دست می آوردند که خداوند به ملائکه می گوید، او را به خاطر این عملش بهشتی کردم و نمی گذارم در راه رسیدن به بهشت گامهایش بلرزد.

وی بیان کرد: سومین چیزی که اراده الهی بر آن تعلق گرفته است، مخفی بودن غضب خداوند در میان گناهان است، چه بسا افراد متدینی که گناه صغیره ای را کوچک می شمارند، ولی همین گناه صغیره موجب غضب خداوند می شود، معمولاً افرادی که دائماً در مساجد رفت و آمد می کنند به گناهان کبیره آلوده نمی شوند ولی با فکر اینکه گناهی صغیره است و به حساب نمی آید، مرتکب گناهان صغیره می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با توجه به فراز پایانی روایت امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، خداوند اجابتش را در میان دعاها مخفی کرده است، پس هیچ دعایی را کوچک نشمارید، ابراز کرد: ما از جانب اهل بیت(ع) به خواندن دعا در روزهای مختلف هفته و زمانهای مختلف روز توصیه شده ایم، این همه سفارش به خاطر این است که خداوند اجابتش را در میان دعاها مخفی کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با توجه به بخشی از دعایی که در تعقیبات نماز صبح وارد شده است، تشریح کرد: علاوه بر اینکه اصرار کردن اصرار کنندگان به درگاه الهی خداوند را خسته نمی کند، بلکه خداوند اصرار کردن اصرارکنندگان را دوست دارد، به خاطر همین در برخی از دعاها سفارش شده است که آن قدر یا ربّ یا ربّ بگوییم تا نفسمان قطع شود، ما باید از الطاف الهی کمال استفاده را ببریم./867/201/ب2

ارسال نظرات