۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۵۸۴۱۸

مجلس بزرگداشت شهید آیت الله قاضی طباطبایی برگزار می‌شود

همزمان با سالروز شهادت آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی ایران؛ مجلس بزرگداشتی در مسجد مقبره تبریز برگزار خواهد شد.
شهید آیت الله قاضی طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با دهم آبان مجلس بزرگداشت یاد و خاطره سی و هفتمین سالگرد شهادت نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی ایران، آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی در مسجد مقبره تبریز برگزار خواهد شد.

بنابر این گزارش، این مراسم از سوی نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی برگزار می شود، همچنین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان  از عموم مردم مؤمن، متدین و شهیدپرور تبریز برای شرکت در این مجلس بزرگداشت که از ساعت 10 صبح فردا دوشنبه در مسجد مقبره واقع در بازار کفاشان تبریز برگزار می شود، دعوت کرده است.

روز گذشته نیز کتاب (اثبات وجود امام علیه السلام در هرزمان ) نوشته آیت الله شهید سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی به همت بنیاد فرهنگی و خیریه نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز منتشر شد. این کتاب از سوی حجت الاسلام سیدابراهیم سیدعلوی از زبان عربی به فارسی ترجمه شده و مقدمه‌ای نیز از سوی این اندیشمند حوزوی به نگارش درآمده است.

گفتنی است، شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد و در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت. 

آیت‌الله قاضی طباطبایی در سال 1318 جهت ادامه تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد و درسال 1328 راهی نجف شد و در این دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فیض نمود. 

شهید قاضی طباطبایی در سال 1341، با شروع نهضت اسلامی، به علت فعالیت ضد رژیم، توسط مأموران دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهای بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعید شد. ولی پس از یک سال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و روشنگری و تبلیغ اسلام پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد. 

شهید قاضی طباطبایی نخستین شهید محراب در دهم آبان 1358 شمسی، مصادف باعید قربان، پس از نماز عید و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نایل ‌آمد.

گفتنی است، آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران سخنران مجلس بزرگداشت شهید آیت الله قاضی طباطبایی خواهد بود./935/203/ب3

 

ارسال نظرات