۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۴۵۹۷۵۳

حضور غرفه پژوهشکده حج و زیارت در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

نصر اصفهانی گفت: پژوهشکده حج و زیارت زیر مجموعه حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت هستند که مسؤولیت اصلی آن با حجت الاسلام و المسلیمین قاضی عسگر است.
نصر اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اباذر نصراصفهانی، مدیر اجرایی پژوهشنامه حج و زیارت در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به معرفی غرفه پژوهشکده حج و زیارت پرداخت و ابراز داشت: پژوهشکده حج و زیارت زیر مجموعه حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت هستند که مسؤولیت اصلی آن با حجت الاسلام و المسلیمین قاضی عسگر است.

وی ادامه داد: تاسیس پژوهشکده در سال 1370 بوده است که ابتدا به عنوان مرکز تحقیقات حج راه اندازی شده است و از سال 1389 پی گیری شد برای اینکه پژوهشکده مرکز تحقیقات تبدیل شود به پژوهشکده تحقیقات وزارت علوم، موافقت اولیه اش صورت گرفت.

نصر اصفهانی تصریح کرد: در  سال 1390 پنج گروه پژوهشی در پژوهشکده راه اندازی شد گروه های اخلاق، تاریخ، فقه، مطالعات اجتماعی و کلام این پنج گروه نیروهایی را جذب کردند و شروع به راه اندازی شد و ما  در سال حدودا بین 50، 60 اثر در این برخی سالها داشتیم تا هفتاد تا هشتاد تا اثر این بحث کتابهایمان که داریم.

مسؤول سایت و خدمات پژوهشی پژوهشکده ی حج و زیارت با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات حج نشریه میقات حج را در همان ابتدای سال 71 راه اندازی کرد، تصریح کرد: این نشریه در پاییز 95 نود و پنجمین شماره اش  منتشر شده است یعنی در طی 24 سال این نشریه نود و پنج تا شماره منتشر شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت اصلی نشریه برعهده آقای قاضی عسگر است و سردبیر در دوره فعلی آقای علیزاده موسوی هستند، افزود: ایشان در حال حاضر رئیس پژوهشکده حج و زیارت هستند در کنار نشریه میقات حج، مقاله هایی که در حوزه حج و حرمین شریفین و اماکن مرتبط با مکه و مدینه است در طی این 95 شماره داشته است.

مسئول سایت و خدمات پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: متن کامل مقالات میقات حج در سایت همین نشریه که آدرسش در همین شناسنامه است و در سایت پژهشکده حج و یارت موجود است وجود دارد، در کنار این نشریه، نشریه میقات الحج که به یک نوعی ورژن عربی میقات است داریم.

نصر اصفهانی افزود: آن برای خودش هیات تحریریه جداگانه دارد و مقالات در همان موضوعات حج و حرمین شرفین و اماکن مکه و مدینه به زبان عربی و برای عرب زبان ها منتشر می شود در حال حاضر 45 شماره این نشریه منتشر شده است و این نشریه به مدیر مسؤولی حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر و سر دبیری آقای علی زاده موسوی در حال حاضر منتشر می شود.

مسؤول سایت و خدمات پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت ابراز داشت: چون این دو نشریه روی حج و حرمین شریفین بود، ما در حوزه زیارت و اماکن زیارتی به ویژه عتبات عالیات احساس کمبود می کردیم، از این رو حدود 7 سال قبل نشریه فرهنگ زیارت راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: این نشریه در زمینه زیارت مفاهیم زیارت و ابعاد مختلف زیارت ائمه  و اماکن زیارتی ائمه از جمله عتبات عالیات و اماکن زیارتی که در سوریه است و کلا مقالاتی که در حوزه زیارت مثل پاسخ به شبهات زیارتی که از نا حیه وهابیت مطرح می شود در این مجله منتشر می شود.

نصر اصفهانی با بیان اینکه آخرین شماره این نشریه شماره 26 است، اظهار داشت:  ویژه نامه های این نشریه زده شده است از جمله ویژه نامه کاظمین و ویژه نامه سامرا زده شده است این هم نشریه زیارت مقالاتی که در میقات حج و زیارت چاپ می شد بیشتر جنبه مقالات علمی ترویجی و تبلیغی دارد.

مسؤول سایت و خدمات پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که لازم است نشریه ای داشته باشیم که مقالات علمی پژوهشی در حوزه حج و زیارت منتشر کند که مجوز پژوهش نامه حج و زیارت را گرفتیم، این نشریه اولین شماره اش در تابستان سال جاری منتشر شده است.

وی تصریح کرد: این نشریه شامل هفت مقاله است که ابعاد مختلف حج و زیارت در آن بررسی شده است، در این شماره درباره فاجعه منا مقاله هایی موجود است که از منظر فقهی حقوقی بررسی شده است که نقد و برخی از صحبت هایی وهابیت در این زمینه داشته اند نیز انجام شده است.

نصر اصفهانی با بیان اینکه این نشریه فعلا علمی تخصصی است، خاطرنشان کرد: این نشریه بعد از دو شماره علمی پژوهشی می شود  همچنین پذیرای مقالات علمی طلاب و دانشجویانی که در این حوزه فعالیت می کنند است این چهار تا نشریه نشریاتی هستند که پژوهشکده حج و زیارت منتشر می کند.

مسؤول سایت و خدمات پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت در پایان گفت: غرفه را در گام اولیه با عنوان پژوهش نامه حج و زیارت گرفتیم اینجا ولی بعد به سبب مشکلاتی که شد نتوانستیم اسم غرفه را تغییر دهیم اما در اصل غرفه پژوهشکده حج و زیارت است، این غرفه در بخش دین و اندیشه نمایشگاه قرار گرفته است که شماره غرفه 298 است./875/202/ب3

 

ارسال نظرات