۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۴۶۰۲۵۷
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

چند صدایی در حوزه بهداشت سبب پایین آمدن شاخص های سلامت است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس به دنبال این هستیم که شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت منتقل شود تا یک نفر پاسخگو باشد چرا که در گذشته با یک سوم سهم وزارت بهداشت را اداره می کردیم و شاخصهای سلامت بالاتر بود و امروز سه برابر پول می دهیم و در عین حال شاخص های سلامت کم است.
قاضی زاده هاشمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب 17 آبان در نشست دیده بان در دانشکده علوم پزشکی مشهد درباره سیاستهای جمعیتی وزارت بهداشت در شرایط حاضر گفت: دو سال قبل بازبینی دستورالعملها در حوزه بهداشت انجام شد و گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

وی با بیان اینکه اصلاح بخشنامه ها درباره این موضوع صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر در این حوزه تخلفی صورت بگیرد و گزارش شود، ما وارد قانونگذاری می شویم و این تخلفها قابل پیگیری است.

قاضی زاده درادامه به تشریح و چگونگی فرآیند اجرایی شدن طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: سیاستهای ابلاغی بخش سلامت بند 7، سیاستهای اجرایی با وزارت بهداشت است و این وزارتخانه وظیفه تصدی گری دارد.

وی با بیان اینکه برخی از این سیاستها به صورت مستقیم بر عهده وزارت بهداشت است، تصریح کرد: برخی دیگر با پیشنهاد وزارت بهداشت انجام می شود و در طرح  تحول سلامت سه قاعده مطرح است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تحول سلامت تماما از سوی وزارت بهداشت انجام نشد، تصریح کرد: سایر سازمانها هم در اجرای این طرح بودند و زمانی که بیمه سلامت شروع شد این طرح با توجه به رایگان بودن روی بیمه های خویش فرما و تأمین اجتماعی اثر گذاشت.

کمک به پولدار شدن شرکتهای دارویی و تجهیزاتی در طرح تحول سلامت

وی درادامه افزود: طرح تحول سلامت با دو اشکال مواجهه شد یکی اینکه بیمه ها و دولت با این طرح با بی مهری برخورد کردند و از طرفی با افزایش سطح خدمات، در این طرح به پولدار شدن شرکتهای دارویی و تجهیزاتی کمک شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در مجلس به دنبال این هستیم که شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت منتقل شود تا یک نفر پاسخگو باشد چرا که در گذشته با یک سوم سهم وزارت بهداشت را اداره می کردیم و شاخصهای سلامت بالاتر بود و امروز سه برابر پول می دهیم و در عین حال شاخص های سلامت کم است.

وی درباره نواقص طرح پزشک خانواده هم گفت: پزشک خانواده یک سیاست کلی است که در حال حاضر به جز دو استان در دیگر استانها اجرایی نشده است و همین دو استان هم پشیمان هستند چرا که تأمین اجتماعی با اجرای طرح پزشک خانواده مخالفت کرد و گفت که می خواهد پزشک امین را اجرا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ترا ریخته ها افزود: تراریخته موضوع ثابت شده علمی نیستند و درعین حال طرفداران و مخالفان محکمی دارد.

وی با بیان اینکه استفاده از تراریخته های داخلی حائز اهمیت است، تصریح کرد: در حال حاضر پرسشی که وجود دارد اینست که ما تراریخته تولید خودمان را استفاده کنیم یا ترا ریخته های کشورهای خارجی.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید غذای مردم را تأمین کنیم، افزود: در عین حال باید محصولات ارگانیک به دست مردم بدهیم و باید نگران تراریخته های وارداتی باشیم چرا که نمی دانیم روش کار آنها به چه صورت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تولید محصولات ترا ریخته، اقتصادی تر است و ما زمانی می توانیم ترا ریخته را کنار بگذاریم که محصولات ارگانیک در حد گسترده تولید شود./201/934/ب1

ارسال نظرات