۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۴۶۴۷۱۳
نائب رییس مجلس:

وقف، شکاف طبقاتی جامعه را کاهش می دهد

پزشکیان با تأکید بر این‌که قوه قضائیه باید با متخلفان در زمینه اموال موقوفه برخورد قاطع داشته باشد، گفت: اگر فرهنگ وقف در جامعه احیا شود، شکاف طبقاتی جامعه کاهش می یابد.
مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان، نائب رییس و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به نقش وقف در کاهش فاصله طبقاتی گفت: زمانی که انسان از این دنیا رخت بر می‌بندد، تنها راه ادامه مسیر خیرات و ثواب برای او وقف است.

وی تصریح کرد: انسان‌ها براساس عمل خیر وقف خود، جاودانه باقی می‌مانند و وقف فرصتی برای اینها فراهم می‌کند که نام و یادشان محفوظ باقی بماند. بنابراین، وقف فرصتی معنوی برای جاودانه ماندن انسان به شمار می‌آید، از این رو لازم است؛ انسان از این فرصت معنوی نهایت استفاده را بکند.

پزشکیان در ادامه با اشاره به این‌ک، متولیان امر وقف، باید آثار معنوی و برکات آن را برای مردم تبیین کنند، گفت: وقف تنها متعلق به انسان‌های بسیار ثروتمند نیست، بلکه هر فردی، حتی با مال اندک خود، می‌تواند وقف کند.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای مختلف ترویج فرهنگ وقف در جامعه ادامه داد: حتی می‌توان به صورت دسته جمعی نیز وقف کرد و به عبارتی افراد با مشارکت یکدیگر برای جاودانه ماندن می‌توانند وقف کنند.

نماینده تبریز در مجلس به وقف در ساخت کتابخانه، مدارس و راه‌ها و پل‌ها اشاره کرد و گفت: امروز نیاز بسیاری در عرصه آموزشی و پژوهشی برای وقف داریم و باید واقفان را به سمت، ساخت مراکز پژوهشی ترغیب کرد.

وی افزود: وقف روش و سنت بسیار با ارزش و تاثیرگذری است و نباید به هیچ وجه، وقف از مسیر اهداف واقف، تحریف شود؛ مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه باید طوری برنامه ریزی و مدیریت کنند که هیچ کس، چه ارگان‌های دولتی و غیردولتی نتوانند کاربری وقف را تغییر دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اطلاع رسانی و تبلیغ در زمینه وقف، باید افزایش یابد، مسؤولان آن، ضمن برطرف کردن کاستی‌ها به این امر نیز توجه کنند.

پزشکیان با بیان اینکه، وقف نوعی پوشش فقرا و نیازمندان به شمار می‌آید، تصریح کرد: وقف، شکاف طبقاتی را کاهش داده و تقسیم ثروت در جامعه ایجاد می‌کند.

نائب رییس مجلس افزود: از مسؤولان و دست اندرکاران سازمان اوقاف و امور خیریه تقاضا داریم، همانطور که در شرع مقدس به وقف تاکید دارد، عمل کرده و اجازه ندهند هیچ کسی اموال موقوفه را از مسیر مدنظر واقف منحرف کند.

وی همچنین با اشاره به این‌که، مجلس نیز ضمن تصویب قوانین مورد نیاز سازمان اوقاف و امور خیریه باید، نظارت خود را در این راستا تقویت کند، افزود: قوه قضائیه نیز باید با متخلفان، در زمینه اموال موقوفه برخورد قاطع داشته باشد./302/935/ب1

ارسال نظرات