۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۴۶۴۷۵۶
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

ترویج اسلام رحمانی انکار عدل و غضب الهی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به ترویج اسلام رحمانی از سوی برخی روشنفکران و غربگرایان معمم و غیرمعمم، گفت: چنین افرادی که غضب الهی نسبت به گنهکاران را انکار می کنند در اصل منکران عدل الهی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 86 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻭﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻭﺩﻯ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻴﺪ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺣﺴﺎﺑﺮﺱ ﺍﺳﺖ».

وی افزود: تحیت به معنای احترام عام یعنی سلام و درود است که اصل ماده آن از حی به معنای زنده گرفته شده است و خدای متعال به پاسخ نیکوتر در مقابل تحیت دیگران فرمان می دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در دین اسلام سلام دادن به دیگران نشانه عطوفت انسانی بین مسلمین است که از خدای متعال برای یکدیگر سلامتی طلب می کنند و کسی که برای دیگران سلامتی طلب می کند خود نیز به او آسیب نمی زند.

وی ادامه داد: ترویج خشونت و قتل و ترور در بین مسلمانان خلاف حقیقت دین است که سلم و سازش دعوت می کند، سلام بر اساس روایات70 پاداش دارد که یک پاداش آن به سلام دهنده و 69 پاداش به جواب دهنده می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به وجوب پاسخ سلام دیگران در نماز، افزود: این حکم نشان از اهمیت دین به سلام و تحیت گفتن به دیگران و دادن پاسخ آن است که بر افراد واجب شده و بر رد بهتر آن تاکید شده است.

وی هر نوع احترام و نیکی را تحیتی عنوان کرد که باید بهتر از آن جواب داده شود و ابراز کرد: اگر مسلمانان تنها به این آیه عمل کنند چهره جامعه عوض می شود و البته همه دستورات دین اسلام اینگونه است.

امام جمعه ارومیه در ادامه شرح آیه فوق، گفت: خدای متعال حتی ریزترین مسائل را مورد حسابرسی قرار می دهد.

وی با اشاره به آیه 87 سوره نسا، افزود: در این آیه خدای متعال می فرماید:《ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻯ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺷﻜﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﮔﺮﺩ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻛﻴﺴﺖ؟》

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اشراف خدای متعال بر هر امری که در آیات قبل به آن پرداخته است، خاطرنشان کرد: نظر مشهور جمع همه انسانها در محلی برای برپایی قیامت است تا هر وقت عمر دنیا به سر آمده و لحظه قیامت رخ داد همه را محشور کند.

وی به نبود دلیل برای رد قیامت اشاره و اضافه کرد: تمامی منکران حق بدون هیچ دلیلی و از روی بی منطقی به رد وجود خدای متعال زده اند و تنها عمل آنان ایجاد اشکال و شبهه است نه دلیل ثابت شده.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: پس از قبول وجود خدای متعال و ناتوانی از رد وجود او، انکار قیامت نیز فعلی بی منطق و تنها از سر شک و شبهه است.

وی تصریح کرد: کسی که وجود خدا و عدل و حکمت او را می پذیرد باید واقع شدن یوم الحساب را بدون هیچ شکی بپذیرد، چرا که نبود قیامت عدل الهی را زیر سوال می برد که بین ظالم و مظلوم فرقی نمی ماند.

امام جمعه ارومیه با اشاره به واقعه عاشورا، ادامه داد: اگر قیامت نباشد عدل و رحمت الهی زیر سوال می رود که بندگان خوب و خالص او در جهان در رنج و سختی باشند و در مقابل دشمنان او در عیش و نوش عمر بگذرانند.

وی گفت: سخن خدا رد خور ندارد و وقتی از وقوع قیامت و حسابرسی به اعمال خبر می دهد به قطع و یقین این حادثه رخ می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با اشاره به ترویج اسلام رحمانی از سوی برخی روشنفکران و غربگرایان معمم و غیر معمم، افزود: چنین افرادی که غضب الهی نسبت به گنهکاران را انکار می کنند در اصل منکران عدل الهی هستند.

وی ادامه داد: در همین دنیا هم اگر مجرم از سوی قانون و مجریان آن مجازات نشود و قاضی صرفا به تایید وقوع جرم بسنده کرده و حکم به مجازات مجرم ندهد برای مردم پذیرفتنی نیست و عدالت قاضی به زیر سوال می رود، پس صدور حکم و مجازات مجرمان در روز قیامت از سوی خدای متعال اولی تر و پذیرفتنی تر است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به آیه88 سوره مورد شرح، افزود: در این آیه به منافقانی اشاره می شود که چند بار اظهار اسلام کرده و از دین برمی گشتند، جمعی از مسلمانان در مورد منافق نامیدن آنان به شک و تردید افتاده و مورد خطاب الهی قرار گرفتند که فرمود: «ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ؟ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﻯ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻧﮕﻮﻧﺴﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺁﻳﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺭﺍﻫﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﻰ ﻳﺎﻓﺖ»./936/202/ب2

ارسال نظرات