۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۶۴۹۵۶
مدیر کل اوقاف مازندران:

وقف سفارش عملی اسلام برای کاهش فقر و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه است

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با اشاره به جایگاه ارزشمند وقف در نزد اسلام، گفت: وقف سفارش عملی اسلام برای کاهش فقر و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران امروز در دیدار اعضای ستاد وقف استان با استاندار با اشاره به جایگاه ارزشمند وقف در نزد اسلام، گفت: وقف سفارش عملی  اسلام برای کاهش فقر و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان این که وقف در نگاه پیامبران و ائمه اطهار(ع) از یک ارزش و قرب بالایی برخوردار است، افزود: در طول تاریخ همواره علما و بزرگان دینی بر ضرورت حفظ و حراست از این سنت دینی تأکید کرده اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مقام معظم رهبری همواره بر حفظ و حراست از موقوفات تأکید داشته و دارند، خاطرنشان کرد: امروز یکی از مهم ترین وظیفه سازمان شناسایی و احیاء موقوفات است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی موقوفات از سوی حکومت وقت به چپاول رفته بود، تصریح کرد: اما پیروزی انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام خمینی(ره) موجب خروج موقوفات از غربت و محرومیت شد.

مدیر کل اوقاف مازندران از ثبت 80 موقوفه جدید امسال در مناطق مختلف استان خبر داد و با بیان این که ارزش ریالی این موقوفات 50 میلیارد ریال است، ادامه داد: به منظور ترویج این سنت حسنه دینی نیازمند بهره گیری از همه ظرفیت های تبلیغی هستیم تا شاهد رشد روز افزون این سنت ارزشمند باشیم.

حجت الاسلام علیزاده به اجرای طرح مودت در مازندران اشاره کرد و با بیان این که با اجرای این طرح 15 میلیارد ریال به امامزادگان و بقاع متبرکه کمک شد، تصریح کرد: تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی نیازمند سرمایه گذاری مناسب فرهنگی در این اماکن ارزشمند است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازدران با اشاره به وجود هزاران امامزاده و بقاع متبرکه در مناطق مختلف مازندران، گفت: استان از لحاظ تعداد امامزادگان واجب التعظیم از جمله استان های برتر کشور محسوب می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به سبق تشیع مازندران در طول تاریخ تصریح کرد: مردم این دیار جزء نخستین مناطقی هستند که حکومت شیعی را پذیرفتند و حضور گسترده امامزادگان و نوادگان اهل بیت(ع) در این مناطق گویای همین مسأله است.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که خوشبختانه امروز یک عزم جدی برای احیاء فرهنگ وقف در جامعه وجود دارد، گفت: به حتم این وحدت و همدلی موجود در میان همه بخش های جامعه موجب رشد و گسترش روز افزون این سنت حسنه دینی می شود.

وی رسالت روحانیت و ائمه جمعه در ترویج سنت حسنه وقف را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: روحانیت و مبلغان دینی تنها قشری هستند که همکاری و همراهی آنها با مجموعه اوقاف می تواند در جهت احیاء و گسترش فرهنگ وقف بسیار اثرگذار باشد.

ربیع فلاح جلودار، استاندار مازندران نیز این در این جلسه از وقف به عنوان محور اعتقادات دینی مردم کشورمان یاد کرد و گفت: این سنت حسنه دینی از دیرباز مورد توجه بزرگان دینی و گذشتگان ما بوده است.

نماینده عالی دولت در مازندران در ادامه افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به گسترش اين حوزه توجه جدي صورت گرفت و واقفان خير انديش با وقف اموال خود به ترويج اين فرهنگ و سنت نيكو كمك كردند.

استاندار مازندران با اشاره به اين كه وقف يك خواسته قلبي است كه بخاطر پيوندش با اعتقادات مذهبي، در دين مبين اسلام داراي ارزش و اعتباري والا است، تصریح کرد: فعاليت اوقاف در حوزه هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي، آموزشي و دینی بسيار گسترده است و همه فعاليت هايي كه جامعه انساني با آن مرتبط است، در آن وجود دارد.

فلاح با اشاره به اين كه توسعه و ترويج فرهنگ وقف از مسائل ضروری در جامعه دینی است افزود: رسانه ها و رسانه ملي مي توانند در اين راستا بسيار مؤثر عمل كنند تا سنت حسنه وقف در فرهنگ عمومي جامعه نهادينه شود.

وي بر توجه بيشتر اوقاف به فعاليت هاي علمي، تحقيقاتي و كاربردي كه موجب سرعت بخشيدن به فعاليت ها در اين حوزه مي شود تاكيد كرد و بيان داشت: زمنيه براي تحقق رهنمودها و دغدغه های مقام معظم رهبري در حوزه اقتصاد مقاومتي در اوقاف بسيار فراهم است و در اين خصوص بايد اداره كل اوقاف و امور خيريه يك برنامه كلان داشته باشد.

استاندار مازندران با اشاره به اين كه بهره وري و استفاده اقتصادي در عرصه هاي در اختيار اوقاف بايد در بالاترين سطح باشد، چرا كه ضرورت سياست هاي اقتصاد مقاومتي، توجه به آينده و برنامه هاي آينده نگرانه است، خاطر نشان كرد: سياست هاي اقتصاد مقاومتي با فعاليت هاي اوقاف بسيار سنخيت دارد و مقام معظم رهبري به عوايد بالا و بهره وري در فعاليت هاي اوقاف اشاره و تاكيد داشتند.

وی با اشاره به اين كه اوقاف در حوزه هاي اقتصادي و فرهنگي مي تواند موجبات شكوفايي و بالندگي را فراهم كند، تصريح كرد: اوقاف در فعاليت هاي اقتصادي، زمينه مشاركت بخش خصوصي را فراهم نمايد.

استاندارمازندران، دهه وقف را فرصتي براي تجليل از واقفين و ترويج اين سنت حسنه برشمرد و ياد آور شد: ستاد دهه وقف بايد فراگير تر در سراسر استان عمل كند و زمينه نقش آفريني خيرين را به نحو مطلوب در اين راستا فراهم كند.

نماينده عالي دولت در مازندران با اشاره به تاكيدات رهبري معظم انقلاب بر برخورد امانت دارانه با اوقاف و املاك موقوفه، گفت: بر امور اوقاف بايد نظارت صحيح و كامل صورت گيرد و خطا در اين تشكيلات قابل بخشش نيست.

استاندار مازندران با تاكيد بر اين كه روند انجام كار اداري در اوقاف در راستاي توسعه سنت وقف و گسترش موقوفات سرعت داده شود، ادامه داد: نبايد استعلامات و بوروكراسي غير ضروري، مانع گسترش وقف شود و در دهه وقف استان بايد سراسر عطر و بوي وقف به خود بگيرد./1317/202/ب3

ارسال نظرات