راهکارهای لندن و نیویورک برای مهار آلودگی هوا
به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، در ادامه سلسله نشستهای«بررسی راهکارهای جهانی مدیریت آلودگی هوا» که چندی است با حضور جمعی از کارشناسان، اساتید دانشگاهی و اصحاب رسانه در دبیرخانه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار میشود، امروز دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی وضعیت لندن و نیویورک بهعنوان دو کلانشهر جهانی درزمینه آلودگی هوا را موردبررسی قرار داد.
بر اساس این گزارش، در نشست قبلی برنامههای شهر مکزیکوسیتی برای مهار آلودگی هوا موردبررسی قرار گرفت، که اهم آنها توسعه حملونقل عمومی با تأکید بر مترو، ایجاد سامانه گسترده BRT، ترویج دوچرخهسواری، کاهش زمان آزمودن آلایندگی خودروها، نوسازی تاکسیها و خروج کارخانههای آلاینده از شهر است.
طباطبایی در این نشست با اشاره به عملکرد شهر لندن در حوزه مهار آلودگی هوا گفت: این شهر با جمعیت 8 میلیون و 674 هزارنفری یکی از نقاط پرجمعیت اروپایی بهحساب میآید و با توجه به صنعتی بودن این شهر، از نیمههای قرن بیستم مهار آلودگیهای زیستمحیطی در این شهر در اولویت قرار گرفت بهگونهای که در سال 1956 لایحه هوای پاک در پارلمان این کشور تصویب شد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه بر اساس قانون لایحه هوای پاک سوزاندن زغالسنگ در منازل محدود شد، اظهار داشت: برای تحقق این لایحه کارخانههای صنعتی از درون شهر لندن به بیرون منتقل شدند.
وی با تأکید بر اینکه در قوانین جدید افرادی که قصد دارند با خودروی شخصی به مناطق مرکزی لندن وارد شوند باید عوارض پرداخت کنند،گفت: این عوارض به حدی سنگین است که اغلب شهروندان لندن را مایل به استفاده از حملونقل عمومی کرده است؛ ضمن آنکه این شهر تحت نظارت برنامههای اتحادیه اروپایی مقررات بسیار سختی درزمینه تولید خودرو با سوخت پاک اعمال میکند و تعویض وسایل نقلیه با آلایندگی بالا را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیر مسؤول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در ادامه این نشست به وضعیت نیویورک اشاره کرد و گفت: داستان مرگ چند ده نفر در مه دود سال 1963 در این شهر که بر اثر وارونگی هوا پدید آمده بود سبب شد تا کنگره آمریکا لایحه هوای پارک را به تصویب برساند که درنهایت این قانون به تأسیس سازمان حفاظت از محیطزیست آمریکا (EPA) منتج شد.
وی افزود: بر اساس قوانین آمریکا هیچ رانندهای حق ندارد در نزدیکی مدارس خودروی خود را بیش از یک دقیقه بدون حرکت روشن نگاه دارد و در صورت نقض این قانون مجبور به پرداخت 350 دلار جریمه خواهد شد.
نایبرییس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تأکید بر اینکه از سال 2005 خودروهای دیزلی مجبور شدند از سوخت جدید با گوگرد اندک استفاده کنند که اغلب خودروهای مدارس را نیز شامل میشد، بیان داشت: با تسهیل حملونقل عمومی در سالهای گذشته میل به خرید اتومبیل شخصی در میان ساکنان نیویورک نسبت به سال 2007 نزدیک به 23درصد کاهش نشان میدهد و دیاکسید گوگرد تولیدی خودروها نیز نسبت به سال 2008 بیش از 69 درصد کاهش پیداکرده است.
طباطبایی با تأکید بر اینکه امروز نیویورک بزرگترین ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی آمریکا را به خود اختصاص داده است، گفت: تاکسیهای هیبریدی نیز به بخشی از بدنه حملونقل عمومی این شهر تبدیلشده بهگونهای که بیش از 2 هزار تاکسی هیبریدی امروز در این شهر مشغول به فعالیت هستند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بابیان اینکه تاریخ نشان داده است آلودگی هوا میتواند تبدیل به یک بحران جدی برای سلامت بشر شود، اظهار داشت: حادثه دره میوز در بلژیک، دونورا پنسیلوانیا و از همه مهمتر فاجعه دسامبر سال 1952 در لندن که در عرض یک هفته چند صد نفر کشته شدن نشان میدهد اگر امروز به دنبال رفع آلودگی هوا نباشیم درنهایت امر در اشتباهات خودمان غرق خواهیم شد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه قانونگذاریهای زیستمحیطی در ایران نوپا و اغلب ناکارآمد است، ابراز داشت: این امیدواری وجود دارد که در لایحه هوای پاک این نقایص برطرف شود و بهگونهای جامعومانعی مسأله آلودگی هوا با تمامی عللش موردبررسی قرار گیرد.
گفتنی است، انجمن اقتصادشهری ایران دارای رتبه اول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است./841/101/ب3