۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۴۶۷۱۸۲

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

سامانه جامع موقوفات از اقدامات خوب سازمان اوقاف، ضرورت گفتمان سازی وقف درخانواده ها، ضرورت تلاش همه دستگاه ها برای ترویج فرهنگ وقف، بخشی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه آیت الله سید محمدرضا میبدی، مدیر حوزه علمیه رضوی گرگان، در دیدار با کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان  گفت: کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه نباید بگذارند موقوفات از بین برود.

وی افزود: برخی از موقوفات در حال تخریب هستند و اوقاف از آنان اطلاعی ندارد و باید کارمندان در بین مردم حضور پیدا کنند و از این طریق بتوانند موقوفات را شناسایی کنند تا به نیت واقف عمل شود.

آیت الله میبدی با اشاره به اهمیت موقوفه، اظهارداشت: مسئولیت اداره موقوفات مسئولیت خطیر و سنگینی است که باید در این زمینه توجهات لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه من خود متولی چند موقوفه هستم تمامی هزینه ها در راستای نیت واقف هزینه می شود.

 آیت الله میبدی در خاتمه اذعان داشت : سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه ناظری است که  از اقدامات بسیار خوب سازمان اوقاف می باشد و به اجرای امینانه نیات واقفین کمک زیادی می کند.

ضرورت گفتمان سازی وقف درخانواده ها

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد در نشست «وقف و خانواده» که از سوی موسسه خدمات مشاور‌ه‌ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی و به منظور بررسی نقش خانواده در توسعه سنت وقف در مرکز آستان مهر برگزار شد، اظهار داشت: ائمه معصومین(ع) که الگوهای عملی در مسیر تکامل بشر هستند، در عمل به این موضوع پیش قدم بودند و اموال زیادی را برای مصارف مختلف وقف می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه وقف، سابقه طولانی در فرهنگ ملل و تمدن‌های تاریخ بشری دارد، افزود: در دوره پهلوی بسیاری از موقوفات تخریب شد یا وقفیت خود را از دست داد، اما همه مسائل و موضوعات مربوط به وقف منفی و مأیوس‏ کننده نبود و در این دوره وقف پیشرفت‌هایی هم داشت.

گنابادی نژاد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تمهیدات دین اسلام در راستای دوراندیشی و تأمین آینده مسلمین و فرزندان ایشان، «پایه ریزی سنت حسنه وقف» است، گفت: گسترش فرهنگ وقف مبنای سبک زندگی اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه مسئله وقف در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را متحمل شده افزود: امروز ما باید با اهتمام ورزیدن به احیای فرهنگ وقف در خانواده زمینه عمل به سیره ائمه اطهار(ع) را در محیط خانه فراهم سازیم.

گنابادی نژاد با بیان اینکه علمای دین در دوره‌های مختلف با درایت و هوشمندی سرمایه‌های پایداری از طریق وقف برای استمرار فعالیت‌های دینی ایجاد کرده‌اند، گفت: امروز وقف در ارکان و لایحه های اجتماعی جای خودش را پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اهمیت وقف اولادی و ضرورت احیای آن در خانواده، تصریح کرد: وقف اولادی در زمان اهل بیت(ع) موجب تقویت جریان امامت بود ما نیز باید به این مسئله توجه داشته باشیم که خانواده‌هایی را که فرزندانشان می‌توانند وجوه موقوفه  را در مسیر درست و احیای سیره اهل بیت(ع) هزینه کنند، تشویق به وقف اولادی اموال کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: تبیین نقش گفتمان سازی جریان در ایجاد موقوفات برای تشویق و تحکیم خانواده از جمله وظایف فعالان فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی می تواند با بهره گیری از تجربیات و ظرفیت های نخبگان فرهنگی در راستای تبیین ،تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف گام های بلندی بردارد، افزود: بهره مندی از پشتوانه وقف برای ازدواج، تربیت فرزندان و تقویت بنیان خانواده نیاز جامعه امروزی است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی برترین مرکز توسعه فرهنگ وقف و نذر است، گفت: احیای فرهنگ وقف در خانواده  چیزی جز بازگشت به فرهنگ اهل بیت(ع) نیست.

ضرورت تلاش همه دستگاه ها برای ترویج فرهنگ وقف

سید فرید موسوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، وی معتقد است وقف به تبلیغ واطلاع رسانی بیشتری نیاز دارد.

اين نماينده مجلس  در گفت وگویی با اشاره به ضعف موجود در زمينه تبليغات در امور وقفي مي گويد:"متاسفانه اطلاعات جامعه در باره وقف وموقوفات کم است ،این در حالی است  كه وقف جنبه هاي بسياري دارد.

موسوي مي افزايد:"درحالي كه بسياري فكر مي كنند وقف تنها تعلق به افراد پولدار جامعه دارد ، اما بايد گفت كه افرادي كه توانايي در زمينه تهيه پوشاك،‌ كمك به ایتام، پرورشگاه، دانشجویان، اطفال بی بضاعت، كمك نقدی به افراد، لوازم تحصیل دانش آموزان بی بضاعت،‌ اعطای جوایز و وام ، ورزش در مدارس، هزینه ی نفت و تعمیر حمام، احداث ساختمان برای افراد بی بضاعت، جهیزیه ی عروس، ازدواج، بیماران سرطانی و... را دارند نيز مي توانند واقف باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اشاره به نقش مهم تبليغات در اين زمينه مي گويد:"درحالي كه يك شركت مواد غذايي حاضر است براي شناساندن توليداتش كلي تبليغ كند، اما اين موضوع در خصوص امور وقفي  ومعرفی نقش واهمیت فرهنگ وقف در جامعه اتفاق نيفتاده است که نیازمند مشارکت همه دستگاه هاست.

 570 متر زمین به ارزش یک میلیارد و 140 میلیون ریال در ساری وقف شد

حجت الاسلام ابراهیم حیدری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری، اظهار کرد: یک وقف جدید توسط واقف خیراندیش خانم مهدوی فر در شهرستان ساری ثبت شد.

 وی با بیان اینکه مساحت این زمین 570 متر مربع می باشد، افزود: ارزش این موقوفه یک میلیارد و 140 میلیون ریال می باشد.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری بیان کرد: این زمین برای ساخت مسجد روستای گرجی پل وقف گردیده است.

 معاینه رایگان زائران امامزادگان مبارکه

علی مبشری اظهار داشت: با هماهنگی های به عمل امده بین اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مبارکه با هلال احمر ایستگاه های سلامتی در جوار حرم مطهر امامزادگان حلیمه خاتون(س) و عزالدین محمد(ع) شهرستان مبارکه ایجاد شده که در این ایستگاه ها زائران به صورت رایگان معاینه می شوند.

وی در ادامه افزود: این ایستگاه های سلامت با حضور پزشکان متخصص و عمومی و با همکاری اداره هلال احمر شهرستان در جوار حرم مطهر امامزادگان حلیمه خاتون (س) شهر کرکوند عزالدين محمد(ع) شهر مبارکه و شاه سلیمان (ع) شهر دیزیچه برپا شده است.

مسئول نمایندگی اوقافو امور خیریه شهرستان مبارکه ادامه داد: در این ایستگاه ها که از روز یکشنبه 21 آذر ماه زائران به مدت سه روز در جوار این امامزادگان عظیم الشان برپا شده اند به صورت رایگان افراد پذیرش و معاینه می شوند./1325/303/ب3

 

ارسال نظرات