۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۴۶۹۳۴۱
آیت الله مهدوی:

انسانهای عادی در لحظه مرگ به یقین کامل می رسند

نماینده مردم اصفهان در تفسیر آیه صدم سوره حجر گفت: انسان تا زمانیکه در حیات به سر می برد نمی تواند به یقین صد در صد برسد ولی این یقین در لحظه ورود به عالم آخرت برایش حاصل می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از اتمام درس خارج فقه و اصول خود در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: رسیدن به یقین نفس ملامت گر انسان را فعال می کند.

وی در ادامه تفسیر سوره حجر به آخرین آیه رسید و افزود: طبق ترجمه تحت الفظی آیه صدم سوره حجر که می فرماید«وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ»، عبادت خداوند سبب کسب یقین از سوی انسان می شود.

آیت الله مهدوی با توجه به تفاسیری که بزرگان دین از این آیه داشته اند، تشریح کرد: احتساب بزرگان دین از واژه یقین در این آیه، واژه موت است، یعنی حصول یقین صد در صد تا زمان فرا رسیدن مرگ برای انسان مقدور نیست، البته در این مسأله امامان معصوم(ع) مستثنی هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به آیات چهلم تا چهل و هفتم سوره مدثر که می فرماید«فِی جَنَّاتٍ یَتَسَاءَلُونَ  عَنِ الْمُجْرِمِینَ  مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ  قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ  وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ حَتَّى أَتَانَا الْیَقِینُ »، تبیین کرد: یقین در این آیه از قرآن نیز به معنای موت وارد شده است و اهل دوزخ درک ناقص خود از عالم هستی را به سبب دور بودن از یقین معرفی می کنند.

امام جمعه موقت اصفهان با توجه به آیات ابتدایی سوره قیامت که می فرماید«لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ  وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» تشریح کرد: نفس ملامت گر افراد در روز قیامت به شدت فعال می شود و حتی بزرگان دین و مؤمنان واقعی را در راستای کسب ثواب بیشتر نیز ملامت می کند و این ملامت گری به سبب حصول یقین برای افراد است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با انتقاد از برخی از سوفیان که با تفسیر اشتباه از این آیه پایانی سوه حجر نماز خود را نمی خوانند، تشریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) که صوفیان از مقتدا بودن ایشان برای خودشان دم می زنند، بعد از رسیدن به یقین هرگز نماز را ترک نکرده اند و تأویل این آیه عبودیت تا زمان فرا رسیدن مرگ است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه حدوث ایمان در وجود اشخاص با تفکر و استدلال حاصل می شود و برای رسیدن به درجات بالای ایمان که یقین نام دارد باید بندگی کنیم، اظهار کرد: انسان به واسطه تفکر روی استدلالهای عقلی حدودی از ایمان را کسب می کند ولی برای رسیدن به درجات بالای ایمان نیازمند عبودیت و بندگی خداوند است، توسل به اهل بیت(ع) به عنوان ارکان توحید یکی از راه های رسیدن به یقین است.

وی با بیان اینکه یقین حصولی است و نمی تواند تحصیلی باشد، تشریح کرد: انسان به واسطه بندگی بستر وجودش را برای ظهور یقین آماده می کند و به دلیل اینکه یقین نور است، هرگز نمی تواند در وجود انسان گناهکار بروز و ظهور پیدا کند./867/202/ب3

  

 

ارسال نظرات