۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۴۷۰۶۵۹
آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

نفاق اعتقادی و نفاق عملی

رییس حوزه علمیه اصفهان با تقسیم کردن نفاق به دو دسته نفاق اعتقادی و نفاق عملی، گفت: منافق اعتقادی، در دلش هیچ گونه اعتقادی به خداوند ندارد ولی منافق عملی با وجود اعتقاد به خداوند، به دنبال کسب رضایت مردم است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: ریاکاری نشانه نفاق است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره افزود: در روزهای گذشته گفتیم تعداد آیاتی که در مذمت منافقان بیان شده است، به مراتب بیشتر از تعداد آیاتی استکه در مذمت کفار و فاسقان بیان شده است و این تعدد آیات نشانه خطرناک تر بودن منافق نسبت به کافر است.

حضرت آیت الله مظاهری با تقسیم کردن نفاق به اقسامی توضیح داد: منافق اعتقادی و منافق عملی، دو دسته از منافقان هستند که امروز قصد صحبت کردن راجع به آنها را داریم.

رییس حوزه علمیه اصفهان در تشریح شخصیت منافق اعتقادی، اظهار کرد: کسانی که اعتقادی به اصول اسلام ندارند ولی به سبب جلب منفعت، تظاهر به اسلام دارند، منافقان اعتقادی هستند، چنین افرادی به دلیل اینکه منفعتشان در گرو مسلمان بودنشان است خیلی داغ از اسلام و پیامبر(ص) طرفداری می کنند ولی در باطن در حال کارشکنی و ضربه زدن به اسلام و مسلمین هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشده است، تأکید کرد: بیشترین آزاری که به پیامبر(ص) می رسید از جانب منافقان بود، 84 جنگی که در دوران رسالت پیامبر(ص) به ایشان و مسلمانان تحمیل شد، از سویِ منافقان بود.

وی با بیان اینکه اختلافاتی که منجر به ایجاد شدن دو فرقه شیعه و سنی در اسلام شد نتیجه فعالیت منافقان بود، تصریح کرد: منافقان بعد از رحلت پیامبر(ص) به نفاقشان جامه عمل پوشانیدند و اسلام عزیز را فرقه فرقه کردند.

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح نفاق عملی، اظهار کرد: نفاق عملی بر دو قسم است، یک قسم آن در ارتباط انسان با خداوند خلاصه می شود و یک قسم آن مربوط به ارتباط انسان با همنوعانش می باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان اعمال ریایی را نشانه نفاق عملی افراد در ارتباط با خداوند دانست و افزود: انسان ریاکار از نظر اعتقاد به خداوند مشکلی ندارد و تنها مشکل او ارجحیت دادن رضایت مردم به رضایت خداوند است، انسان ریاکار برای رسیدن به منافع شخصی خودش دین را ابزار قرار می دهد تا به اهدافش برسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در تبیین اهداف انسان ریاکار ادامه داد: جلب توجه دیگران و شخصیت دادن به خود از جمله علتهایی است که سبب ریاکار بودن یک انسان است.

وی با بیان اینکه انسان ریاکار خاسرترین افراد است، ابراز کرد: فرد ریاکاری در مسجد مشغول نماز شب خواندن بوده است و در همین زمان سگی وارد مسجد می شود و صدای درب به گوش آن شخص می رسد، آن شخص ریاکار بدون اینکه سرش را بازگرداند برای رسیدن به رضایت یک سگ که فکر می کرد یکی از اهالی محل است، تا صبح به رکوع و سجود می پردازد، وقتی مردم وارد مسجد می شوند به او می گویند دیشب سگی وارد مسجد شده بود و او بسیار پشیمان می شود.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: طبق آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا  تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالأذَى کَالَّذِی یُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ...»، ریاکاری سبب بطلان اعمال می شود و این به معنای خسران بزرگ است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انجام اعمال خالصانه بسیار مشکل است، گفت: در روایتی از امام معصوم(ع) آمده است که همه مردم هلاک می شوند به جز عالمان، همه عالمان هلاک می شوند به جز عاملان، همه عاملان هلاک می شوند به جز خالصان و خالصان در خطر عظیم قرار دارند.

وی توضیح داد: شیطان اجازه ورود به انسان مخلِص را دارد ولی هرگز نمی تواند انسان مخلَص را گمراه کند، چرا که او تحت حمایت خداوند قرار گرفته است./201/867/ب1

ارسال نظرات