۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۴۷۲۱۶۳
حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی:

معنویت، بهترین راه پیشگیری از امراض نفسی و روحی است

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: سلامت معنوی کم ترین درجه از معنویت است و معنویت به دلیل ارتباط با روح، نامتناهی است.
حجت الاسلام حاجی صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی در چهارمین همایش سلامت معنوی، پیرامون چیستی، چرایی و چگونگی سلامت معنوی، گفت: سلامت معنوی تضادی با سلامت جسمی ندارد و نباید این دو را متضاد هم دید، چرا که این دو مؤلفه بر یک دیگر تأثیرگذارند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: فلسفه آفرینش و فلسفه وجودی انسان، ابتدا سلامت معنوی و سپس تکامل است به طوری که سلامت معنوی، یک نیاز انسان است و خداوند که آفریننده انسان است، با توجه به نیاز آفریده خود، بهترین نسخه درمانی خود را در ذکر خود قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی، سلامت معنوی را گمشده انسان کنونی عنوان کرده و خاطرنشان کرد: انسان در دنیا به دنبال پول، مسائل مادی و دیگر چیزهای دنیوی می رود که ذات آن ها استرس زاست، اما خداوند در قرآن فرموده است «ألابذکرالله تطمئن القلوب» و در واقع ذکر خداوند درمان این مشکلات بشر است.

وی هم چنین تصریح کرد: اسلام، سلامت انسان را در دستور کار قرار داده است به طوری که سلامت تمام اجزا را می بیند و سلامت جسم و جان، جسم و روح مورد نظر است که هم برنامه پیشگیری و هم درمان برای ابعاد وجودی انسان در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی، سلامت معنوی را حداقل معنویت برشمرده و تأکید کرد: معنویت انسان قابل ارتقا است چرا که با روح انسان که نامتناهی است، مرتبط است و انسان در بعد معنویت قابلیت ارتقا را داد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: برخی مواقع نیاز است که سلامت جسمانی فدای سلامت معنوی شود اما در شرایط عادی، ضرر و آسیب رساندن به جسم انسان حرام است و این موضوع نشان دهنده اهمیت سلامت جسمانی در نظر اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، اندیشه انسان را بر شخصیت او مؤثر دانسته و عنوان کرد: اسلام، انسان را به ساماندهی فکر و اندیشه دعوت می کند چرا که این باور و اندیشه ها در شکل گیری شخصیت و رفتار انسان ها تأثیر مستقیم دارد و توجه به سلامت معنوی سبب خواهد شد تا سلامت اجتماعی شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایمان به خدا سبب خواهد شد که انسان در برابر مشکلات و سختی ها و اضطراب رنج نبرد چرا که روح انسان نامتناهی است و باید با وجود نا متناهی پر شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی، عدم تحقق سبک زندگی صحیح را مهم‌ترین مشکل عصر کنونی خواند و اضافه کرد: سبک زندگی که خالق انسان برای او درنظر گرفته است به فراموشی سپرده شده است و باید گفت که زبان اسلام، زبان دعوت است و همان گونه که یک بیمار نزد پزشک می رود و آن پزشک خود را موظف به درمان او می بیند، وقتی یک انسان به دین اسلام درآمد، خداوند می گوید که او حق هدایت بر من دارد و بنابراین برنامه ها و تکالیف دینی که در واقع بزرگترین لطف خدا به بنده است، برای پیشگیری و درمان در نظر گرفته شده است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در پایان خاطرنشان کرد: دین اسلام با توجه به انسان شناسی منحصر به فرد، سلامت در هر ابعاد مختلف را در نظر گرفته است که مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی و حقیقی انسان است/872/203/ب3

 

 

ارسال نظرات